Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Den store danske prisoverrækkelse, "Spilprisen 2025", kommer til at foregå i Bella Center Copenhagen d. 14 februar, hvor Arkaden har den store ære at være medarrangør. I den sammenhæng har vi den haft den fornøjelse at få en snak med nogle af de mange aspirerende spiludviklere, der er blandt de nominerede
Spillet Rebots udkom tilbage i oktober 2024, og har fået en positiv modtagelse på blandt andet Steam. Det bedårende simulations-managementspil sætter spilleren i kontrol over en række robotter, som skal bruges til at omforme planeters økosystem og gøre dem mere beboervenlige. Vores egen anmelder var også ret glad for spillet.
I sammenhæng med at spillets 5 nomineringer til det store “Spilprisen 2025”-event, har vi fået en snak med Regö fra udviklerteamet, FlatPonies, for at få et dybere indtryk i spillets historie, og hvordan det føles at blive anerkendt for sit mange årige arbejde som spiludvikler.
Lad os starte med maner’: Hvordan kom du ind i spilbranchen?
– Jeg kom til Danmark for 10 års tid siden, i sammenhæng med et bachelorstudie på ITU i København. Bagefter startede jeg på en kandidat inden for spildesign, hvilket var noget jeg virkelig elskede, og besluttede efterhånden, at det var hvad jeg ville arbejde med i fremtiden.
For små 5 år siden blev jeg så del af selskabet FlatPonies, hvor jeg nu er studiedirektør – Hvilket vil sige, jeg er ansvarlig for intern planlægning, produktion af spil, ekstern kommunikation, sales pitch osv.
Hos FlatPonies er vi efterhånden et temmelig stort hold på 15 medarbejdere. Jeg er ansvarlig for, at de alle har det godt med at skulle på arbejde, da det er sådan man præstere bedst.
Hvad synes du har været den største udfordring ved at gå fra teori til praksis?
– Når man studerer, er der en masse deadlines, der skal overholdes. Når man så bliver del af et forholdsvis lille selskab, det var det dengang jeg startede hos FlatPonies, så er det mest en selv, der sætter deadlines.
Der er selvfølgelig spil, som skal udgives, og der er nogle datoer, som skal fastlægges når det kommer til at skulle ud til folk. Men eftersom jeg kun har været med på et par projekter henover min ansættelsestid, er det stadig noget der er forholdsvis nyt for mig.

Hvilke andre projekter end det nominerede Rebots har du arbejdet på?
– Vi udgav et andet spil ved navn AkiRobots tilbage i 2020, som var en 2D-platformer og samtidig med det, arbejdede vi parallelt på Rebots. 3 måneder inden det udkom, tilbage i oktober 2024, var vi allerede i gang med pre-produktion på vores næste spil, så der kørte endnu parallel-udvikling på tværs af vores spilafdelinger.
Selvom vi stadig sørger for at holde et spil i live med jævne opdateringer, så bliver vi som virksomhed også nødt til at holde hjulene kørende, og hele tiden se fremad mod nye spil der kan laves.
Nu nævnte du at I allerede havde udgivet en 2D-platformer, og så skiftet til en futuristisk management-simulator. Hvordan skete der sådan et genreskifte?
– Det var faktisk en beslutning på tværs af vores ledere. AkiRobots var et passionsprojekt for Julie, en af vores grundlæggere, og Rebots var så det Jakob (CEO) ville lave. Det næste spil bliver så en tredje leders projekt.
Jeg var ganske kort del af det første spil, men det var først lige omkring dens udgivelse i 2020. Der var dog stadig rigeligt at tage fat på der, da der skulle planlægges eksportering af spillet, og en masse anden logistik skulle være på plads.
Havde du en fornemmelse af der var en plan for disse spils udgivelser?
– Egentlig ikke. Det kom lidt som tiden gik. Til at starte med hed selskabet ikke FlatPonies men derimod VR Unicorns, hvor der var fokus på VR-titler. Det ændrede sig gradvist til mere “Flade”-titler, hvilket lægger grund for navneændringen til FlatPonies.
VR Unicorns eksisterer stadig, men fordi det er sådan et niche-marked, måske med mindre du hedder Beat Saber, så vi arbejder ikke særlig aktivt på det markedet i øjeblikket. Men det giver et indtryk af de store ændringer, som kan ske over kort tid.

Så lad os rykke videre til spilprisen, som Rebots har fået 5 nomineringer til. Har I nogensinde oplevet at blive nominerede på denne måde?
– Vi var faktisk også nomineret for nogle priser med AkiRobots, der var vores debuttitel tilbage i 2020. Det blev nomineret i 3 kategorier: Bedste Debut, børnespil og Game Design, men desværre vandt vi ikke noget den gang. Forhåbentlig vil det ændre sig i år.
Det var virkelig en overraskelse at blive nomineret til så mange kategorier, og naturligvis er vi også rigtig stolte. Det er virkelig et tegn på anerkendelse – Selv hvis vi ikke skulle vinde i sidste ende.
Jeg synes særligt at blive nomineret som “Bedste børne spil”, er virkelig dejligt. Det var vores intention med spillet at lære børn og unge om økosystemer, miljø og benyttelse af AI til noget positivt. Der er selvfølgelig også den grafiske del, som Simon, der også har været med til What The Golf!, var med til at designe for at fange den yngre målgruppe.
Kan du fortælle lidt mere om ideen bag spillet, og om det ændrede sig med tiden?
– Den oprindelige ide lå i at skulle bygge robotter, som man kunne bruge til at løse forskellige opgaver. De skulle blive samlet lidt som i LEGO, hvor man bruger forskellige komponenter til at sættes sammen.
Det udviklede sig efterhånden til noget lidt mere komplekst, hvor man programmerer robotterne til opgaver gennem simpel kodning. Det var en forsimplet version af kodningsprogrammer såsom “Fruity Loops”, som vi ønskede at introducerer spilleren for.
Hvordan føles det at blive nomineret til så mange forskellige priser?
– Det er klart et kæmpe anerkendelsestegn. Det viser, at alt vores arbejde bærer frugt i en vis forstand og at større foreninger samt organisationer lægger mærke til os. Det er enormt opløftende, at fornemme opbakning fra andre i industrien.
Det er ganske vist en lille industri, men folk støtter hinanden op og holder med en, fremfor at der er sådan en aggressiv konkurrence, som jeg kunne forestille mig der er andre steder i verdenen.
Hvis du kunne vælge bare en pris, der ville være den bedste at vinde, hvilken ville det være?
– Det kedelige svar ville nok være: Spildesign. Men hvad der virkelig viser de bedste dele af vores spil, ligger nok i dets narrativ. Det er en temmelig simpel historie, men består af så mange mindre dele.
Rebots har alle disse typer af rumvæsner, der har deres egne kulturer, og ting som de har brug for hjælp med. Min yndling er nogle blomsterlignende væsner, som vi kalder for “Tulipots”, der er super aggresive i deres attitude overfor hinanden. De kunne godt minde lidt om en børneversion af de forskellige klaner i Game Of Thrones, så vi kombinerer både det seriøse og det fjollede.

Eftersom du har været del af spilindustrien i så lang tid, har du så et indtryk af de seneste års ændringer?
– Jeg fornemmer, der er sket en ændring i forhold til størrelsen af nye spiludviklere. Der har i lang tid været indie og AAA-udviklere, men der kommer flere af de mellemstore, der har stor succes såsom Ghost Ship Games, der så udvikler sig.
Jeg tror på at tilkomsten af flere mellemstore selskaber er med til at øge fokus på de helt små, da der kommer en mere jævn fordeling, og fører til at flere folk kigger på alle facetter af markedet.
Games Denmark og Nimbi er helt klart også værd at nævne som store spillere i ændringen for industrien, da der her kommer langt mere statslig involvering, som hjælper spilindustrien med at løsrive sig fra filmindustrien.
Er det en udvikling, som du kan se fortsætte i fremtiden?
– Jeg tror bestemt, at det kommer til at fortsætte. Vi ser også events som “Gaming Week” vinde mere terræn og Game Jams bliver også større og større. Så det er kun lige begyndt at få fart på, fremfor at se ud til at stoppe i den nærmeste fremtid.
Man kan stadig godt kigge lidt misundeligt på Sverige, hvor spilindustrien allerede er kæmpe, men det er kun positivt at fornemme Danmark er ved at indhente det forsømte.
Er der noget, du kunne tænke dig at tilføje til sidst?
– Jeg vil gerne sende en varm hilsen til alle de andre nominerede, og ønske dem held og lykke til showet. Det er fedt at se så mange kvalificerede spil på listerne, og så vil jeg naturligvis også takke mit eget hold for at have været med til at udvikle Rebots – Det kan vi godt være stolte af.
Vi takker for interviewet med Regö og ønsker ham, samt resten af holdet, held og lykke til Spilprisen 2025. Hvis du også kunne have lyst til at fejre den danske spilindustri, kan du deltage til eventet her.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

