Ad Banner
Ad Banner

Features

Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Mette Jakobsen, grundlægger af Galdra Studio

Foto: Mette Jakobsen/Galdra Studio

Af Kasper Pedersen
30 januar, 2025

I sammenhæng med det kommende prisshow, Spilprisen 2025, der løber af stablen den 14 februar, har vi fra Arkaden taget en snak med medlemmer af dommerkomiteen’

Denne gang har vi sat os og fået en snak med Mette Jakobsen, der er en af de bærende kræfter bag danske Galdra Studios. Det er stadig et ungt selskab, grundlagt i 2017, hvor deres endnu singulært udgivne titel, Arcadia Fallen, havde stort fokus på det narrative med et godt drys af rollespilselementer. 

Mette er både spillets illustrator samt forfatter. Nu sidder hun så i dommerkomiteen’ for den største danske prisoverrækkelse i spilbranchen, som Arkaden er medarrangør på, og det ville vi gerne høre mere om. 

Selvom der arbejdes hårdt på de gode historier, skal der også være plads til lidt Nintendo Switch. Foto: Mette Jakobsen

Til at starte med vil jeg gøre høre lidt om din entre i spilbranchen 

– Jeg startede Galdra Studios sammen med to venner tilbage i 2017, efter vi havde overstået vores kandidatprojekt om spiludvikling. Vi startede ud med at gå lidt til nogle “Game Jams”, hvor vi langsomt lærte mere om at programmere og udvikle spil fra bunden af. 

Som start havde vi hvert vores fuldtidsarbejde, hvor eget spilprojekt var kørende som deltidsarbejde. Senere tog vi det så på fuldtid, udgav vores første titel; Arcadia Fallen, og det gik rigtig fint. I øjeblikket arbejder vi så på efterfølgeren; Arcadia Fallen 2. 

Vi startede ud med et team på 3 personer, er siden da blevet til 5 personer, men som et lille indie-hold er man stadig nødsaget til at påtage sig andre roller, hvor jeg for eksempel også er ansvarlig for de sociale medier. 

Hvis vi går helt tilbage til min barndom, har jeg altid gerne ville være forfatter. Men det er svært at få ordentlig løn inden for den branche, så jeg startede på Medialogi i Aalborg, der egentlig er en programmeringsuddannelse, i håb om at kunne få fuldtidsansættelse hurtigst muligt, så kunne jeg skrive bøger ved siden af. Her var jeg så heldig at møde Daniel og Jesper, som jeg grundlagde Galdra Studios med. 

Hvilke tanker lå bag jeres første spil? 

Vi var meget fokuseret på de forgrenende fortællinger og valg i videospil – Det var hvad vores kandidatafhandling havde handlet om. Vi havde studeret hele psykologien omkring spilleres valg, og hvordan disse kunne komme til udtryk i spillets gang, også selvom det var programmeret på forhånd. 

Så udgangspunktet var: Hvordan kan vi udforske og bruge dette kendskab til at involvere spilleren, uden det blev alt for komplekst. Nogle inspirationskilder til dette var blandt andet Bioware-spillene (Mass Effect og Dragon Age), og visuelle noveller fra Japan. Så det var en god kombination af den østlige og vestlige kultur. 

Hvad var den største udfordring for at kunne udleve en sådan ambition? 

– Hvis jeg skulle vælge, ville det nok være opskaleringen af alt ting. Hvad der kunne være episoder af 10 minutters varighed, skulle pludselig være omdrejningspunktet for et helt spil. Selvom vi allerede fra start havde en solid ide i tankerne, var det en stor udfordring at få sat det sammen i praksis, når det kom til at få oprettet en helt ny virksomhed. 

Nu hvor vi taler om store udfordringer, har det så været svært at udvælge vindere for kategorierne i Spilprisen 2025? 

– Jeg var også en del af dommerkomiteen’ tilbage til 2024, men jeg må sige udfordringen for at vælge vindere, har været lige så stor, hvis ikke større, end det var der. Der er et så enormt stort spænd mellem de forskellige slags spil, og virkelig mange talentfulde kandidater. 

Det at være dommer til spilprisen betragter jeg som en stor anerkendelse, for det som jeg og mit hold har lavet, og det føles lidt som at skulle være medansvarlig for en fest. Det er jo det som Spilprisen symboliserer; En stor fejring af danske talenters spil. 

Har du nogen favorit kategori for showet? 

– Det er klart “bedste narrativ”, som jeg finder mest spændende. Det hører jo nok lidt med til min karrieregang, men bare det at opleve andre designeres kreative fremgang finder jeg enormt engagerende, og det er en stor ære at skulle være med til at kåre nogle af de bedste i branchen for sådan en kategori. 

Mette Jakobsen har gjort stort brug af sine forfatteregenskaber i spillet Arcadia Fallen. Foto: Galdra Studio

Tror du der er nogen værdi i “bare” at være nomineret til en sådan pris? 

– Det er en fantastisk oplevelse som spiludvikler, at se sit store arbejde gennem de sidste 3-4 år (minimum) bære frugt. Bare det at være med er et symbol på anerkendelse. Vi har selv oplevet det med vores første spil, og det var en super fed oplevelse.  

Har du en fornemmelse af om udvalget af spil i Danmark har rykket sig i forhold til tidligere år? 

– Det er rigtig svært at sige. Jeg synes overordnet set, at vi i Danmark altid har været gode til at lave lidt “kantet” spil. Der er sådan et vidt spænd mellem de forskellige genrer, så det er svært bare at sætte dem ind i bestemte bokse, selvom vi er glade for det nu om dage. 

Der er visse spil i årets nominerede, der virkelig har overrasket mig, og samtidig givet lidt gåsehud til tider. Hvis gameplay mechanics og spillets historie går op i en højere enhed, så bærer det virkelig stor vægt for min beslutning af de “bedste” spil. 

Jeg glæder mig også rigtig meget til at skulle debattere vindere med de andre i dommerkomiteen’. Der er ingen tvivl om at vi er vidt forskellige, og kigger på anderledes ting, når det kommer til, hvad der kan betegnes som bedst.  

Hvilken retning ser du den danske spilindustri tage – Hvor er vi på vej hen? 

– Vi står et rigtigt spændende sted med det nye spilinstitut (Nimbi Gamelab). Det er noget, vi som spiludviklere har skreget efter i rigtig lang tid, så det giver helt sikkert mere plads og muligheder for udviklere, når det kommer til at skulle få statsstøtte samt hjælp. 

Der husker jeg særligt vores egen start, hvor det var rigtig svært at få økonomisk hjælp til vores egen udvikling af spillet. Vi kunne jo se rigtig mange mindre udviklere, der bare ikke kunne komme godt ud af starthullerne – Det ses jo også på rent globalt plan. Men fordi der nu er denne øget fokus på dansk spiludvikling og et nyt spilinstitut, som kan varetage vores interesser, så er der potentielt plads til, at der kan ske en masse godt. 

Hvis du kunne tænke dig at vide mere om Spilprisen 2025, og hvor du kan købe biletter til eventet, så kan du gøre det her.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk