Ad Banner
Ad Banner

Features

Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Niels Bøttcher, lyddesigner fra Floppy club – Spilvirksomheden der altid har stort fokus på musikken i deres spil 

Af Kasper Pedersen
29 januar, 2025

I sammenhæng med den store danske hyldest til spiludvikling, som er Spilprisen 2025, har vi fået nogle interviews med dommerkomiteen’. Her er Niels Bøttcher, som har et helt særligt kendskab til musik og lyd design

Måske du kan starte med at fortælle os lidt om din entre i spilbranchen? 

– Jeg har altid godt kunnet lide computerspil, siden jeg var barn. Der var “Amiga 500” ligesom min introduktion til videospil. Så var der en længere periode, hvor jeg bevægede mig væk fra spil, og fokuserede mere på musik samt lyd design. Så det er mest der min spidskompetence ligger, og det jeg har fokus på, når det kommer til spil. 

Jeg underviser også i lyd design for videospil. For små 5 år siden startede jeg selskabet Floppy Club, som har udgivet spillet Rytmos – Der vandt priser til shows såsom “Nordic Game” og “Apple Design Awards” 

Niels Bøttcher lægger stort fokus på spils lydside, i hans rolle som dommer til “Spilprisen 2025”. Foto: Niels Bøttcher

Nu hvor du fortæller om din passion for lyd design, kan du så fortælle lidt mere om, hvornår du vidste at du kunne kombinere det med spilbranchen? 

– Jeg har egentlig gerne ville arbejde med lyd i videospil i lang tid. Tilbage til Amiga 500-tiden sad jeg faktisk, og lavede music-tracks med forskellige programmer. Det var dog nok tilbage til universitetstiden, hvor jeg sådan rigtig nørdede igennem med spil-retningen. Efter at have brugt ALT for mange år med det akademiske, fik jeg så endelig en mulighed for at få hands-on erfaring, og så har jeg været en del af branchen siden da. 

Det var særligt min kærlighed for gamle 8-bit musik eller, for at vælge nogle lidt nyere spil, titler såsom Limbo, der virkelig leger med “ambiance”, der fik mig til at brænde ekstra meget for at arbejde med lyd design i spilbranchen. Der er også titler såsom Super Mario og Spore, der virkelig kunne virke legende i deres måde at komponere musik på. 

Jeg har egentlig aldrig været rigtig interesseret i spil med “korrekte” akustisk-simuleret lyd design. Det er knap så sjovt. Der var Mario bare så meget mere legende og interessant. 

Hvordan føles det at få rollen som dommer til et prisshow som “Spilprisen 2025”, og hvad føler du gør dig special i forhold til de andre? 

– Det er naturligvis en stor ære at skulle være dommer, og anerkender andres præstationer i branchen. Jeg tror særligt det specielle ved lyd, er at det kan sprede sig over mange områder. En ting er om det lyder fedt, noget andet er om det tapper ind i interaktion og mekanismerne i spillet. 

Føles det gnidningsfrit og fanger spilleren i en sammenhængende oplevelse med det visuelle? Det synes jeg er enormt vigtigt. Lyden kan virkelig bære, men også ødelægge, en spiloplevelse gennem dets fortælling. Uanset om man spiller et racerspil eller en humoristisk titel, så kan både musik og lyd have en super vigtig rolle at spille. 

Jeg har jo prøvet både spil, hvor lyden samt musik virkelig virker, og oplevet tilfælde hvor det hele falder fra hinanden. Jeg tror det vigtigste nu om dage er at lyd design er varierende i dets tilgang – Hvor man før i tiden kunne slippe afsted med at bruge den samme lydeffekt gentagende gange, er vi blevet mere kritiske på det punkt. Det er jeg hvert fald. 

Det er jo nok også sådan, at mange kan bedømme hvad der lyder godt eller skidt. Her kan jeg gå ind, og bedømme om det også er implementeret godt og velproduceret. Der vil andre nok være stærkere på hvordan man bygger en god historie om. 

Rytmos byder på idyliske rytmer i dets gameplay, og psykedeliske effekter på billedsiden. Foto: Floppy Club

Ud fra det kommende prisshows kategorier – Hvilken fandt du mest interessant? 

– Jeg vil sige at kategorien “Spildesign”, var den der var sværest at finde en vinder for. Mange af de andre var ret så indlysende for mig, når det kom til at skulle finde det spil, som var bedre end de andre. 

Der er jo så mange spilgenre nu om dage, og det gør det svært at argumentere for, hvad der bør vægte mest. Det samme gælder “Game of The Year”, med hensyn til hvad der går op i en højere enhed. 

Jeg syntes dog, der var et godt spænd mellem de forskellige genrer, og selvom der var nogle der ikke er repræsenteret, har der stadig været masser at vælge igennem. 

Nu hvor vi ikke har haft de helt tunge drenge på banen (IO Interactive, Playdead Etc.), så har der jo også været langt mere plads til de mindre selskaber. Det ser jeg kun som en spændende ting at skulle debattere med de andre dommere om. 

Jeg kunne måske godt have ønsket mig lidt flere børnespil at vælge imellem. Det var en lidt kort kategori, hvor der kunne være plads til flere muligheder. Hvad der er, var rigtig godt, men typisk er børnespil af den slags, der ikke får nær så store budgetter og der ville jeg gerne se, hvad kunne præsteres med flere penge bag. 

Hvad føler du et show som Spilprisen kan gøre for branchen? 

Jeg betragter “Spilprisen” som en hyldest for branchen. Det er jo også et kæmpe skulderklap til mindre udviklere, som har måtte kæmpe for at søge økonomisk støtte til deres spil, og bruge mange år på udviklingsfasen – Det kender jeg kun alt for godt. 

Så det at blive anerkendt for det, synes jeg er vildt dejligt. Så synes jeg samtidig at sådan en aften er vildt hyggelig, da folk i branchen er så venlige og kan have det sjovt sammen. 

Sammenlignet med musikbranchen, og jeg kunne forestille mig det samme gælder filmbranchen, der virker den gensidige respekt og anerkendelse så meget bedre – Måske fordi vi ved hvor hårdt det er at komme frem på markedet, da spil, særligt i Danmark, endnu ikke bliver anerkendt nær så meget som det burde. 

Hvordan ser du fremtiden for den danske spilindustri? 

Jeg synes virkelig, der er sket meget omkring opbakningen for danske spil. Vi ser spiludviklere dukke op som aldrig før, og niveauet af det der bliver lavet er virkelig også højt. Der er også kommet mere politisk opmærksomhed omkring industrien, i form af det nye spilinstitut og flere græsrods-foretagende for at opbygge anerkendelse. 

Det at spilbranchen først rigtig har fået anerkendelse så sent som sidste år, er fuldstændig åndssvagt. Det tager lang tid, men det gør virkelig meget, at et show som Spilprisen eksisterer. Hvem ved, måske får vi også større involvering på et internationalt niveau, hvor udviklere kan få indvirken på udvikling af baner i større spil. 

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk