Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem

Foto: Harald Bramming/Games Denmark

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
6 marts, 2025

Spilbranchens nye mødested er en realitet – her skal spil opleves, diskuteres og skabe nye fællesskaber

Spilindustrien i Danmark har fået et nyt samlingspunkt. HUB42 er navnet på det gaming-hus, som nu bliver hjem for Games Denmark og Pixel.tv, og i går blev det officielt indviet med både spil, taler og en snak om skærmtid.

Bag projektet står Games Denmark og Pixel.tv, der sammen vil skabe et sted, hvor spil ikke bare bliver spillet, men også opleves som en kreativ, lærerig og samlende aktivitet. Med en central placering på Vesterbrogade 19 – kun 200 meter fra Københavns Hovedbanegård – er ambitionen, at HUB42 skal være et sted, hvor både branchefolk, gamere og almindeligt nysgerrige kan mødes og blive klogere på spil, spiludvikling og gamingkultur.

Niels Wetterberg og Caroline Stage. Foto: Harald Bramming

Spil, der skaber noget større

Åbningen blev skudt i gang med velkomsttaler fra Games Denmarks direktør, Niels A. Wetterberg, og Pixel.tv-stifter Thomas Bense, før Digitaliseringsminister Caroline Stage tog ordet for at sætte fokus på et emne, der altid dukker op, når gaming diskuteres – nemlig skærmtid.

– I lige så lang tid, jeg har lavet Pixel.tv, har jeg været tilknyttet Go’ morgen Danmark, når der skulle tales om gaming. Størstedelen af spørgsmålene fra seerne kommer fra bekymrede forældre, der søger råd om, hvad deres børn spiller og laver på skærmen. Derfor er det fantastisk at få en fysisk hub – et sted, hvor man som forbruger kan komme forbi og få svar på sine spørgsmål, udtalte Thomas Bense i en pressemeddelelse.

Men HUB42 skal ikke bare handle om skærmtid. Games Denmark ser stedet som en platform, hvor gaming kan blive set i en bredere kontekst – som et værktøj til kreativitet, innovation og nye fællesskaber.

– Danmark er kendt for sit stærke håndværk, høje kvalitet og funktionelle design – og det gælder også for vores spilindustri. Med spilbranchens nye hjem kan vi dyrke det, vi gør bedst: skabe spil, der både underholder, bliver globale succeser og samtidig styrker fællesskaber, kreativitet og leg. HUB42 bliver mere end en platform – det bliver et samlingspunkt, hvor spil ikke blot spilles, men også kan opleves som et værktøj og en karrierevej. Hvor skærmen er en del af at skabe fremtidens store eventyr og fortællinger, udtaler Niels A. Wetterberg.

Tim Garbos fra Triband og Digitaliseringsministeren følger med da der spilles What the Car? Foto: Harald Bramming

Til åbningen blev der vist eksempler på, hvordan spil ikke bare er noget, man bruger tid på, men også kan sætte gang i tanker om fremtiden. Trailmakers fra Flashbulb Games er et godt eksempel. Spillet har fået positiv feedback fra både spillere og forældre, der fortæller, hvordan de kreative byggeelementer har vækket en interesse for naturvidenskab. Flere unge har endda valgt en naturfaglig uddannelse efter at have brugt tid i spillets verden.

Samtidig viser What the Car? fra Triband, hvordan spil kan være et værktøj til at skabe noget selv. Spillet bygger på user-generated content, hvor spillerne selv designer baner, og i dag kommer halvdelen af spillets indhold direkte fra brugerne. Det vidner om, hvordan gaming kan give plads til kreativ udfoldelse

Valget af netop disse spil til åbningen af HUB42 understreger, at gaming ikke kun handler om at spille – det kan også inspirere, udvikle færdigheder og åbne døre til nye karriereveje.

HUB42 – et nyt mødested for dansk gaming

HUB42 bliver mere end bare et sted at spille spil. Her vil besøgende kunne opleve udstillinger om dansk spiludvikling, deltage i foredrag, netværksarrangementer og workshops samt få mulighed for at møde både spiludviklere og forskere. Samarbejdet mellem Games Denmark og Pixel.tv skal samtidig sikre, at gaming får en endnu bredere platform i Danmark – både som kultur og erhverv.

Åbningsdagen afspejlede netop denne ambition. Gæsterne fik et første indblik i, hvad HUB42 skal være – et samlingspunkt, hvor spil bliver mere end blot underholdning, men også en del af større samtaler om kreativitet, fællesskab og læring. 

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk