Ad Banner
Ad Banner

Feature

Helldivers 2 efter et år – stadig en success?

Foto: Arowhead Game Studios

Af Kasper Hansen
8 februar, 2025

Arrowhead har uden tvivl gjort et stærkt indtryk med deres seneste titel, Helldivers 2. Og i dag er det præcis et år siden spillet udkom. Med det er det nu tid til en deep dive og tage et indgående kig på de forskellige lag og vurdere, hvor spillet står et år efter udgivelsen. Hvad har det betydet for spillernes oplevelse, og hvordan har det udviklet sig over tid? Lad os dykke ned i Helldivers 2

Helldivers 2 traileren.

IP’ens oprindelse

Lad os begynde med at kaste et blik på det første Helldivers. Arrowhead Game Studios har altid haft en passion for co-op spil, og det ses tydeligt i deres titler som Magicka, Gauntlet: Slayer Edition, Helldivers og, selvfølgelig, Helldivers 2. Fælles for disse spil er, at de kan spilles alene, men uden tvivl bliver de langt mere underholdende og kaotiske, når man har nogle venner med på holdet. Co-op er hjertet i deres spilfilosofi, og det er netop den blanding, der giver en helt unik oplevelse.

Helldivers blev udgivet i 2015 og modtog overvejende positive anmeldelser. Med en Metacritic-score på omkring 80, blev det anerkendt som en solid succes for Arrowhead. Spillet tog stor inspiration fra den kultklassiske B-film Starship Troopers, med sin dystopiske satire og det humoristiske tema om “forpligtelsen til demokrati”.

Derudover blev inspirationen også trukket fra det svenske rollespil Drakar och Demoner, som var med til at forme fokus på samarbejde og den kaotiske humor, der blev en del af spillets DNA. Det er den her kombination af satire og teamwork, der gør Helldivers til en så speciel oplevelse. Spilleren træder ind som kanonfoder i et galaktisk krigstogt – FOR DEMOCRACY!

Så kom Helldivers 2, og med det, en væsentlig gameplay-ændring. Den klassiske twin-stick shooter med et asymmetrisk top-down-perspektiv blev skiftet ud med et mere moderne tredjepersonsperspektiv. Det betyder, at man nu er meget tættere på faren, hvilket skaber en intens og nærværende oplevelse.

Tror det sidste vi ville gøre mod aliensagtige insekter var at give dem en thumbs up. Men Starship Troopers var før sin tid og skabte konceptet Emotes som ses i samtlige spil efterhånden. Foto: Starship Troopers.

Men selvom kameravinklen har ændret sig, er kaos stadig kernen i spillet. Friendly fire er altid aktivt, hvilket betyder, at spillere (helt uforvarende eller med vilje) kan komme til at ramme deres egne – enten med skud, strategems eller ved at bruge miljøet på kreative måder. Det skaber de her uforglemmelige “watercooler moments”, hvor man senere kan grine af de absurde situationer, der opstår – for, lad os være ærlige, det er sjovt, når ens venner lige rammer en med en granat… eller to.

En lille anekdote: Jeg spillede med min kollega Kasper P og en af vores lyttere, Dreamforger, hvor vi i ren naivitet gik ind til en mission på den sværeste sværhedsgrad, velvidende at ingen af os var i stand til at gennemføre det. Det var en kort mission, hvor vi skulle lukke bug holes, og i de døende minutter ofrede jeg mig selv ved at kaste mig ned i deres rede og smide granater i samtlige huller, velvidende at vi ikke havde flere respawns tilbage.

Herefter var det op til de to andre at extract, hvilket lykkedes – dog med endnu en ofring fra Kasper P, mens Dreamforger slap væk. Det er bl.a. et eksempel på de intense øjeblikke, man kan opleve i Helldivers.

Og det samme med de situationer der opstår når man skal kalde på disse strategems eller gennemføre en opgave. Der skal man bruge piltasterne, for at udføre arbejdet, noget som game director Mikael Eriksson også er inde på i Arkadens eget interview med udviklerne.

– Det er en stor del af vores design filosofi, at i Helldivers 2 laver du relativt simple ting, som at taste koderne. Det er jo ikke svært, men du gør det i virkelig stressfulde situationer, hvilket gør det sjovt.

Have a nice cup of Libertea! Foto: Helldivers 2/Kotaku

Hvem troede på Helldivers 2?

Man kan næsten ikke undgå at undre sig: Var der virkelig en bølge af skepsis omkring Helldivers 2? Eller måske var det bare et par kritiske stemmer i et hav af optimismen? Det er ikke helt til at sige, men én ting er sikkert: Helldivers 2 har taget folk med storm – og det var ikke nødvendigvis den storm, man havde forudset.

Med Helldivers’ salg på omkring fire millioner eksemplarer op til i dag, er det klart, at det er et spil med en relativt niche målgruppe. Og måske var det netop den slags forventninger, der lagde en lavere bar for efterfølgeren. Men lad os ikke glemme de små overraskelser, som kan vende et spil. For eksempel, min kollega Janus Hasseris blev pludselig mere interesseret i Helldivers 2, da han fandt ud af, at det var samme studie, der stod bag det elskede Magicka. Åh, den magiske tilknytning!

Morten Urup og Jørgen Bjørn, der deltog i et preview i Sverige, blev først virkelig optimistiske efter at have haft spillet i hænderne. Og hvad med Arrowhead selv – troede de virkelig på det? Tja, et år efter udgivelsen står de med tre gange så mange solgte eksemplarer som forgængeren. Og ja, budgettet blev også fordoblet, så måske var det et godt bud på, hvorfor spillet så langt har fået en solid succes.

Vi havde bevægelige mål, og bevægelige mål er… Det er sådan en faldgrube, som det er nemt at falde i. En af grundene til, at vi forlængede et projekt, var, at vi lavede en rigtig, rigtig flot prototype af spillet. Og vi blev enige med PlayStation om, at I ved hvad? Hvis vi bare fordoblede budgettet, ville det blive endnu bedre. Som den grådige kapitalist, jeg er, sagde jeg selvfølgelig ja. Det lyder vidunderligt.

Johan Pilestedt CEO hos Arrowhead Game Studios I en snak med Nordic Game til Developer Presentation
OMG!! Hvor længe skal jeg vente!? Foto: Arrowhead Game Studios.

Men lad os være ærlige, selv store beslutninger har deres konsekvenser. Det var klart en udfordring at balancere ambitioner med realiteterne af at bygge et spil og en organisation, og det kunne mærkes på lanceringen.

Problemerne dukkede op, da serverne slet ikke kunne følge med det massive spillerantal. Jeg har selv stået i kø for at komme ind – og man kunne sige, at det var en lidt for stor mundfuld, da de peakede med næsten en halv million spillere. Det var en god nyhed på den ene side, men en stor teknisk hovedpine på den anden.

Og her er den lille twist: Det var faktisk første gang, PlayStation udgav et spil på både PS5 og PC samtidig. Og ja, flere spillere valgte at spille på PC fremfor PS5, hvilket også satte lidt ekstra pres på serverne.

Så trods de oprindelige tvivl og tekniske problemer, er Helldivers 2 alligevel blevet et solidt hit. Et spil, der lærte både udviklerne og spillerne en ting eller to om forventninger, teknologi og måske – bare måske – lidt om den magiske formel for succes.

Et indblik i Steam tallene i det år Helldivers 2 har været ude, hvor man kan se som markøren viser, at 26. august var dagen hvor Helldivers 2 var med laveste antal spillere. Foto: SteamDB

Fra dengang til nu

Opdateringerne til Helldivers 2 har, som et par svingdøre, været både hyppige og sjældne – alt afhængig af, hvor høj ens forventning om konstant nyt indhold er. Men på trods af det har Arrowhead formået at holde spillet i live med flere opdateringer, der har bragt nye udfordringer og indhold til bordet. I slutningen af august 2024, da spillerantallet dalede til omkring 25.000, har det siden været lidt over 30.000 spillere.

Der var dog et bump på vejen, da PC-spillere skulle linke en PSN-konto for at fortsætte spillet, hvilket satte gang i en bølge af negative anmeldelser. På bare én dag modtog spillet 84.000 negative anmeldelser på Steam, og denne review bombing satte virkelig dampen af – men også hypen. På trods af nedgangen i spillerantal, lykkedes det dem at hente ca. 150.000 spillere tilbage, ifølge Steam-data. En imponerende stigning, om ikke andet.

Det er også her, vi ser hæmskoen ved at være en “game as a service”-titel. Skal man nævne Fortnite? Ja, man kan ikke undgå at sammenligne, når det handler om at holde spillet relevant med kontinuerligt nyt indhold.

Fortnite formår at bygge et univers, hvor spillerne ikke bare skyder og dræber, men også har det sjovt på tværs af flere spiltyper – og så appellerer det endda til de yngre spillere. Helldivers 2 er derimod målrettet et mere voksent publikum, men Arrowhead gør bestemt deres for at holde liv i spillet med opdateringer.

De nye mechs som er blevet tilføjet. Foto: Arrowhead Game Studios

Den første store opdatering, Escalation of Freedom, kom i august 2024 og introducerede en ny sværhedsgrad, fjender og et sumpbiom, plus nye vejrforhold og genstande. Den næste, “Omens of Tyranny”, kom i december 2024 og bragte den tredje fjendtlige fraktion, nye køretøjer og urbane kampmiljøer, samt et opdateret belønningssystem og endnu et skub i spillerantallet.

Selv om spillerbasen er faldet betydeligt siden dens peak, er Helldivers 2 stadig et succesfuldt spil, og med fortsatte opdateringer fra Arrowhead, er der nok håb for, at de vil holde spillet kørende i lang tid endnu.

Og hvad angår microtransactions og fremtidigt indhold, kan man være helt rolig. Arrowhead har planer om at gøre Helldivers 2 til et langt marathon, da de konstant vil arbejde på det. Ydermere vil de aldrig skabe indhold, der kræver en betalingsmur.

Når det kommer til microtransactions, kan man selvfølgelig købe deres virtuelle valuta for at låse op for deres svar på et season pass, kaldet War Bands. Forskellen er, at du også kan finde valutaen under de hæsblæsende kampe og dermed spare op til det War Band, du ønsker.

Siden udgivelsen er der kommet et hav af muligheder at vælge imellem. Du kan som altid fremskynde processen ved at købe valutaen og dermed få adgang med det samme, men alle vil stadig kunne opnå alt indhold gratis. Noget som han selv er inde på i et interview med CGM.

Så i Helldivers 2 bruger vi virtuel valuta som en metode til yderligere monetisering af spillet. Og helt ærligt, sådan som jeg ser det, er det, at vi løbende udvikler Helldivers 2, udgiver gratis opdateringer til hele fællesskabet, og vi kommer aldrig til at lægge noget bag en betalingsmur, som du skal have for at spille.

War Bands minder på en måde om season passes, men vi ønsker, at de skal være permanente – og de er permanente i spillet. Så hvis du begynder at spille spillet igen om to år, kan du vælge enhver af de tilgængelige bonds og arbejde dig igennem dem i dit eget tempo.

Johan Pilestedt CEO hos Arrowhead Game Studios i interview med CG Magazine
Traileren for den DLC’en Omens of Tyranny

Et sjovt gameplay

En af de ting, der virkelig gør Helldivers 2 sjovt og tilgængeligt, er, hvor nemt det er at komme i gang. Er der kun tid til én mission på en travl dag, er det ikke noget problem – hurtigt ind og ud, uden at det føles som et tidskrævende projekt. Missionerne er også varierede, både hvad angår fjendetyper og opgavernes natur. Nogle gange er opgaverne tidspressede, hvilket skaber en uforudsigelig og hektisk stemning, mens andre gange kan de tage længere tid og virkelig teste samarbejdsevnerne.

Hvad der også holder spillet frisk og spændende er de mange sværhedsgrader. I stedet for at gøre fjenderne bare stærkere eller give dem mere liv, bliver de mere varierede. Nye fjendetyper dukker op, og antallet af fjender øges, hvilket skaber større kaos og flere uforudsigelige øjeblikke. Det giver en frisk oplevelse hver gang, man kaster sig ud i en mission, og gør, at ingen kamp føles helt ens.

Det er også en del af charmen – at hver mission kan blive både en hurtigt overstået affære eller en episk, langvarig udfordring, afhængigt af hvad man står overfor. Og selvfølgelig er den kaotiske faktor aldrig langt væk, især når alle pludselig skyder på alt og alle – enten fordi de forsøger at redde sig selv eller bare i god, gammel “oops”-stil. Det er en oplevelse, der hele tiden holder en på tæerne, og på den måde holder Helldivers 2 spilbar og underholdende i timevis.

Tid til at rydde bug holes! Foto: Kotaku

Konklusion

Helldivers 2 har utvivlsomt etableret sig som en succes, selvom det ikke nødvendigvis har været uden bump på vejen. Den store styrke ligger i det engagerende gameplay, som balancerer intense missioner og kaotiske situationer med et sjovt, uforudsigeligt co-op fokus.

Det er et spil, der hurtigt er tilgængeligt, men som samtidig tilbyder dybde og variation gennem forskellige sværhedsgrader og fjendetyper. Mens Arrowhead har håndteret både opdateringer og tekniske udfordringer, har de formået at holde spillet relevant og underholdende.På trods af de midlertidige problemer – som den kontroversielle PSN-konto linkning – har spillet gang på gang formået at hente spillerne tilbage, hvilket beviser dets appel.

Selvom spillerbasen er faldet fra de høje niveauer, er Helldivers 2 stadig en solid succes, og med fortsatte opdateringer ser fremtiden lys ud for spillet. Det er en titel, der har overlevet kritik og tekniske udfordringer og har cementeret sin plads som et vellykket co-op-eventyr.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk