Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Den store danske prisoverrækkelse, "Spilprisen 2025", kommer til at foregå i Bella Center Copenhagen d. 14 februar, hvor Arkaden har den store ære at være medarrangør. I den sammenhæng har vi taget en snak med de talentfulde mennesker, der sidder i dette års dommerkomitee'
Vi nærmer os den store hyldest til spilprisen 2025, og er næsten igennem alle de spændende mennesker fra dommerkomiteen’. Til at slutte af med, har vi fået en snak med Anahid Attaran, der er Game Designer hos et studie, der for nyligt var hos Arkaden podcast, det Århusianske Funday Games.
Anahid kommer oprindeligt fra Iran, men har taget uddannelse i Danmark og virkelig formået at præstere mange spændende ting, såsom at være en vigtig spiller til at lave spillet Gerda: A Flame in Winter, der bar klarer præg af den danske kultur.

Hvordan kom du ind i spilbranchen?
– Jeg startede faktisk en bachelorgrad indenfor arkitektur tilbage i mit hjemland, Iran, så man må at jeg har en lidt anderledes baggrund fra videospilsindustrien. Men så flyttede jeg til Danmark for at studere spildesign på “Det Kongelige akademi”, og gjorde langsomt min entre i spilproduktion med visuelt design-klasser.
Vi skulle have mange forskellige hatte på i skolen, så jeg fik oplevet lidt af alle de forskellige discipliner. Til mit speciale lavede jeg et spil om mit liv i Iran og immigrationsoplevelse, hvor jeg forsøgte at udtrykke mine følelser gennem spilmekanik, og det var der, at jeg indså, det er det, jeg vil lave resten af mit liv
Derefter tog jeg et praktikforløb hos danske “Portaplay”, som nu hedder Bird Island, samtidig med de arbejdede på Gerda: A Flame in Winter i dens alpha-fase, hvor jeg var Game-designer der arbejdede med balancering –og spildesign. Gerda var faktisk et rimelig anerkendt spil i 2022, som vandt flere internationale priser og Spilprisen for “Best Narrative”.
Jeg er også en af de medansvarlige for Nordic Game Jam i København, hvor vi oplever mere end 500 deltagere årligt. Det er faktisk en af de største “On Site” Game Jams i verdenen, så det er jeg ret stolt over at være en del af.
Hvordan var det at gå fra uddannelse til praksis hos Bird Island?
– Der var en del komplikationer til at starte med, da vi var mange designere og kunstnere, men ikke særligt mange programmører til at løfte opgaven. Men til gengæld var der masser af muligheder for kreativ udfoldelse, hvor vi kunne eksperimentere med mange ting.
Når man kommer fra teori, er der naturligvis også en masse, der skal læres at bruges i praksis. Det varierer nok fra virksomhed til virksomhed, men der er mange strukturer at overholde, og deadlines som kommer ind løbende. Overordnet set var det en rigtig krævende, men samtidig lærerig proces at være igennem.

Hvordan foregik din rejse fra Portaplay til Funday Games?
– Skiftet mellem de to var en meget interessant oplevelse for mig. Man får virkelig øjnene op for forskelle mellem virksomheder, selvom de er i samme branche. Funday har mange flere ansatte end Bird Island, men består af mindre hold, der arbejder med specifikke spil, hvilket skaber en anderledes dynamik både på designtilgange og inden for teamdynamikken.
Også efter at have udgivet Gerda og dets DLC, gik vi over til at arbejde på et par forskellige projekter på samme tid, og jeg arbejdede nogle gange på parralelt på 4 forskellige spil i forskellige genrer. Så at gå tilbage til at fokusere på 1 spil er også en anderledes oplevelse.
Hver virksomhed har også en anden tilgang til deres designproces og vision for deres spil, hvilket er virkelig interessant at lære. Selvom de to firmaer for det meste laver forskellige typer spil, var der lidt af et genreoverlap mellem det sidste spil, jeg arbejdede på hos Bird Island, og det spil, jeg arbejder på lige nu. Det har virkelig hjulpet mig med at overføre en del god viden.
Jeg skulle også være ret omstillingsparat, da Funday Games ligger i Aarhus, og jeg selv bor i København. Virksomheden har et meget fleksibelt hybrid set-up, som fungerer rigtig godt, men jeg skulle vænne mig til at arbejde eksternt mere, end jeg gjorde før. Jeg nyder dog i fulde drag at arbejde sammen med holdet.
Lad os rykke videre til Spilprisen. Nu er du del af jury’en for første gang – Har du nogle favorit kategori og nemt ved at vælge en vinder til?
– Det, der ligger mit hjerte nærmest, er nok Spildesign, da det er hvad jeg arbejder med, og narrativ er virkelig også en af mine favoritter. Visuelt-design er også noget der ligger mig nær, da jeg oprindelig havde drømme om at blive en grafisk designer før i tiden.
Der var nogle kategorier, hvor jeg havde ret nemt ved at vælge en vinder fra starten af processen – såsom visuelt design. Når det kommer til en kategori som “Best Narrative”, er det lidt sværere, da vi har begrænset tid til at komme igennem et spil, og slutningen kan virkelig bære en titel på mange måder.

Havde du noget fokus punkt, fra det tidspunkt du startede et spil, når det kom til at skulle finde vindere for kategorierne?
– Ikke synderligt. Jeg har mine stærke sider, når det kommer til at skulle bedømme et spil, og nogle sider der er knap så stærke grundet manglende erfaring. Baseret på de sider, er jeg ret sikker på mine valg, og hvordan jeg skal forsvare dem til vores store jury-debat.
Jeg vil dog stadig have et passende fokus på alle kategorierne, så jeg kan deltage i en diskussion omkring dem alle, fremfor bare at være passiv på nogle. Jeg betragter mig selv som en utraditionel spiller, der lægger meget vægt på fortællestrukturer samt kulturel, kreativ og kunstnerisk tilgang i spil. Så der vil være en del diskussion om “unikke spilleroplevelser”.
Har du noget indtryk af om Danmark er bedre til at fremme spilbranchen og den kunstneriske frihed, der kan findes i dem?
– Mine indtryk bygger meget på, hvad jeg hører rundt omkring, da jeg endnu ikke har nogle erfaringer med at lave mit eget spil. Dog synes jeg at en af de bedste ting, som Danmark har haft, er DFI (Dansk Filminstitut), der har været med til at skabe mindre kommercielle spil, der er svære at finde en udgiver til.
Der har selvfølgelig også været problemet med at skulle deles om penge med filmbranchen, og der er jeg meget positiv over at Nimbi er kommet til.
Jeg er håbefuld, at spilbranchen bliver endnu større i fremtiden. Danmark er et lille land, men der sker så mange events med fokus på branchen i øjeblikket til mindre udvikleres fordel, så det er kun fedt at se.

Tror du at denne positive udvikling kommer til at fortsætte?
– Jeg håber på at 2025 eller 2026 bliver et lyspunkt for spilbranchen, i forhold til hvad vi har set de seneste par år. Der var så mange selskaber, der måtte lukke, men jeg håber at vi er kommet igennem det værste mørke, og der kun er lys i fremtiden.
Hvad synes du et event som Spilprisen kan gøre for udviklere, som må tage hjem uden en præmie?
– Der er stadig stor værdi i at have været med blandt de nominerede, selv uden at have vundet. Det er jo et tegn på anerkendelse, og et solidt skulderklap om at man ens spil har klaret det godt.
Det skaber også opmærksomhed på dit spil. Der kommer artikler eller andet dækning med fokus på de mange titler, og så er det også en glimrende mulighed for at skabe netværker inden for den samme branche.
Til slut vil jeg gerne pointere, at den danske spilbranche ser ud til at bevæge sig i en god retning. Der er så mange mennesker, der tager store skridt for mod at ændre på den nuværende situation. Der er flere uddannelser indenfor branchen, organisationer der laver events og passioneret udviklere der laver mange forskellige slags spil.
Jeg er virkelig stolt over at være en del af den danske spilindustri, og jeg håber, den fortsat vil blive ved med at vokse.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

