Ad Banner

Features

Galdra Studios har Kickstartet Arcadia Fallen II

Foto: Galdra Studios

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
7 juni, 2024

Et preview af det kommende spil fra det danske studie

Det danske spilstudie Galdra Studios havde stor succes med deres første spil, Arcadia Fallen. Spillet er en visual novel med rollespilselementer, hvor du spiller som en ung alkymist, der sammen med et umage hold af følgesvende skal redde den lille by Anemone Valley fra dæmoner, der prøver at overtage området. Nu er det aalborgensiske studie undervejs med efterfølgeren Arcadia Fallen II, hvor studiet blandt andet har igangsat en Kickstarter-kampagne, der skal være med til at sikre mere stemmeskuespil til spillet.

Og det er en Kickstarter-kampagne, som er kommet særdeles godt fra start. I løbet af det første døgn lykkedes det nemlig allerede at indfri det første mål med at indsamle 10.000 euro – en imponerende bedrift. Arkaden har talt med Daniel Svejstrup Christensen og Mette Jakobsen, som er to af studiets stiftere, om Arcadia Fallen II, Kickstarter-kampagnen, og hvad vi spillere kan forvente os af deres kommende spil.

Lad os først kigge nærmere på Arcadia Fallen II, for der er allerede en demo klar, som man selv kan prøve kræfter med. Demoen kan findes på spillets Kickstarter-side, Steam og Itch.io og førstehåndsindtrykket er positivt. Det er tydeligt en efterfølger til det første spil, og selv med demoens begrænsninger kan man se, at Galdra Studios denne gang har været mere ambitiøse og har lært af processen fra det første spil.

Stemningen er genkendelig, og det er den samme indbydende tegnestil, der er benyttet. Denne gang byder spillet dog på flere muligheder for at personliggøre forskellige elementer, hvilket understreger den ambition, der allerede var til stede i det første spil, hvor det var muligt at spille sin karakter, præcis som man har lyst til. Spillet gav dig mulighed for at være dig selv, sådan som du har lyst til at være.

Arcadia Fallen II foregår i samme univers som forgængeren, men man følger en ny hovedperson og et nyt ensemble af karakterer syv år efter hændelserne i Anemone Valley. Denne gang er man elev på den magiske skole, The Seven Winds Academy, som spillere af det første spil måske kan huske som stedet, hvor magikeren Ann kommer fra, forklarer Daniel og Mette om udgangspunktet for fortællingen i spillet.

Indtrykket fra demoen er ganske positivt, men det er jo kun en smagsprøve på, hvad spillet kommer til at byde på. Derfor er der naturligvis flere områder, hvor holdet fra Galdra Studios skal arbejde videre. Et aspekt, hvor det første spil udmærkede sig, var stemmeskuespillet, der til tider var i særklasse. Her mangler efterfølgeren stadig en del, men det er netop et af de områder, som den nye Kickstarter-kampagne skal sikre, at det danske studie når i mål med.

– Kickstarteren skal bruges til at indsamle midler til stemmeskuespil. Arcadia Fallen II er et større spil end det første, og vi ønsker at have stemmer til så mange karakterer som muligt, da det tilføjer en fantastisk dybde til narrativet, uddyber Daniel og Mette om formålet med Kickstarter-kampagnen.

Demoen indikerer også, at Arcadia Fallen II er et større spil end forgængeren. Med de erfaringer Galdra Studios har gjort sig under udviklingen af det første spil, kan vi forvente, at de bygger videre på det allerede solide fundament, som det første spil etablerede. Så hvad kan vi forvente os af Arcadia Fallen II?

Når Arcadia Fallen II er færdigudviklet, vil det være muligt at lave præcis den karakter, man gerne vil, og efterfølgeren har endnu flere tilpasningsmuligheder end det første spil. Foto: Galdra Studios

– I det første spil var man en alkymist, der miksede trylledrikke og bekæmpede dæmoner. I Arcadia Fallen II er man elev på en “magisk højskole”, hvor puzzle-elementet består i at snige sig rundt efter sengetid for at løse et mysterium. Spillet holder sig stadig til den samme genre, hvor hovedparten af fortællingen er drevet af valg, der ændrer, hvordan historien udfolder sig. Der er også nye puzzle-elementer, der udfordrer spilleren både i og uden for skoletid, fortæller Daniel og fortsætter:

– Vi har lært og vokset meget som team under udviklingen af det første spil. Jeg tror, de fleste, der har prøvet at lave et kreativt projekt, har oplevet, at når man er færdig, så har man alle de svar, man ville ønske, man havde, da man startede. Al den erfaring, vi har opbygget, har vi brugt på at gøre efterfølgeren endnu bedre end det første.

Det er nu nærliggende at vende fokus på, hvor langt holdet hos Galdra er kommet i processen med Arcadia Fallen II. Derfor kunne jeg ikke lade være med at spørge, hvornår de regner med, at spillet er klar til lancering.

– Det er altid et farligt spørgsmål, for spiludvikling er en uforudsigelig størrelse. Vores mål lige nu er efteråret 2025, men hvis Kickstarteren klarer sig super godt, kan det være, vi tager os lidt længere tid for at få flere seje ting med, forklarer Daniel og Mette.

Kickstarter-kampagnen skal blandt andet bruges til, at de mange karakterer i Arcadia Fallen II får så meget stemmeskuespil som muligt. Foto: Galdra Studios

Kickstarteren har netop klaret sig helt utroligt flot, og derfor er Mette, Daniel og resten af holdet hos Galdra Studios utroligt glade og overvældede over den støtte, de allerede har modtaget på Kickstarter. Det lille 5-personers team er nemlig fuldstændig uafhængige af investorer og publishers. Derfor er det vigtigt for dem at lave spil, som folk elsker og har lyst til at støtte. Al den støtte, de modtager, går direkte til at udvikle endnu flere og bedre spil.

Derfor skal der også afslutningsvis lyde en stor opfordring til at prøve Arcadia Fallen II via den demo, der kan findes på spillets Kickstarter-kampagne, Itch.io  og på Steam. Hvis det falder i din smag, så støt endelig spillet med et beløb, så Galdra Studios kan indfri endnu flere af deres ambitioner med spillet. 

Arkaden ønsker Galdra Studios alt muligt held og lykke med udviklingen og Kickstarteren. Vi venter nu tålmodigt på, at spillet bliver lanceret – og mon ikke vi anmelder det første spil som optakt til efterfølgerens udgivelse.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk