Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
I sammenhæng med det kommende prisshow, Spilprisen 2025, der løber af stablen den 14 februar, har vi fra Arkaden taget en snak med medlemmer af dommerkomiteen’
Denne gang har vi sat os og fået en snak med Mette Jakobsen, der er en af de bærende kræfter bag danske Galdra Studios. Det er stadig et ungt selskab, grundlagt i 2017, hvor deres endnu singulært udgivne titel, Arcadia Fallen, havde stort fokus på det narrative med et godt drys af rollespilselementer.
Mette er både spillets illustrator samt forfatter. Nu sidder hun så i dommerkomiteen’ for den største danske prisoverrækkelse i spilbranchen, som Arkaden er medarrangør på, og det ville vi gerne høre mere om.

Til at starte med vil jeg gøre høre lidt om din entre i spilbranchen
– Jeg startede Galdra Studios sammen med to venner tilbage i 2017, efter vi havde overstået vores kandidatprojekt om spiludvikling. Vi startede ud med at gå lidt til nogle “Game Jams”, hvor vi langsomt lærte mere om at programmere og udvikle spil fra bunden af.
Som start havde vi hvert vores fuldtidsarbejde, hvor eget spilprojekt var kørende som deltidsarbejde. Senere tog vi det så på fuldtid, udgav vores første titel; Arcadia Fallen, og det gik rigtig fint. I øjeblikket arbejder vi så på efterfølgeren; Arcadia Fallen 2.
Vi startede ud med et team på 3 personer, er siden da blevet til 5 personer, men som et lille indie-hold er man stadig nødsaget til at påtage sig andre roller, hvor jeg for eksempel også er ansvarlig for de sociale medier.
Hvis vi går helt tilbage til min barndom, har jeg altid gerne ville være forfatter. Men det er svært at få ordentlig løn inden for den branche, så jeg startede på Medialogi i Aalborg, der egentlig er en programmeringsuddannelse, i håb om at kunne få fuldtidsansættelse hurtigst muligt, så kunne jeg skrive bøger ved siden af. Her var jeg så heldig at møde Daniel og Jesper, som jeg grundlagde Galdra Studios med.
Hvilke tanker lå bag jeres første spil?
Vi var meget fokuseret på de forgrenende fortællinger og valg i videospil – Det var hvad vores kandidatafhandling havde handlet om. Vi havde studeret hele psykologien omkring spilleres valg, og hvordan disse kunne komme til udtryk i spillets gang, også selvom det var programmeret på forhånd.
Så udgangspunktet var: Hvordan kan vi udforske og bruge dette kendskab til at involvere spilleren, uden det blev alt for komplekst. Nogle inspirationskilder til dette var blandt andet Bioware-spillene (Mass Effect og Dragon Age), og visuelle noveller fra Japan. Så det var en god kombination af den østlige og vestlige kultur.
Hvad var den største udfordring for at kunne udleve en sådan ambition?
– Hvis jeg skulle vælge, ville det nok være opskaleringen af alt ting. Hvad der kunne være episoder af 10 minutters varighed, skulle pludselig være omdrejningspunktet for et helt spil. Selvom vi allerede fra start havde en solid ide i tankerne, var det en stor udfordring at få sat det sammen i praksis, når det kom til at få oprettet en helt ny virksomhed.
Nu hvor vi taler om store udfordringer, har det så været svært at udvælge vindere for kategorierne i Spilprisen 2025?
– Jeg var også en del af dommerkomiteen’ tilbage til 2024, men jeg må sige udfordringen for at vælge vindere, har været lige så stor, hvis ikke større, end det var der. Der er et så enormt stort spænd mellem de forskellige slags spil, og virkelig mange talentfulde kandidater.
Det at være dommer til spilprisen betragter jeg som en stor anerkendelse, for det som jeg og mit hold har lavet, og det føles lidt som at skulle være medansvarlig for en fest. Det er jo det som Spilprisen symboliserer; En stor fejring af danske talenters spil.
Har du nogen favorit kategori for showet?
– Det er klart “bedste narrativ”, som jeg finder mest spændende. Det hører jo nok lidt med til min karrieregang, men bare det at opleve andre designeres kreative fremgang finder jeg enormt engagerende, og det er en stor ære at skulle være med til at kåre nogle af de bedste i branchen for sådan en kategori.

Tror du der er nogen værdi i “bare” at være nomineret til en sådan pris?
– Det er en fantastisk oplevelse som spiludvikler, at se sit store arbejde gennem de sidste 3-4 år (minimum) bære frugt. Bare det at være med er et symbol på anerkendelse. Vi har selv oplevet det med vores første spil, og det var en super fed oplevelse.
Har du en fornemmelse af om udvalget af spil i Danmark har rykket sig i forhold til tidligere år?
– Det er rigtig svært at sige. Jeg synes overordnet set, at vi i Danmark altid har været gode til at lave lidt “kantet” spil. Der er sådan et vidt spænd mellem de forskellige genrer, så det er svært bare at sætte dem ind i bestemte bokse, selvom vi er glade for det nu om dage.
Der er visse spil i årets nominerede, der virkelig har overrasket mig, og samtidig givet lidt gåsehud til tider. Hvis gameplay mechanics og spillets historie går op i en højere enhed, så bærer det virkelig stor vægt for min beslutning af de “bedste” spil.
Jeg glæder mig også rigtig meget til at skulle debattere vindere med de andre i dommerkomiteen’. Der er ingen tvivl om at vi er vidt forskellige, og kigger på anderledes ting, når det kommer til, hvad der kan betegnes som bedst.
Hvilken retning ser du den danske spilindustri tage – Hvor er vi på vej hen?
– Vi står et rigtigt spændende sted med det nye spilinstitut (Nimbi Gamelab). Det er noget, vi som spiludviklere har skreget efter i rigtig lang tid, så det giver helt sikkert mere plads og muligheder for udviklere, når det kommer til at skulle få statsstøtte samt hjælp.
Der husker jeg særligt vores egen start, hvor det var rigtig svært at få økonomisk hjælp til vores egen udvikling af spillet. Vi kunne jo se rigtig mange mindre udviklere, der bare ikke kunne komme godt ud af starthullerne – Det ses jo også på rent globalt plan. Men fordi der nu er denne øget fokus på dansk spiludvikling og et nyt spilinstitut, som kan varetage vores interesser, så er der potentielt plads til, at der kan ske en masse godt.
Hvis du kunne tænke dig at vide mere om Spilprisen 2025, og hvor du kan købe biletter til eventet, så kan du gøre det her.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

