Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Kasper Pedersen og Anders Isaksen tog en hyggesnak med Reynad om hans nyeste spil!
Kasper Pedersen og jeg havde fornøjelsen af at sætte os ned og tage en snak med Andrey Yanyuk, bedre kendt som Reynad, om hans nye spil The Bazaar.
The Bazaar er et deckbuilding-autobattler, men sådan var spillet ikke fra begyndelsen. I Reynads introduktionsvideo, der udkom for næsten seks år siden, blev spillet præsenteret som et deckbuilding-spil, hvor man selv styrede sine kort i kampene.
Jeg spurgte ham, hvordan spillets design havde udviklet sig, og hvorfor man valgte at gå autobattler-vejen for det endelige produkt.
“Jeg er så glad for, at du nævner, det begyndte som en deckbuilder. Der har været et hav af folk, der påstår, de har fulgt spillet fra dag 1, og som samtidig påstår, spillet begyndte som et TCG/CCG ligesom Hearthstone eller Magic. Men det har hele tiden været meningen, det skulle være et deckbuilding-spil. Vi annoncerede faktisk spillet, før Slay the Spire udkom. Vores mål var at lave et digitalt deckbuilding-spil. Jeg var personligt træt af, hvor hurtigt et spil som Magic eller Hearthstone endte med at føles kedeligt eller repetitivt, fordi man var låst til en mindre pulje af kort, og man byggede sine decks inden kampene. I perioden inden vi begyndte på designet, havde vi spillet meget Vintage Cube (en draft-variant af Magic: The Gathering, red.) og Dominion, og jeg elskede at drafte.
Men meget hurtigt opdagede jeg, at når vi draftede fra cuben og egentlig skulle spille tre kampe mod hinandens decks, så stoppede vi efter første kamp og begyndte forfra, fordi drafting-delen var det sjoveste.
Andrey Yanyuk, aka. Reynad – Oversat
Derfor var målet med The Bazaar også at have et klart fokus på drafting-delen og ikke så meget på kampene mod andre spillere. Jeg synes, victory points er kedelige, så vi valgte at gå med, at hver spiller har HP, og i stedet for at skulle bruge en masse tid på at pege kort mod hinanden, ønskede jeg, at man hurtigt skulle kunne måle sine decks mod hinanden for så at komme tilbage til drafting-delen.
Derfor endte vi med automatiske kampe mod andre.”
Designet inkluderer også den meget unikke karakterstil, som hverken er traditionel fantasy eller realisme. Det er der en ganske særlig grund til.
Reynad forklarede:
“Min idé var helt fra dag ét, at alt skulle foregå omkring et intergalaktisk marked, hvor alt kunne ske. Derfor var det også vigtigt, at vi ikke låste os fast på enten fantasy eller science fiction, men i stedet blandede det hele. Vi ønskede ikke at lade os begrænse af genrer eller prædefinerede scenarier, men i stedet ville vi lave en verden, der kunne udvikles i enhver tænkelig retning, vi måtte have lyst til.”
De første seks helte havde vi ret hurtigt en idé om, hvordan de skulle være. Men stille og roligt har vi brygget videre på deres baggrund og personlighed. Vi ville gerne have figurer, som spillerne lærte at holde af og fik et vist bånd til. Jeg synes, Riot (League of Legends) har været utroligt dygtige til at skabe figurer, som spillerne knytter sig nært til, og denne oplevelse ønskede vi at genskabe i The Bazaar.”
Vi har givet hver helt 100 unikke kort. Det vil sige, hver enkelt helt har faktisk sin egen pulje, og dermed kunne vi lave hver dem helt forskellige. I stedet for andre kortspil, hvor heltene kun har små variationer, men kortene ellers er ens, har vi fokuseret på, at hver eneste helt skulle have sin egen spillestil og sine unikke styrker, svagheder og personlighed.
Vi har allerede en del figurer klar, og flere af dem kan man få et smugkig på via The Bazaars YouTube-kanal.
Andrey Yanyuk, aka. Reynad – Oversat
Men ja, vi ville skabe en helt unik oplevelse hver gang, man spiller, og det vigtigste for os var, at spillerne har sjove oplevelser.”
I den forbindelse spurgte vi lidt ind til hvor meget balancering af de forskellige kort og eventuelle metaer har fyldt i udviklingen.
”Vi har ikke fokuseret så meget på balance. Vi mener, at jo flere kort vi propper i puljen, fordi det er et drafting-spil, jo sværere bliver det at fremtvinge en given meta. Dermed gør det ikke så meget, hvis nogle kort har synergier, der virker ekstremt stærke. Når du kun ser disse synergier sjældent, bliver hver oplevelse noget særligt. Vi ønsker ikke at begrænse spillernes kreative frihed, ligesom vi ikke ønsker at begrænse vores egne kreative muligheder i fremtiden.
Derfor ønsker vi også at skabe masser af anderledes indhold til spillet. Vi ser også på mulige oplevelser, der er 100% PvE, hvor man aldrig behøver spille mod andre mennesker, fordi vi ved, der findes en stor gruppe spillere, der søger lige netop den oplevelse.
Vi vil gerne være kort- og strategispillenes rollespil. Ligesom et MOBA kan føles som en destilleret oplevelse af at gennemføre et eventyr med en figur, skal hvert spil af The Bazaar føles som en unik rejse med den figur, man har valgt.”
Et af de ting der er blevet kritiseret under den lukkede beta, har været den monetisering eller rettere manglen på muligheder for at føle fremgang som free 2 play spiller. Dette anerkendte han, men der var også en ret god grund til, at dette var tilfældet, og fremtiden ser lys ud.
“Det er helt klart det punkt, der er svagest lige nu, men det er også noget, vi valgte ikke at prioritere. For mig var det vigtigst, at design og spillets følelse sad lige i skabet, inden vi kastede det ud i en lukket beta. Når først spillet går free-to-play, vil vi sørge for, at der er en bedre oplevelse. Vi tænker at lave battle passes, så folk kan optjene ting den vej igennem, og at selv om man måske har et dårligt run, så føler man stadig, at man oplever fremgang.”
Andrey Yanyuk, aka. Reynad – Oversat
Afslutningsvis spurgte Kasper ind til, hvad der havde været den sværeste del af rejsen med at udvikle The Bazaar og hvad Reynad var mest stolt af.
“Det er faktisk det samme – Nemlig holdet bag. Vi har nogle fantastiske folk på holdet som tidligere har arbejdet på andre spil så som Gears of War. Men jeg er så stolt over, hvor meget kærlighed hver eneste person der har arbejdet på spillet, har lagt i det arbejde de har lavet. Samtidig var det også klart den største udfordring for mig at lave Tempo Storm (E-sports holdet) og organisationen om til Tempo Games, et spiludviklings studie. Men jeg er meget glad for, at vi har gjort det!
Andrey Yanyuk, aka. Reynad – Oversat
Det var en stor glæde at få lov at få en lille snak med Reynad om spillet og hvis man vil have en appetitvækker, så kan man læse mit førstehåndsindtryk lige her.
Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda