Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Ifølge Shawn Layden var lukningen af Japan Studio ikke en overraskelse!

Foto: Sony Playstation

Af Anders Isaksen
24 oktober, 2024

Enten skulle de lukkes eller beskæres som et bonzai træ!

Shawn Layden mener, at Sony’s beslutning om at lukke Japan Studio ikke kom som en overraskelse. Dette blev afsløret i et interview med IGN under Gamescom Asia. Ifølge Layden led studiet af “legacy malaise”, hvilket betyder, at det havde været for mange år siden, de havde skabt et hit, og derfor manglede motivationen og troen på at lave et nyt succesfuldt spil.

“Det var trist. Men det var ikke nødvendigvis en overraskelse. Jeg holder meget af Allan [Becker, tidligere leder af Japan Studio], og han arbejdede virkelig hårdt, men studiet havde været i en form for stagnation. Det er svært for et studie, der ikke har haft et hit i lang tid, for så glemmer de, hvordan det føles. At skabe et hit er som en rus, og man jagter konstant det næste. Hvis du ikke har haft det i et stykke tid, begynder du at glemme, hvordan du gør det igen.”

Layden forklarer videre, at der var to mulige veje fremad. Den ene var den, som Sony valgte, hvilket førte til lukningen af Japan Studio. Den anden mulighed ville have været en “hård-kærligheds-tilgang”, som måske er det, Team Asobi repræsenterer. Han sammenligner det med at beskære en bonsai:

“Du skærer det ned til dets kerne og ser, om det kan vokse tilbage.”

Layden nævner også, at dette problem ikke kun var noget, Japan Studio stod over for, men også andre japanske udviklere. Han vurderer, hvordan nogle af de store aktører på markedet har håndteret udfordringerne.

“Desværre tror jeg, at dette problem kan ses på tværs af det japanske spilmarked,” sagde han. “Der er mange talentfulde teams, som ikke har haft succes i et stykke tid og stadig kæmper for at finde tilbage på sporet. Capcom har dog taget fat i problemet direkte, og Sega er i en ganske god position. Bandai Namco står over for en omstrukturering, og Koei Tecmo dominerer sit marked og virker tilfredse med det. Med Square Enix tror jeg, at det var et klogt træk at droppe deres internationale ambitioner og fokusere på deres kerneværdier, men det vil tage tid, før de er helt ude af problemerne.”

Når Layden nu nævner Bandai Namco så bliver det spændene at følge om deres nylige succes med Dragon Ball Z: Sparking Zero kan være den gnist, der skal til for at genfinde deres tidligere storhed.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk