Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Rusty Rabbit-anmeldelse – Kanin i krise
Et mareridtsagtigt dyk ned i sindets og teknologiens dybeste afkroge, hvor gammeldags point-and-click gameplay, psykologiske traumer og absurde gåder smelter sammen til en oplevelse, der både fascinerer og foruroliger – og efterlader dig rådvild, frastødende og mærkeligt draget.
Der er noget dybt urovækkende ved at tænde din konsol (i dette tilfælde min PS5) og blive kastet direkte ind i et mareridt fra en fjern, kold fortid. I Have No Mouth and I Must Scream, den obskure kultklassiker fra 1995, genopstår på konsoller som et digitalt genfærd: ildevarslende, fortærende og ulideligt menneskeligt. Det føles som at stirre ind i en sort skærm, hvor du lige akkurat kan ane dit eget spejlbillede – forvrænget og dømt.
Og måske er det passende. For dette spil er ikke en rejse mod forløsning. Det er en prøvelse. En dom. En spejling af alt det mørkeste i os selv.
Et narrativt skrig uden nåde

Fortællingen, baseret på Harlan Ellisons novelle af samme navn (han lægger i øvrigt selv stemme til den dæmoniske supercomputer AM), er en af de mest klaustrofobiske og psykologisk destruktive fortællinger, der nogensinde er kodet ind i et spil – ihvertfald af dem jeg er blevet udsat for. AM, en kunstig intelligens født ud af menneskelig paranoia og teknologisk hybris, har udryddet hele menneskeheden – undtagen fem sjæle, som den holder fanget i en evig psykologisk tortur.
Hver karakter – fra den tidligere nazilæge Nimdok til den PTSD-ramte soldat Benny – gennemgår deres egne helvedesrejser, designet til at pine og flå i deres dybeste traumer. Det er her, I Have No Mouth for alvor bider sig fast: det handler ikke om at løse gåder, men om at overleve mødet med det ubærlige. Spillets struktur minder mere om en interaktiv Kafka-novelle eller en rejse ind i hjernen på David Lynch, end en traditionel point-and-click-oplevelse. Det føles som at falde ned gennem glas og spejle, uden at vide om bunden nogensinde kommer.
Mine første skridt ind i dette digitale helvede tog jeg i fodsporene på Nimdok og Benny – to af de mest foruroligende og kontrastfyldte karakterer i AMs syge teater. Nimdok, den aldrende læge med en dyster fortid som nazistisk kirurg, føres tilbage til en koncentrationslejr i en fortælling så frygteligt tæt på virkeligheden, at det føles som at spille en sort-hvid dokumentarfilm, fortalt gennem skyld og stilhed. Her handler gåderne ikke kun om objekter og handlinger, men om moralske valg, om erindring og om soning, i en fortælling så ladet, at det er svært at trække vejret.
Benny, derimod, er en forvreden skikkelse – bogstaveligt talt – en tidligere stærk soldat reduceret til et abeagtigt væsen uden tale, tvunget til at navigere en verden præget af kannibalisme og sult. Hans rejse er ordløs, men skriger af desperation. Hvor Nimdoks bane var kold og klinisk, er Bennys rå, primal og tragisk. De to fortællinger kunne ikke være mere forskellige – og det er netop her, spillets virkelige styrke afslører sig. Hver karakter åbner døren til en ny psykose, en ny moralsk afgrund, og med fem unikke skæbner er der langt mere her, end man først fatter. Det er et spil, der kræver flere gennemspilninger – ikke fordi du har overset noget, men fordi du endnu ikke har konfronteret alt det, der venter i mørket.
En labyrint af fejltrin og dødelige beslutninger

Gameplayet i I Have No Mouth and I Must Scream er lige så brutalt og nådesløst som det univers, det udspiller sig i. Man bliver ikke ført i hånden, ikke introduceret med en tutorial eller givet nogen nænsom indføring i spillets mekanikker. Du bliver blot kastet ind i mørket – bogstaveligt talt – og må selv famle dig frem, ét desperat klik ad gangen. Det er som at vågne op i en mareridtsverden uden hukommelse, hvor enhver fejl kan koste dig alt, og du måske først forstår konsekvenserne længe efter, at du har begået dem.
En tilsyneladende harmløs handling – en bemærkning, en beslutning, et objekt brugt det forkerte sted – kan føre til øjeblikkelig død, men endnu mere skræmmende: den kan forsegle din skæbne, uden du ved det. Du kan sidde og spille videre i timevis, uvidende om at du allerede har elimineret muligheden for en “god” slutning. Det føles uretfærdigt… og det er det måske også. Men det er også præcis det, der gør spillets design så uhyggeligt effektivt. I Have No Mouth er ikke interesseret i at være fair. Det vil ikke have dig til at “vinde”. Det vil have dig til at tænke. At tvivle. At frygte hvert valg, du træffer.
I et andet spil ville denne mangel på spiller-omsorg føles som en fejl. Her føles det som en udvidelse af AMs sadistiske kontrol. Universet er ondt, koldt og indifferent – og det giver mening, at spillet også er det. Frustrationen er meget ægte og hyppig, men den føles på en absurd måde naturlig i det her spil. Den gør dig paranoid. Den får dig til at analysere selv de mindste beslutninger. Den forvandler dig til én af karaktererne: knust, mistroisk og desperat – på godt og ondt.

Hvis der er ét element, hvor I Have No Mouth and I Must Scream for alvor knager under tidens vægt, så er det styringen. Det er her spillet for alvor afslører sin kolde, fjerne oprindelse – og ikke på en nostalgisk måde. Den klodsede point-and-click interface føles mere som et rustent instrument end et værktøj. Der er en træghed i responsen, en ufølsomhed i klikregistreringen, og en generel mangel på intuitivitet, der får selv simple handlinger til at føles som at operere med handsker i et minefelt.
Det bliver kun forværret af den retro, pixelerede artstyle. Selvom den har en unik æstetisk charme og underbygger spillets drømmeagtige rædselsstemning, er den samtidig en reel forhindring for progression. Vigtige objekter glider nemt ind i baggrunden – små pixels, som du ikke engang ved, du leder efter. Og selv når du har fundet dem, er det ikke altid tydeligt, om de kan interageres med. Du ender med at klikke manisk rundt på skærmen som en desperat fange i en hallucination, blot for at finde ud af, at den genstand, du overså for en time siden, var nøglen til at komme videre.
Det skaber en stigende frustration, som langsomt æder sig ind i spillets ellers stærke narrativ. Og dog – i en sær forstand føles det næsten tematisk passende ligesom det nådesløse gameplay. For i et spil om kontroltab, desorientering og psykologisk nedbrydelse, passer det måske, at selv grænsefladen nægter at hjælpe dig. Men det ændrer ikke på, at styringen er det svageste led i denne ellers uforglemmelige skærsild.
Når stil bliver stemning – og stemningen er rædsel

Spillets visuelle retrostil er stærkt pixeleret – nærmest grovkornet – men det skaber en mærkelig poetisk fornemmelse og bidrager til spillets tidløse narrativ. Som et infernalsk, håndmalet mareridt. På PS5 føles kontrasten mellem spillets æstetiske råhed og konsollens teknologiske overflod næsten som en bevidst, ironisk pointe. Hver scene drypper af symbolik og ulmende forfald, som var det tabte frames fra Brazil eller Eraserhead, der aldrig nåede klipperummet.
Lydbilledet er et studie i psykologisk krigsførelse. Fra de metalliske skrig og maskinelle vejrtrækninger til Ellisons dæmoniske stemmeføring som AM – lydene klæber sig til hjernen som aske. Det er som at få fortalt dine mareridt med rustne søm.
Konklusion
I Have No Mouth and I Must Scream er ikke et spil, der beder om din tid – det kræver den. Det er ikke underholdende i traditionel forstand. Det er ubehageligt, modvilligt, og på sine steder decideret frustrerende. Den klodsede styring, den forældede grafik og spillets nådesløse logik vil uden tvivl skræmme mange væk. Men under overfladen af rust og traumer gemmer sig en oplevelse, der nægter at blive glemt.
Det er et spil, der snerrer ad dig, når du prøver at forstå det – og belønner dig kun med erkendelse, aldrig med trøst. Alligevel rummer det en dybde og en intensitet, man sjældent finder i moderne titler. Hver karakter åbner for et nyt mareridt, hver gennemspilning føles som en ny psykologisk eksorcisme. Det er et brutalt eksperiment i interaktiv fortælling, hvor moralske valg ikke blot formes af gameplay, men også af din egen samvittighed.
I Have No Mouth and I Must Scream er ikke for alle – og det skal det heller ikke være. Det er en digital dommedagsprofeti, en monstrøs meditation over menneskets mørkeste impulser. Og hvis du tør træde ind i det, vil det hjemsøge dig længe efter, du har lagt controlleren fra dig.
Udvikler/Udgiver: The Dreamers Guild / Nightdive Studios
Genre: Point-and-click, Adventure, Horror,
Platform: Nintendo Switch, PlayStation 5 (anmeldt på), PS4, Xbox Series X&S, Xbox One

Om skribenten:

Henrik Brandt – Skribent & Anmelder
Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.
- Sony fjerner scam spil-udviklere!
- Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
- Rusty Rabbit-anmeldelse – Kanin i krise
- Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
- Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
- Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
- Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
- Efterfølgerne vi aldrig fik!
- Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Sinners og Strange Darling
- F1 25-preview – Nye systemer, mere kosmetik og en tilbagevendende story mode
- Første indtryk fra Marathon-alpha er meget blandede
- Devil’s Hideout-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder
- Carl Mørck og Afdeling Q bliver engelsk og kommer til Netflix med nye ansigter. Se de første billeder!
- Bowers & Wilkins er klar med nyt headset
- 46-årige Jennifer Love Hewitt tilbage i blodig slasher-trailer
- Predator: Badlands-trailer ude nu. Bad CGI eller Hi-Five?
- Nintendo kommer til at skuffe millioner af kunder
- Blue Prince-anmeldelse – Manisk majestæt tryllebinder frustreret spiller
- The Wild Robot-bluray-anmeldelse – Når en robot crasher… og bliver øens yndling!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Oblivion er ude!
- NITRO GEN OMEGA: Et spaghetti-anime og Mecha-eventyr
- Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
- Ghost of Yotei får udgivelsesdato med fed trailer
- Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
- Bethesda forærer Oblivion Remastered til holdet bag populær Skyrim-mod
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered er et hit!
- “Horror movie of the year” – De første reaktioner til Until Dawn er landet!
- Arkaden har set de første 30 minutter af ‘Thunderbolts*’!
- Super Robot Wars Y får officiel udgivelsesdato
- Oblivion Remastered er ægte – og ude nu!
- MLB The Show 25-anmeldelse – Slå MIG med et bat i stedet for
- Michael Bay laver Out Run film for Sega
- Steel Seed-anmeldelse – Ambitioner, der stritter i alle retninger
- Diablo IV: En gammel fjende vender tilbage i sæson 8
- Fortnite: Galactic Battle kommer i maj
- Neighbors: Suburban Warfare–preview – Nabokrig fyldt med humor, kaos og plads til mere
- Manden bag Stellar Blade har scoret kassen
- Ny Star Wars: Outlaws DLC lander i maj
- Oblivion Remastered – Vi får det ikke i dag. Men vi får noget i morgen
- Andor sæson 2-anmeldelse – En galaktisk triumf! Sæson 2 skruer op for intensiteten og fordybelsen
- Arkaden Podcast Anmelder – Star Wars: Andor sæson 2
- Ulrich Thomsen udfordrer Superman til kamp
- Tempest Tower-anmeldelse – Unikt tower-defender med plads til forbedringer
- Se den spritny trailer til Doom: The Dark Ages!
- The Hundred Line: Last Defense Academy-anmeldelse – Visual Novel når det er allerbedst!
- Phil Spencer: Game Pass er ikke for alle
- Signs 4K-anmeldelse – Et nostalgisk gensyn med en mester i opbygning og mærkelige beslutninger
- GameSir Cyclone 2-anmeldelse – Funktioner i massevis med plads til forbedring
- Nintendo henter Paul Rudd tilbage i storstilet Switch 2-kampagne
- Er Assassin’s Creed Shadows på vej til Switch 2?
- Det kan vi se frem til ved Mario Kart World
- Battlefield tester ny destruction tech
- Prisen på Switch 2 er bemærkelsesværdig i USA
- The Division 2 får ny udvidelse i maj
- Mangler du den perfekte gave til konfirmationen? Så lad Geekd hjælpe dig!
- Læderbukser, stemmebånd og cigaren der aldrig fandtes – Olivia Le Andersen er stemmen bag Freja i Overwatch 2
- The Talos Principle: Reawakened-anmeldelse – Når væren bliver æstetisk
- Dune: Awakening udskudt til juni
- Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
- Da spillet blev til film: Until Dawn og vejen mod lærredet
- Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
- Promise Mascot Agency-anmeldelse – Yakuza-serien har ikke levet forgæves
- Square Enix bringer Kingdom Hearts All-In-One Package til europæiske butikker
- Ny episode af Betacritic Podcast – The Last of Us sæson 1
- Se The Silver Surfer I Den Nye Fantastic Four Trailer!
- Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
- The First Berserker: Khazan-anmeldelse – Nådesløs hævn i en brutal verden
- Corsair Void Wireless V2-anmeldelse – God lyd og komfort i en let indpakning
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Vi har prøvet Nintendo Switch 2!
- 28 Years Later har fået ny trailer – og den ser brutal ud
- Ubisoft forsøger sig endnu en gang med live-service-spil
- Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
- Så Songbird ER med i Thunderbolts*, eller?
- Jurassic Park-legende slutter sig til MonsterVerse
- Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
- Insider: Fallout 3 Remaster kommer ikke lige foreløbig
- Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
- Phil Spencer: Jeg tror på Nintendo
- Switch 2 kan snart forudbestilles i Canada
- Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
- Lost Records: Bloom & Rage – Tape 2 ‘Rage’-anmeldelse – Mere spænding, men i sidste ende stadig skuffende
- The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
- Drop-anmeldelse – Hvis du forventer spænding, så bare…Drop it
- Drug Dealer Simulator Xbox-anmeldelse – Et spil så dårligt, det næsten er kriminelt
- Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
- Udgivelsesdatoen for Survive The Fall er nu officielt bekræftet
- Hollywood sejler, og Trump er ligeglad
- Bungie viser snart Destiny 2: The Edge of Fate
- Star Wars: Zero Company bliver snart vist frem
- Screenshots fra Oblivion Remake leaked!
- Switch 2 kan blive markant dyrere i USA – her er årsagen
- Fears to Fathom: Ironbark Lookout-anmeldelse – Et af de vildeste jumpscares nogensinde
- Fra 80’ernes jungle til animationens slagmark. Predator lever videre
- Toys for Bob teaser genrejsning for platform-klassiker
- Indiana Jones er bedre på PlayStation end på Xbox!
- Nu kan du endelig reparere dit udstyr i Zelda – men kun hvis du bruger mobilappen!
- Indiana Jones and The Great Circle PS5-anmeldelse – Et Indy-mesterværk – nu forbedret til PS5 Pro
- Voldtægtsspil fjernet fra Steam
- WWE 2K25-anmeldelse – En sveddryppende franchise i udvikling
Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Rusty Rabbit-anmeldelse – Kanin i krise

