Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Som medarrangør bag det store hædersshow for danskudviklere spil, Spilprisen 2025, har arkaden taget fat i dommerkomiteen’ for at få deres baggrund og perspektiv på den danske spilbranche
Vi har sagt det før gentagende gange, men det er værd at gentage: Den danske spilindustri vokser som aldrig før! Dertil medfølger en masse aspirerende spiludviklere, der leverer imponerende spilpræstationer på både store og små skalaer.
Spilprisen er en prisoverrækkelse, der er ment til at hylde den danske spilindustri. For at kunne vælge de bedste vindere, kræves også et stærkt dommerpanel, og der har vi nogle af de bedste i branchen. Her er en af dem, nemlig Erwin Kho, som var grafisk designer på det storvindende Cocoon fra 2023.

Kan du starte ud med at fortælle lidt om din baggrund?
– Jeg startede på en kunstskole i Holland, hvor jeg studerede “Visuel Kommunikation” – Der havde fokus på grafisk design, illustrationer og bevægelsesdesign, så jeg var meget inden for de grafiske aspekter, som førte til et praktikophold hos et grafikdesign firma i Amsterdam efter uddannelsen.
I de efterfølgende år arbejdede jeg for forskellige firmaer inden for grafisk identitet (logodesign, firmafarver etc), hvor selskaber som blandt andet Nike & Heineken var iblandt. Det gav mig stor indsigt i hvordan firmaer præsenterer sig udadtil med grafiske træk, men det var meget forretningstung og gav ikke plads for meget kreativitet.
Netop det kreative betød enormt meget for mig, og jeg lavede nogle få korte tegneserier, hvoraf en af dem faktisk vandt en lille pris i Holland, så jeg sagde mit daværende job op og fulgte passionen for den slags grafisk design.
Det gav dog ingen penge, så jeg lavede mange mindre jobs for at holde hjulene kørende. I 2017 blev jeg kontaktet af et firma fra København, og gennem dette samarbejde kom jeg i kontakt med Jeppe & Jacob fra Geometric Interactive, da det passede overens med det grafiske aspekt, som de ledte efter med Cocoon. Siden da er jeg gået min egen vej, og er i øjeblikket i gang med en masse selvransagelse, samtidig med jeg skriver. Hvem ved, måske vil jeg vende tilbage til at lave tegneserier igen.
Hvad har du særlig taget med dig fra arbejdet hos Geometric Interactive?
– Det sjove er jo, at jeg ikke oprindelig havde en uddannelse indenfor spildesign, så jeg måtte lære altid fra bunden af. Særligt de mange svævende planeter i spillet (Cocoon) var noget jeg måtte lære at designe, så der var mange samtaler med Jeppe omkring tingene, som lærte mig en masse.
Og da det viste sig at spillet blev så anerkendt, var det intet mindre end en surrealistisk oplevelse. Jeg blev endda spurgt om at flytte til København i et års tid, som jeg var mere end frisk på for igen at lære om en masse nye ting.
Særligt at opleve ens spil være på samme liste (årets spil) som store AAA-titler; Alan Wake 2, Zelda: Tears of The Kingdom og Baldur’s Gate 3, var så sindssygt. Det havde jeg aldrig troet skulle ske – Men det var en vidunderlig sjov oplevelse, hvor jeg blandt andet fik lov til at trykke Sam Lake i hånden (Min personlige drøm!).
Lad os lige skue lidt tilbage: Hvordan startede din passion for videospil?
Jeg har spillet videospil, siden jeg var lille – Men ikke så mange igen. Der var blandt andet Pacman og Prince of Persia, og jeg var særlig besat af Super Mario Bros. 3. Men jeg havde aldrig tænkt over at skulle arbejde med spil dengang, jeg var bare rigtig glad for at tegne og lavede mine egne baner for et fiktivt Super Mario-spil.
Det går også særligt tilbage til min skoletid, hvor vi blandt andet havde klasser for grafisk design og interaktivitet. Der blev jeg virkelig fanget af konceptet for visual-storytelling. Men ideen om at skulle arbejde med videospil, var først noget der rigtig kom frem efter mit arbejde med designfirmaer.
Efter at have arbejdet med sådan et stort projekt som Cocoon, som tog omkring 6-7 år at udvikle, føler jeg et behov for at tage tilbage til mine kreative rødder. Så må vi se hvad det bringer med sig, men jeg nød virkelig den rejse, jeg har været ude på med videospil.

Nu hvor I vandt sidste år, hvordan er det så at skulle være med som del af dommerkomiteen’?
– Jamen, det er jo en stor ære. At være med til at skulle “give faklen videre”, er en fantastisk følelse, og så synes jeg egentlig bare det er sjovt, at skulle være en del af sådan en stor ting.
AAA-titler styre godt nok stadig markedet i folks opfattelse, men jeg finder det mere interessant at kigge på det visuelle kreative, fremfor det der er rent kommercielt profitabelt. Det finder jeg enormt interessant, og er noget jeg kigger særligt meget efter ved diverse prisshows.
Som en del af et fagbredt dommerpanel, hvad finder du særlig interessant at kigge efter i de nominererede spil?
– Det kan være en variation af ting – Særligt nye og eksperimentelle projekter, når det kommer til den visuelle stil, er noget man ikke ser så ofte. Men også hvordan dialog spiller ind i storytelling, og hvordan det bringer spilleren ind i dets univers, finder jeg vældig fascinerende.
Nogle gange er dialogkoncepter, såsom tekst, bare noget der bliver præsenteret for at “være med” i spillets visuelle præsentation. Der tænker jeg at kunne bidrage med mit kendskab til, hvordan dette kan være en specifik styrke for spillet.
Er der noget ved dette års udvalg af spil, som du rigtig godt kan lide?
– Jeg kan rigtig godt lide, hvor bred variationen er mellem kategorierne. Særligt en kategori der hedder “Leap of Faith”, giver plads til udviklere der prøver helt nye ting af for at redefinere dette medium.
Det er særligt sådan nogle kategorier, jeg gerne vil være med til at fremme til events såsom Spilprisen. Jeg synes det er vigtigt, vi giver unikke ideer plads i rampelyset. Dem der rent faktisk presser grænserne for spilindustrien.
Hvad tror du det giver aspirerende spiludviklere at være med i Spilprisen, selvom de måske ikke vinder nogle priser?
Det er virkelig svært at finde økonomisk støtte, når det kommer til at lave ens eget spil, så bare det at være nomineret er et enormt skulderklap, og kan fungere som en stor vej til anerkendelse på markedet.
Jeg har tidligere hørt om indieudviklere, der først fik den støtte de havde fortjent, efter at have været med i mindre Awardsshows, og det gav dem både emotionel samt økonomisk hjælp.
Jeg vil lige til slut ønske alle de deltagende “held og lykke”, og ønske dem alt godt fremover. Jeg glæder mig virkelig til at skulle offentliggøre vinderne, som vi fra dommerkomiteen finder frem til.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

