Ad Banner
Ad Banner

Interview

Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Max Wrighton, medstifter af og instruktør hos Half Past Yellow

Spilprisen 2025

Af Johs Bach
27 januar, 2025

Tidligere Spilprisen-debutantvinder sidder nu i jurystolen og taler det unikke spildesigns sag.

Spilprisen 2025 løber af stablen den 14. februar i Bella Center Copenhagen, og i den forbindelse har vi interviewet nogle af de dygtige folk i jurykommitéen såvel som folkene bag de nominerede spil. På baggrund af disse samtaler vil vi præsentere disse kreative hoveder i en række artikler, så du derude kan få sat ansigt, navn og CV på dem. Og så er det ikke mindst en lejlighed til fundere over spørgsmål, som måske rinder dig i hu ved den slags prisuddelinger, men vel at mærke i selskab med professionelle folk. Spørgsmål så som… Hvad er et godt spil? Hvordan og hvorledes at udvikle dem? Hvordan går man overhovedet til opgaven at spille spil som et jurymedlem? Og ikke mindst: hvad skal et arrangement som Spilprisen i det hele taget gøre godt for? 

Interview med Max Wrighton: jurymedlemmet i den unikke idés ringhjørne

Max Wrighton har været spiludvikler godt og vel hele sit liv. Først i barneårenes dagdrømmerier, siden som uddannet spildesigner og nu i instruktørstolen hos og som medstifter af spilstudiet, Half Past Yellow – et spilstudie, der i 2023-udgaven af Spilprisen modtog debutantprisen for Time on Frog Island. I modsætning til juryfællerne, Alex Danino og Erwin Kho, spiller storytelling ikke den store rolle, når Max vurderer de nominerede spil. I stedet værdsætter han først og fremmest det unikke spildesign. Han er sågar villig til at se bort fra lidt ridser i lakken, så længe et innovativt sindelag skinner igennem.

Denne prisvindende fanebærer for det unikke spildesign skal I nu lære bedre at kende.

Hvem er du?

— Mit navn er Max Wrighton, og jeg er medstifter og spilinstruktør hos Half Past Yellow

Hvordan blev du til en spiludvikler? 

— Jeg har drømt om at blive spiludvikler, siden jeg var barn. Jeg vidste egentlig ikke, hvad det ville indebære, jeg vidste bare, at jeg elskede at være kreativ og spille computerspil. Så lige efter High School startede jeg på en Game Design-uddannelse på Abertay University i Dundee, Skotland, og i mit tredje år dér var jeg heldig nok til at blive en del af EUCROMA-programmet, som var ledet af den Danske filmskole og foregik her i København. Det viste sig at blive et skønt ophold, så da jeg skulle tage min kandidatgrad i Game Design, valgte jeg at tage den på IT-universitet (ITU) i København. Og ja, efter det blev Half Past Yellow grundlagt.

Til dette CV kan du også tilføje titlen som medlem af Spilprisen 2025’s jurykomité. Hvordan er det at vurdere spil frem for at designe dem?

— Det er interessant. Den danske spilindustri kan somme tider føles så lille, fordi de store eller succesfulde spilstudier for det meste løber med al opmærksomheden. Men nu og da kan jeg overraskes over at finde ud af, at dette fede spil eller dette velkendte spilstudie faktisk er dansk. Jeg har haft en del af de overraskelser, da jeg kiggede på de indstillede spil i år. Derudover er det bare fantastisk at spille eller genspille de fremragende danske spil, der er blevet udgivet den seneste tid. 

Når du så sidder i jurystolen og spiller de indstillede spil, hvordan går du da til opgaven?

— Til shortlisten spillede jeg hvert spil omtrent 30-60 minutter (nogle gange længere, når jeg mistede tidsfornemmelsen) og tog først noter efter endt spilsession, således at jeg ikke droppede ind og ud af spillet. Da jurykomitéen og jeg så havde indkredset de nominerede spil, besøgte jeg dem på ny med henblik på at gå i dybden med de respektive spil.

Hvad kunne du finde på at gå i dybden med?

—Hos Half Past Yellow arbejder jeg meget med design, men jeg har også en finger med i produktions- og marketingsdelen. Derfor er jeg interesseret i at se, dels hvordan spillene har brudt ny grund i forhold til spildesign, og dels hvordan spilstudierne har arbejdet med at få spillet ud til spillerne.

I forlængelse dertil: hvilke kvaliteter i spil giver pluspoints hos dig? 

— Generelt elsker jeg meget unikke spil –  selv hvis de er lidt upolerede. For hvis et spil gør noget nyt, eller får mig som spiller til at interagere med spil på nye måder, så er jeg simpelthen solgt. Affordable Space Adventures, skabt af NapNak- og Nifflas Games, har en særlig plads i mit hjerte. Hvem kan sige nej til en “multiplayer-puzzley-adventury”-spil på en WiiU? Kort sagt: innovation er frem for alt dét, der giver points hos mig.

Du har selv engang været blandt de nominerede og endda modtaget debutantprisen ved Spilprisen. Kan du sætte nogle ord på, hvad det betød for dig og dit hold, og hvad du håber, at dette års Spilprisen vil betyde for andre spiludviklere?

—Mit team og jeg blev meget beærerede, da vores spil, Time on Frog Island, blev nomineret ved Spilprisen i sin tid. Så anerkendelse er en del af svaret. En anden del af svaret knytter sig til, at Spilprisen er en fantastisk måde at sætte spotlys på alle de fantastiske spil, der bliver udviklet her i Danmark. Det er nemlig vigtigt at hylde og fejre det lokale fællesskab af spiludviklere, fordi det inspirerer andre spiludviklere at se alt det, der sker lige uden for deres dør. 

Om skribenten:

Johs Bach – Skribent & Anmelder


Johs er Cand.Mag i Medievidenskab med en kulturhistorisk og teoretisk interesse for fortællinger, hvorfor han opsøger dem utrætteligt og fordomsfrit. Således kan han det ene øjeblik fortabe sig i russiske skønlitteratur — og det næste være halvvejs rørstrømsk over slutningen på Super Mario Sunshine. Og så er han en ihærdig Dark Souls-masochist.





© Copyright - arkaden.dk