Ad Banner

Anmeldelse

Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!

Foto: Papergames

Af Anders Isaksen
9 december, 2024

Kan et spil om påklædning være så godt?!

Infinity Nikki er et open-world, dress-up, gacha-spil. Eller som min søn forklarede det til sin bedste ven, da denne spurgte, hvad i alverden hans far spillede:
“Det er så noget med at rende rundt og samle kjoler. Seriøst, han render bare rundt og samler kjoler!!!”

Skuffelsen i stemmen var til at tage og føle på, og der røg vist også et par minuspoint på sejhedskontoen hos min søns bedste ven.

Det naturlige spørgsmål, der måske melder sig nu, er: Hvorfor er det lige mig, der anmelder et spil om kjoler? Jo, ser du, det var heller ikke meningen. Oprindeligt var det Kasper Pedersen, der stod til at anmelde Infinity Nikki for os. Som Arkadens primære weeaboo og, åbenbart, kjoleentusiast, var han som skabt til opgaven. Men én ting er Kasper bestemt ikke, og det er PC-spiller. Da udviklerne valgte at sende adgang til spillet på PC, måtte vi finde en anden.

Så mens Kasper græd aggressivt ned i sin Hatsune Miku-bodypillow, kastede jeg mig hovedkulds ud i en verden af kjoler og særpræget sødme.

Foto: Papergames / InFold Pte Ltd / Anders Isaksen

Hermesetas i spilform

Spillet begynder på et loft, hvor hovedpersonen Nikki taler med sin lille katteven Momo om kjoler og skolebal. Pludselig dukker en smuk rød og sort kjole op og transporterer hende til en anden verden. I begyndelsen befinder man sig blandt ruiner, og det hele virker øde og forladt. Denne lidt dystre stemning forstærkes, da man møder en kvindelig figur, der er hængt op i begge arme. Uden at ville spoile for meget kan jeg afsløre, at man befrier hende og hun sender os afsted på eventyr.

Herefter skifter tonen markant. Man ankommer til en lille landsby, der bedst kan beskrives som taget direkte ud af et idyllisk idealbillede af Schweiz: smukke huse, store grønne plæner, masser af blomster og bjerge i det fjerne. Byens indbyggere er hyggelige og taler om kager, magiske brætspil og – selvfølgelig – kjoler, kjoler og flere kjoler. Dyrene i byen er velplejede katte og hunde, der ligner nogen, der lige har været ved frisør.

Farverne er lyse og glade, og sødmeskalaen er skruet helt op i det røde felt.

Historien byder dog på mere, jo længere man kommer ind i spillet. Jeg blev faktisk overrasket over, hvor meget fortælling der gemmer sig, når man graver dybere. Men i starten rammes man altså af et sandt bjerg af sukkersødme.

Hvordan du ender med at have det med Nikki, afhænger meget af, om du kan håndtere sukkerbombardementet. Personligt kan jeg godt spille de såkaldte “cozy-spil”, så det generede mig ikke. En ting, cozy-spil ofte har tilfælles, er, at deres mekanikker ikke er særlig dybe. Her adskiller dele af Nikki sig markant.

Foto: Papergames / InFold Pte Ltd / Anders Isaksen

En åben verden der belønner den nysgerrige

Det mest kendte og successfulde open world gacha game er klart Genshin Impact. Det store gacha element i Genshin Impact er forskellige figurer med forskellige evner. Dette er markant anderledes i Nikki. Her åbner du ikke for figurer i dine træk, men i stedet tøj og accesories.

Ligesom i andre af denne type spil er der forskellige rang af genstande, og de er alle del af et større kollektion, der samlet bliver til et sæt. Hvert sæt er så særdeles stærkt i en bestemt stil.  

Men du kan også mixe og matche genstande fra forskellige sæt til at skabe dit eget look.

Sidstnævnte skal du bruge i såkaldte “style challenges”. Disse udfordringer får du gennem quests og fra forskellige NPC’er du møder i verden.

Hver tøj-genstand matcher en bestemt stil, det være sig sexy, cute, fresh etc.

Når du så får en stil-udfordring, skal du sammensætte et sæt, der giver mest muligt af en given stil, som for eksempel cute. Jo mere ”cute” du får sat sammen, jo højere ryger du op på udfordringens barometer, og jo bedre belønninger låser du op for.

Lige her snubler spillet lidt over sine egne fødder. Spillet og verden er bygget op om at sammensætte de lækreste kjoler og tøjsæt, men udfordringer handler om at få en stil-status så højt op som muligt. Især i begyndelsen af spillet, når du ikke har så meget tøj at vælge mellem, vil du ofte være tvunget til at sammensætte nogle decideret rædselsfulde sæt, der på ingen måder passer sammen, ganske simpelthen fordi det giver dig den største mængde af den efterspurgte stat.

Det er et paradoks, der dog bliver mindre, jo mere tøj og især jo flere sæt du får samlet, og det er ikke noget der decideret ødelægger oplevelsen. Blot et pudsigt sammentræf hvor gameplay og spillets tematik er lidt på tværs af hinanden.

Ud over disse stil-udfordringer og stil-turneringer, hvor man også skal sammensætte sæt, tilbyder Infinity Nikki en åben verden at boltre sig i.

Det man hovedsageligt bruger tiden på er at samle ingredienser, så man kan lave det tøj, man finder opskrifter på.

Man finder tøj og opskrifter enten gennem Gacha-træk eller i verden. Og ja, der er faktisk muligheder for at finde en masse tøj i verden, uden at skulle håbe på held i Gacha-maskineriet.

Der er et hav af forskellige måder at få tøj og ingredienser på. Det være sig forskellige mekaniske ”brætspil” man kan gennemføre, eller platform-gåder hvor man skal forsøge at nå afsides placeringer.

Derudover er der portaler, man kan åbne, hvor man kommer ind i små mini-afsnit, lidt ala shrines i Breath of the Wild, hvor man kan løse gåder eller hoppe gennem en platformsbane.

Det er på ingen måde lige så dybt eller involveret som Breath of the Wild, men er dog tilpas varieret og udfordrende, at det giver et fornøjeligt afbræk, hver gang de portaler findes.

Der er også mulighed for at kæmpe imod diverse monstre, eller Esselings, som de kaldes i spillet. Disse små stof-uhyrer skal ”rengøres” ved hjælp af forskellige kjolers magt. I realiteten skyder man bare på dem. Kampsystemet er ultra simpelt, og selv om der er fin variation i de fjender, man møder, så bliver kampene ret hurtigt temmelig ensformige, da kampene altid kan reduceres til: undgå angreb, skyd med din kjolekraft. Der er ingen kombinationer eller lignende at finde her.

Heldigvis tager kampene aldrig synderligt lang tid, og det er heller ikke dem, du primært spenderer din tid på, hvorfor det aldrig for alvor blev frustrerende for mig, eller for alvor ødelagde den samlede oplevelse.

Den åbne verden er ganske enkelt proppet med ting, og du er ikke låst bag levels eller lignende.

Samtidig er der en mængde skjulte ting, du kan låse op for, som skal findes i verden, og du ikke automatisk bliver ledt hen til. For eksempel vil du se en cykel når du ser en trailer til spillet eller spillets loading skærm. Cyklen skal du finde i den åbne verden, og den er ikke placeret et sted, du automatisk bliver ledt hen til ved at følge historien.

Foto: Papergames / InFold Pte Ltd / Anders Isaksen

Hvad i alverden er en Pear-pal

Alle disse gameplay elementer skal hjælpe dig til at udfylde to ting. På den ene side har du et slags evne / kjoletræ, hvor du kan låse op for særlige evner ved hjælp af såkaldte “Wishstars”. Disse findes overalt og er vigtige at finde, for de gør Nikki bedre. Som tidligere nævnt er de kjoler og outfits, du trækker i Gacha, og bygger med til at gøre dig stærkere i stil udfordringer og turneringer, men giver dig ikke som sådan nye evner. De skal låses op igennem hendes evnetræ, som altså skal fodres med Whishstars.

På den anden side har du din Pear-pal.

Hvorfor det er navngivet efter en sammensmeltning af et betalingssystem og en frugt, kan jeg ikke forklare. Jeg har ikke kunnet finde nogen årsager til navngivningen i spillet, og selv om Kjole-tablet ikke havde vundet nogen opfindsomhedspriser, så virker Pear-pal næsten underligt. Det er på samme tid så tilfældigt, og alligevel specifikt, at jeg virkelig gerne vil vide, hvordan det opstod.

Nå, men din “Pære-makker” er en slags tablet, hvor du kan finde opgaver, missioner, events osv. Med andre ord er det et overflødighedshorn af ting, du kan krydse af for at låse op for belønninger.

Derudover kan du stige i rang som stylist, hvilket åbner op for nye opgaver, der giver bedre belønninger.

Kort fortalt er det her dit dopaminudløsningscenter.

Jeg har egentlig kun et problem med denne del af spillet, og det er et problem jeg har med stort set alle gacha-spil. Der er ganske enkelt alt for mange forskellige valutaer. Jeg kan såmænd godt se ideen i at give spillerne en masse at låse op for, men det er bare unødvendigt forvirrende, når du skal slås med et hav af valutaer, der opløser hver sin unikke ting. Og dette er desværre tilfældet her.

Det tager alt for lang tid at danne sig et overblik over, hvad de forskellige møntenheder skal bruges til, og hvordan man optjener lige netop den ene eller anden af dem. Værst af alt, så bliver det hele kastet ned over hovedet på dig i en pærevælling, så snart du modtager din Pear-Pal.

Det er et ærgerligt biprodukt, af at det er et Free2Play gacha spil.

Foto: Papergames / InFold Pte Ltd / Anders Isaksen

Smukt og flydende!

De tidligere Nikki-titler var mobilspil, der primært bestod af menuer, hvor man valgte tøj.

Skiftet til PC og PS5 med en kæmpe stor åben verden i blødende smuk 3D-grafik, er lykkedes i en imponerende grad. Ikke alene er verden sjov at udforske, den er også grafisk en fornøjelse at kigge på.

På trods af det høje grafiske niveau og den store åbne verden, så kører spillet flydende. Jeg nåede at spille både på PC og PS5, og spillet præsterer formidabelt på begge platforme. Det var lidt flottere på PC, hvilket kun er naturligt, men det var stadig en vildt smuk oplevelse på PlayStation.

Af og til kan japanske studier godt kæmpe lidt med styringsmodellerne på pc, men også den del sad lige i skabet. Styringen er præcis og legende let uagtet om man bruger tastatur og mus eller controller.

En historie der gemmer mere under…øh kjolen

Jeg antydede tidligere at der senere i spillet kommer mere kant og mørkere temaer på banen, og det er tilfældet i historien.

Selv om Infinity Nikki handler om at samle tøj og style dig selv så lækkert som muligt, er der en dybere historie, der endog berører emner som kidnapning og hjernevask.

Det var en særdeles glædelig overraskelse, hvor meget historie der rent faktisk gemte sig her, og at spillet endda tør bevæge sig ud i lidt uhyggelige tematikker.

Spillet bliver aldrig rigtig ækelt eller voldsomt, for det ville ikke passe ind her, men der er dog en historie der stikker dybere end bare det sidste nye nummer af Femina, og der var nok guf på den til at holde min interesse hele vejen.

Og ligesom med den åbne verden, så er det en historie der faktisk belønner nysgerrighed. Over hele verden er der gemt bøger, der er med til at udbygge historien om den verden, du befinder dig i, og jeg kan varmt anbefale at læse de bøger, da de virkelig bidragede til at skabe et stærkt fundament under historien, samt give mening til de ting du foretager dig som spiller.

Foto: Papergames / InFold Pte Ltd / Anders Isaksen

Konklusion

Infinity Nikki er årets overraskelse for mig. Det var en titel der landede lidt tilfældigt på mit bord, men samtidig en titel jeg virkelig har nydt, og måske den åbne verden jeg har nydt mest i år, i hvert fald hvis man kun kigger på spil, der er udkommet i år.

Under en overflade af sukkersødme og tøjdesign, gemmer sig en lille perle, der tør at være helt sin egen. Samtidig vidner den vidunderlige åbne verden og finurlige historie om et dygtigt håndværk.

De eneste ankepunkter jeg har, er tæt forbundet med hele gacha-genren, men heldigvis er dette ikke et gacha-spil, hvor man føler, man behøver bruge penge for at have det sjovt.

Det er ikke et decideret mesterværk, men det er et virkelig godt spil, og for mig står det side om side med Genshin Impact som det bedste gacha-spil på markedet.

Hvorvidt spillet har flyttet mig fra kjole-knold til kjole-connaisseur, kan jeg ikke svare på. Men det har i hvert fald åbnet mine øjne for Nikki’s univers.

Udvikler/Udgiver: Papergames / InFold Pte Ltd

Genre: Open World Gacha

Platform: PC, PlayStation , Android, IOS

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk