Ad Banner

Nyheder

Har vi endelig fået årsagen til, at Tango Gameworks skulle lukkes?

Af Michael Emcken
22 juni, 2024

I et interview med Matt Booty hentyder han til, at Tango Gameworks blev lukket på grund af manglende kreativt lederskab.

Spekulationerne har været mange om, hvorfor Xbox valgte at lukke spilstudiet Tango Gameworks.
Så sent som i marts, godt en måned inden lukningen, var Sara Bond, President of Xbox, ude og lykønske studiet med dets 14-års fødselsdag. Hun skrev også, at hun håbede på mange flere. Studiet fik dog allerede kniven den 7. maj, kun godt en måned senere, sammen med to andre studier, Arkane Austin og Alpha Dog Studios.

De sidstnævnte har communitiet ikke rigtig brokket sig over, da deres seneste titler ikke har klaret sig godt. Men kigger vi på lukningen af Tango Gameworks, som har leveret Evil Within-serien, der fik udmærkede anmeldelser, samt det meget anmelderroste Hi-Fi Rush, så stod fans tilbage og forstod ikke beslutningen.

Videogamechronicles rapportere, at vi måske bliver klogere på netop hvorfor, da Matt Booty, Head of Xbox Game Studios, har givet et interview i Variety’s Strictly Business podcast.

Matt Booty sagde følgende, oversat fra engelsk.

Jeg vil ikke gå i dybden med detaljerne om, hvad der lå bag beslutningen, mest af respekt for de involverede mennesker,” sagde Booty, “blot fordi der var meget arbejde, der gik med at levere Hi-Fi Rush, som var et fantastisk spil og klarede sig godt for os.

Der er mange ting, der bidrager til succes for et spil – hvilken ledelse har du, hvilken kreativ ledelse har du, er det samme team, der tidligere har leveret noget succesfuldt?

Vi er nødt til at se på alle disse ting samlet og spørge os selv, om vi er rustet til succes fremadrettet? Og selvom der måske har været faktorer eller situationer, der tidligere førte til succes, er de måske ikke alle stadig til stede, når man ser på, hvad man gør i fremtiden.

Matt Booty i interview med Variety
Matt Booty Foto: Xbox

Selvom Booty ikke direkte nævner det, så er det tydeligt at han hentyder til, at Tango Gameworks mangler deres kreative leder Shinji Mikami som forlod studiet i 2023. Mikami var stifter af Tango Gameworks, og noget tyder på, at Xbox ikke har kunne se den kreative vision i studiet, efter Mikami var væk.

Booty fortsætter

Med mange af vores studier forsøger vi at se på muligheder. For eksempel har vi for nyligt med Toys For Bob, et studie der tidligere arbejdede på Call of Duty-titler, til at blive et nyt selvstændigt studie igen. Og vi har annonceret, at vi har en udgivelsesaftale med dem, og vi vil dele mere om det, når det bliver relevant.

Jeg tænker tilbage på et studie kaldet Twisted Pixel i Texas, som vi erhvervede, og derefter, på grund af ændrede mål – det var ikke længere et perfekt match – det studie trives stadig i dag, vi ønskede at sætte dem op til succes.

Så vi ser absolut på, hvad de mulige forretningsmuligheder er for at holde et studie åbent eller måske få det til at skifte hænder, og det er bare en af de ting, vi ser på over hele linjen. Nogle gange falder disse ting på plads, andre gange gør de ikke.

Matt Booty i interview med Variety

Om Xbox har forsøgt sig med forskellige tiltag for at holde studiet i live, bliver Booty desværre aldrig konkret på. Det kan jo skyldes, at de ikke selv har troet på overlevelsen efter Mikami er væk og derfor bare valgt at lukke det, nu de alligevel skulle spare penge. Det er i hvert fald mere plausibelt, at årsagen er manglende kreativt lederskab af studiet, end at det bare har været en ren spareøvelse.

Om skribenten:

Michael Emcken – Skribent & Anmelder

Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.





© Copyright - arkaden.dk