Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
I sammenhæng med den store danske hyldest til spiludvikling, som er Spilprisen 2025, har vi fået nogle interviews med dommerkomiteen’. Her er Niels Bøttcher, som har et helt særligt kendskab til musik og lyd design
Måske du kan starte med at fortælle os lidt om din entre i spilbranchen?
– Jeg har altid godt kunnet lide computerspil, siden jeg var barn. Der var “Amiga 500” ligesom min introduktion til videospil. Så var der en længere periode, hvor jeg bevægede mig væk fra spil, og fokuserede mere på musik samt lyd design. Så det er mest der min spidskompetence ligger, og det jeg har fokus på, når det kommer til spil.
Jeg underviser også i lyd design for videospil. For små 5 år siden startede jeg selskabet Floppy Club, som har udgivet spillet Rytmos – Der vandt priser til shows såsom “Nordic Game” og “Apple Design Awards”

Nu hvor du fortæller om din passion for lyd design, kan du så fortælle lidt mere om, hvornår du vidste at du kunne kombinere det med spilbranchen?
– Jeg har egentlig gerne ville arbejde med lyd i videospil i lang tid. Tilbage til Amiga 500-tiden sad jeg faktisk, og lavede music-tracks med forskellige programmer. Det var dog nok tilbage til universitetstiden, hvor jeg sådan rigtig nørdede igennem med spil-retningen. Efter at have brugt ALT for mange år med det akademiske, fik jeg så endelig en mulighed for at få hands-on erfaring, og så har jeg været en del af branchen siden da.
Det var særligt min kærlighed for gamle 8-bit musik eller, for at vælge nogle lidt nyere spil, titler såsom Limbo, der virkelig leger med “ambiance”, der fik mig til at brænde ekstra meget for at arbejde med lyd design i spilbranchen. Der er også titler såsom Super Mario og Spore, der virkelig kunne virke legende i deres måde at komponere musik på.
Jeg har egentlig aldrig været rigtig interesseret i spil med “korrekte” akustisk-simuleret lyd design. Det er knap så sjovt. Der var Mario bare så meget mere legende og interessant.
Hvordan føles det at få rollen som dommer til et prisshow som “Spilprisen 2025”, og hvad føler du gør dig special i forhold til de andre?
– Det er naturligvis en stor ære at skulle være dommer, og anerkender andres præstationer i branchen. Jeg tror særligt det specielle ved lyd, er at det kan sprede sig over mange områder. En ting er om det lyder fedt, noget andet er om det tapper ind i interaktion og mekanismerne i spillet.
Føles det gnidningsfrit og fanger spilleren i en sammenhængende oplevelse med det visuelle? Det synes jeg er enormt vigtigt. Lyden kan virkelig bære, men også ødelægge, en spiloplevelse gennem dets fortælling. Uanset om man spiller et racerspil eller en humoristisk titel, så kan både musik og lyd have en super vigtig rolle at spille.
Jeg har jo prøvet både spil, hvor lyden samt musik virkelig virker, og oplevet tilfælde hvor det hele falder fra hinanden. Jeg tror det vigtigste nu om dage er at lyd design er varierende i dets tilgang – Hvor man før i tiden kunne slippe afsted med at bruge den samme lydeffekt gentagende gange, er vi blevet mere kritiske på det punkt. Det er jeg hvert fald.
Det er jo nok også sådan, at mange kan bedømme hvad der lyder godt eller skidt. Her kan jeg gå ind, og bedømme om det også er implementeret godt og velproduceret. Der vil andre nok være stærkere på hvordan man bygger en god historie om.

Ud fra det kommende prisshows kategorier – Hvilken fandt du mest interessant?
– Jeg vil sige at kategorien “Spildesign”, var den der var sværest at finde en vinder for. Mange af de andre var ret så indlysende for mig, når det kom til at skulle finde det spil, som var bedre end de andre.
Der er jo så mange spilgenre nu om dage, og det gør det svært at argumentere for, hvad der bør vægte mest. Det samme gælder “Game of The Year”, med hensyn til hvad der går op i en højere enhed.
Jeg syntes dog, der var et godt spænd mellem de forskellige genrer, og selvom der var nogle der ikke er repræsenteret, har der stadig været masser at vælge igennem.
Nu hvor vi ikke har haft de helt tunge drenge på banen (IO Interactive, Playdead Etc.), så har der jo også været langt mere plads til de mindre selskaber. Det ser jeg kun som en spændende ting at skulle debattere med de andre dommere om.
Jeg kunne måske godt have ønsket mig lidt flere børnespil at vælge imellem. Det var en lidt kort kategori, hvor der kunne være plads til flere muligheder. Hvad der er, var rigtig godt, men typisk er børnespil af den slags, der ikke får nær så store budgetter og der ville jeg gerne se, hvad kunne præsteres med flere penge bag.
Hvad føler du et show som Spilprisen kan gøre for branchen?
Jeg betragter “Spilprisen” som en hyldest for branchen. Det er jo også et kæmpe skulderklap til mindre udviklere, som har måtte kæmpe for at søge økonomisk støtte til deres spil, og bruge mange år på udviklingsfasen – Det kender jeg kun alt for godt.
Så det at blive anerkendt for det, synes jeg er vildt dejligt. Så synes jeg samtidig at sådan en aften er vildt hyggelig, da folk i branchen er så venlige og kan have det sjovt sammen.
Sammenlignet med musikbranchen, og jeg kunne forestille mig det samme gælder filmbranchen, der virker den gensidige respekt og anerkendelse så meget bedre – Måske fordi vi ved hvor hårdt det er at komme frem på markedet, da spil, særligt i Danmark, endnu ikke bliver anerkendt nær så meget som det burde.
Hvordan ser du fremtiden for den danske spilindustri?
Jeg synes virkelig, der er sket meget omkring opbakningen for danske spil. Vi ser spiludviklere dukke op som aldrig før, og niveauet af det der bliver lavet er virkelig også højt. Der er også kommet mere politisk opmærksomhed omkring industrien, i form af det nye spilinstitut og flere græsrods-foretagende for at opbygge anerkendelse.
Det at spilbranchen først rigtig har fået anerkendelse så sent som sidste år, er fuldstændig åndssvagt. Det tager lang tid, men det gør virkelig meget, at et show som Spilprisen eksisterer. Hvem ved, måske får vi også større involvering på et internationalt niveau, hvor udviklere kan få indvirken på udvikling af baner i større spil.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

