Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Den store danske prisoverrækkelse, "Spilprisen 2025", kommer til at foregå i Bella Center Copenhagen d. 14 februar, hvor Arkaden har den store ære at være medarrangør. I den sammenhæng har vi taget en snak med de talentfulde mennesker, der sidder i dette års dommerkomitee'
Denne gang har vi fornøjelsen af at introducere en kvinde, der har taget tyrene ved hornene, og både gået sin egen vej som freelancer, samtidig med hun har erfaringer indenfor branchen med et praktikforløb hos danske “Die Gute Fabrik”, hvor hun var med på spillet Saltsea Chronicles.
Hun har også haft en større rolle for udviklingen af den stærkt atmosfæriske, grafiske tegneserie: Stilstand, så der er masser at fortælle, omkring det at være både en del af et større selskab, samt det at gå sin egen vej og lade de kreative evner flyde frit.

Hvordan kom du ind i spilbranchen?
– Det var temmelig tilfældigt. Jeg har en bachelor fra IT-universitetet med lidt valgfag i spil. Som barn spillede jeg titler som Diablo og The Sims, så det var jo nogle af de helt store tilbage i 90’erne. Men jeg vidste ikke, at spil også kunne have et særligt visuelt udtryk eller dyb fortælling.
Nogen tid efter at have færdiggjort min kandidat på universitetet, blev jeg så kontaktet af nogle venner fra skolen af, som startede deres eget spilstudie, Niila Games, hvilket jeg så blev en del af. Der fandt vi så ud af, at det danske filminstitut (DFI), havde Spilordningen, der støttede mindre spiludviklere, hvis man kunne argumentere for at det havde en vis kulturel værdi.
På det tidspunkt havde jeg lavet tegneserier i mange år, både ved siden af og efter mine studier, så vi tænkte: Hvad nu hvis vi kan transformere dette til et spil? Det var en helt ny oplevelse, for jeg havde ingen erfaringer med at lave spil før eller nogle tekniske evner. Men i samarbejde med Nilla Games, tog den interaktive tegneserie Stilstand form, og fungerede som en vej for mig ind i spilbranchen tilbage i 2018.
Hvor kom “Die Gute Fabrik” ind i billedet?
– De havde dengang et mentorprogram, hvor man kunne søge ind som lærling inden for game writing og narrative design. Det så jeg som en mulighed for at lære mere omkring at bygge historier op, og få en bedre forståelse for spiludvikling. Jeg arbejdede så hos dem i et halvt års tid, hvor der var mere mulighed for Hands-on-erfaring, frem for det jeg lærte på universitetet.
Med det fulgte naturligvis nogle udfordringer. For da jeg arbejdede sammen med Nilla Games om spillet Stilstand, så kunne vi prøve en masse ting af hurtigt. Hos “Die Gute Fabrik” var alting større, manuskript ændringer skulle gennem et check, og der var skrappere deadlines – Det var jo super professionelt, og det lærte mig en masse, særligt inden for sprogbrug og karakter-forfatning.
Jeg fik dengang lov til at arbejde med spillet Saltsea Chronicles, hvor jeg sad med til planlægning af diverse plots, dog kun de mindre sideplots frem for hovedplottet. Jeg fik også lov til at lave nogle af mine egne karakterer samt skrive dialog for dem. Der var også lidt plads til kreativ udfoldelse i form af karakterdesign, selvom der naturligvis stadig var nogle faste rammer at arbejde indenfor.
Er det så nogle erfaringer, som du har kunnet tage med i din senere karriere?
– Det synes jeg bestemt. Efterfølgende blev jeg “Lead Writer” hos selskabet “Triple Topping”, hvor jeg fik lov til at skabe historien, og der kunne jeg virkelig bruge min viden fra Die Gute Fabrik, men også slå mig løs på den kreative front sammen med resten af holdet.
Vi arbejdede på et projekt der hed Dead Pets Unleashed, men desværre gik selskabet konkurs forrige år, så jeg kan ikke sige noget om hvornår eller hvordan spillet udkommer. Så det er naturligvis rigtig ærgerligt.

Lad os prøve at snakke lidt om Spilprisen – Hvordan føles det at være del af dommerkomiteen’?
– Det er 3. gang, jeg nu sidder i juryen – men bliver stolt hver gang at skulle have det ansvar. Det er en fed følelse at kunne vælge mellem disse forskellige spil, og bruge ens egne erfaringer til at finde en vinder. Det bliver så meget mere spændende, når man skal diskutere det med andre fra samme branche, der har så mangfoldig en baggrund.
Man er jo ikke altid enig med de andre, om hvem der bør vinde, da vi har så forskellige holdninger. Jeg går for eksempel meget op i et spils originalitet, og hvordan det skiller sig ud fra mængden. Ikke nødvendigvis i gameplayet, men også i dens narrative struktur, hvor der introduceres noget jeg ikke har set før, og som holder det fra at blive kedeligt.
Nu ved jeg jo godt hvor meget arbejdskraft og hjerte, der går ind i disse her produktioner, samt hvor sindssygt svært det er at lave spil, så det giver mig et bredere perspektiv for hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Hvis et spil har en helt særlig hook, der skiller det ud fra andre i samme genre, så er det noget jeg sætter særligt stor pris på.
Nu nævner du selv lidt emnet omkring forskellige slags genrer. Har du nogen favorit?
– Det ligger mit hjerte særligt nær, når et spil fokuserer på den “smalle” oplevelse – De spil der virkelig gerne vil fortælle noget vigtigt, og som selv har noget på hjerte. Jeg længes efter spil, der fortæller noget helt unikt, og som har et vist fokus på noget “kunstnerisk”.
For at binde det sammen til dette års “Spilprisen”, er det imponerende hvor bredt feltet er. Der er virkelig nogle eksempler på spil, der har noget på hjertet, mens andre har fokuseret på et dybt spildesign. Særligt repræsentationen af indie-developers er større end tidligere, og det kan vi virkelig se til dette års prisoverrækkelse.
Ser du nogen synderlig værdi for de spiludviklere, der må “nøjes” med at være nomineret?
– Helt klart. Jeg husker tilbage til da mit eget projekt, som også var nomineret dengang. Det var et skønt skulderklap, og bare det at være på samme liste som andre spil, der har gjort noget særligt rent auditivt, narrativt eller grafisk, giver virkelig et skud af selvsikkerhed.
Særligt set i lyset af at vi i Danmark stadig er en lille fisk i en stor sø på spilmarkedet, så er det kun positivt at se branchen udvikle sig større og større, med et forhøjet fokus på alle udviklere – Store som små.
Var der nogen særlige spil i dette års kategorier, der stod særligt stærke i dine øjne?
– Jeg har selvfølgelig mine egne mærkesager, som jeg vil gå den ekstra distance for at skulle vinde, men er samtidig meget lydhør overfor andre argumenter. Jeg kan jo stadig blive klogere på, hvad et spil skal kunne gøre for målgruppen, og hvordan det formår at opnå sine mål.
Det er netop det, der gør udvælgelsen til en sådan spilpris ekstra spændende. At vi her i jurien består af sådan en bred gruppe af fagfolk, gør bare at jeg selv bliver klogere på spiludvikling, og får mulighed for at blive oplyst omkring et spils styrker og svagheder.

Hvad føler du at kunne bringe til bordet i modsætning til resten af jurien?
– Jeg kommer hvert fald til at kunne bringe nogle “bløde værdier” til debatten. Der vil være fokus på de lidt skæve tilgange, men så sandelig også de store kunstneriske træk. Jeg vil være med til at hylde de unikke i branchen, så godt som nu engang er muligt.
Det er altid interessant, særligt når vi taler om “Årets spil”, er det så et spil der skriver sig ind i kulturhistorien, eller som lykkes kommercielt med et effektivt spildesign?. Hvad vil “Spilprisen 2025” blive husket for? Det bliver rigtig spændende at se.
Med en hastig udvikling i spilbranchen, hvor ser du den så bevæge sig hen?
– Det har været særligt spændende at se tilblivelsen af et nyt dansk spilinstitut, der nok vil øge fokus på det rent forretningsmæssige, men der vil måske også blive plads til at favne mere bredt i forhold til det kunstneriske.
Der vil forhåbentlig blive åbnet mere for økonomisk støtte til de mindre udviklere, der har nogle spændende og sjove ideer, så der kan blive gjort op med visse fordomme omkring videospil. Jeg er hvert fald forhåbningsfuld.
Nu er du jo ikke længere en del af et spilselskab, men i stedet blevet freelancer. Har du gang i noget spændende?
– Efter mit ophold hos “Triple Topping”, ville jeg gerne prøve en lidt mere kunstnerisk tilgang og eksperimentere mere, eftersom at spil, i min optik, også kan passe sammen med mange forskellige genrer. Så henover det seneste års tid har jeg været med i, og er fortsat i gang med, en interaktiv dokumentar og en “Murder Mystery” opera.
Jeg går også og arbejder på mit eget spil i øjeblikket, en visual novel der omhandler moderskab. Så jeg udnytter muligheden for hele tiden at lære og brede budskabet om spilbranchen i fællesskab med andre.
Hvis du vil se mere om dette års “Spilprisen” og eventuelt købe en billet til showet, kan du gøre det her.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

