Ad Banner

Features

Interview med skuespillerne fra ‘House of the Dragon’

Foto: HBO - Design: Alex Sandoval

Af Tobias Gilbert
11 juli, 2024

"Do I think Aemond is the most dangerous person in Westeros right now? Probably yeah."

Arkaden har været så heldige at få lov til at interviewe to af de prominente skuespillere i HBO-serien House of the Dragon. Tobias fik muligheden for at sætte sig ned med både Eve Best (Rhaenys Targaryen) og Ewan Mitchell (Aemond Targaryen) for at tale om deres karakterer på bagkant af den eksplosive episode fire med titlen: The Red Dragon and the Gold.

SPOILERS FOR EPISODE 4 AF HOUSE OF THE DRAGON.

Jeg lagde interviewet ud med at undskylde på forhånd hvis jeg virkede lidt nervøs, da dette var mit første interview. Eve imødekom mig straks.

Du skal ikke undskylde, jeg er altid nervøs. Jeg føler også altid, at det er mit første interview, så bare rolig.

Eve Best

Det er altid interessant for mig at finde ud af, hvordan en skuespiller forbereder sig til en rolle. Især til en serie og verden af denne skala som Game of Thrones. Hvor begynder man henne?

Det eneste sted at begynde for mig, og jeg tror det er sådan for mange skuespillere, er at lære replikkerne. Jeg havde heller ikke set det originale Game of Thrones, da jeg fik rollen, og det ville jeg heller ikke. Jeg tænkte, at jeg kan ikke se Game of Thrones, fordi så ville jeg have det i mit hoved i stedet for. Vi laver jo noget nyt.

Eve Best

Der går dog ikke længe, før at Eve finder ud af, at hun ikke kan gemme sig fra at se den prisvindende tv-serie, da hendes on-screen ægtemand Steve Toussaint (Lord Corlys Velaryon) begynder at se det og inviterer hende med ind i hulen.

Hvad der skete var, at Steve (Toussaint) så dem under optagelserne. Jeg så ét afsnit, og jeg var helt hooked, og så det hele næsten med det samme. Det der var nyttigt ved det, udover at være en stor fan, var at blive givet en fornemmelse af den verden og omfanget. Når vi taler om disse steder og disse lande, som virkelig er utænkelige, så fik jeg en slags lokalisering af det.

Eve Best

Når man har med en produktion at gøre på en skala som Game of Thrones, skal man ikke undervurdere, hvor meget komponenterne omkring påvirker en. Bare et simpelt kostume eller paryk kan fortælle meget om en karakter.

Det er så enorm en produktion, med kostumer og parykkerne, og så kulisserne med alt, hvad der er på et filmset. Det er som stykker af et puslespil, der kommer mod dig. Jeg kan huske, at der med parykken er så meget information, især det at være kvinde med hensyn til, hvad du har på. Det fortæller en stor historie. Når parykken kommer på, er der en slags følelse, der slår ind på et eller andet underbevidst plan, og man arbejder på en måde sammen med designeren hen mod noget. Det er meget svært at formulere, men det har at gøre med instinkt og følelse og kommunikation med andre mennesker.

Eve Best

Ewan Mitchell genkender meget af det Eve siger og hædrer produktionsholdet, samtidig med at han giver eksempler på inspirationen bag sin karakter, Aemond.

Jeg hentede inspiration fra Kirk Douglas i The Vikings (1958). Jeg tog inspiration fra Michael Fassbenders karakter, David, i Prometheus (2012), og jeg tog også inspiration fra popkulturikoner som Michael Myers og the Creeper fra Jeepers Creepers (2001). Og kykloperne i græsk mytologi også. En af ​​de bedste dele af jobbet for mig er samarbejdet med Ryan Condal (showrunner) og samarbejdet med det bredere team, som jeg elsker at have en samtale med.

Ewan Mitchell

Aemond Targaryen havde et skelsættende moment i slutningen af sæson 1. Hvordan håndterer du (Ewan) din karakteres udvikling i sæson 2?

(I sæson 1) ville jeg præsentere en karakter, der på det tidspunkt i sit liv bare skreg skurk. Det gør hans udseende noget for. Så jeg ønskede at læne mig ind i det så meget som muligt, kun for at modsige den teori i slutningen af ​​sæsonen, når du ser det fortrydende udseende på Aemonds ansigt. Han ved, at han lavede en fejl, han mistede kontrollen, han lod følelserne få overhånd.

I sæson to har det været rigtig spændende for mig at udforske den skyggeside. At se den sårbarhed bag facaden. Dette hærdede ydre, som han har fremstillet gennem årene. Få lige et lille kig bagved. Se om det barn stadig er den forsømte, mobbede dreng derinde på en eller anden måde. At udforske den nuance er en af ​​de bedste dele for mig.

Ewan Mitchell

Eve, denne historie har en masse stærke feminine karakterer, men ud over borgerkrigen mellem Alison Hightower og Rhaenyra Targaryen, begynder roden af ​​denne historie egentlig med din karakter. Jeg vil gerne spørge dig om denne komponent af Prinsesse Rhaenys, og hvad siger den om selve serien?

Hele historien begynder med, at Rhaenys som kvinde blev overgået til at være dronning. Det er der, problemerne begynder. Det er frøet, der er sået. Rheanys har en idé i sit hjerte, at historien om at en kvinde med vid, intelligens, erfaring, ekspertise og klart den bedste kandidat til lederskab, bliver forbigået på grundt af sit køn, ikke kan blive ved med at blive fortalt. Det er tråden, jeg gætter på, at der er en slags rygrad i historien.

Eve Best

Selvom hun er blevet forbigået kronen og døbt “the queen that never was”, agerer hun stadig som fornuftens stemme for især Rhaenyra, men i begyndelsen måske også for Alicent?

Hun er i høj grad en blanding af en mor og en mentor for disse to unge kvinder (Alicent og Rhaenyra), der navigerer, hvordan det er pludselig at blive kastet ind midt i et patriarkalsk system, der smuldrer og forsøger at navigere i, hvad det vil sige at være en kvinde ved magten, en kvinde i en lederposition.

Er det muligt at stå i position af lederskab og autoritet og ikke ofre din kvindelighed, ikke ofre essensen af ​​det, der gør dig til en kvinde, ikke ofre din medfølelse og kærlighed? Det er naturligvis ikke egenskaber der er symptomatisk for kun at være kvinde, men de er feminine egenskaber, som er ikke-kønsspecifikke. I modsætning til en maskulin ledelsesstil, som er mere fokuseret på magt og kontrol. For eksempel, Viserys, vil jeg påstå, var en meget feminin slags leder, og han ledte med hjertet.

Eve Best

Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at danse rundt om den varme grød, vi bliver nødt til at tale i detaljer om de betydningsfulde hændelser der sker i den fjerde episode. Hvad var jeres tanker da I læste manuskriptet til episode 4 for første gang? Og hvordan tror I, publikum kommer til at reagere?

Jeg var knust. Jeg forventede ikke at være ked af det, for jeg vidste, at det ville komme. Jeg vidste det, da jeg fik jobbet, fordi jeg skrev under på to sæsoner, og jeg kender historien, så jeg vidste, at hun ville have denne store kamp og hvordan den ville ende. Jeg har ingen fornemmelse af, hvordan publikum vil reagere på hende bortgang. Jeg håber, at de vil savne hende. Jeg håber, at hun er meget, meget savnet. Det bliver forfærdeligt uden hende.

Eve Best
© Theo Whiteman/HBO & Ollie Upton/HBO

Aemond er i den grad personen, der sætter tandhjulene i gang i denne episode. Hvad er hans plan?

Planen går i sidste ende tilbage til episode 1. Aemond og Cole i det, vi kalder ‘the Shadow Council’. De forsøger at manipulere rådet til at gøre, hvad de vil opnå. Vi orkestrerer en bestemt type manøvre, hvor Cole mobiliserer sine tropper fra King’s Landing, og til sidst ender i Rook’s Rest. Aemond vil give luftstøtte så at sige. Det er i sidste ende en fælde, så hvis vi møder modstand i form af en rivaliserende drage, ligger Aemond og Vhagar og venter, klar til at besvare det kald.

Aemond og Cole er meget ligesindede i den forstand, at krig er uundgåelig, og derfor vil de sikre sig, at de to har kontrol, når krigen endelig bryder ud.

Ewan Mitchell

Rhaenys har nogle specifikke momenter med diverse personer, inden hun vælger at flyve mod Rooks Rest. Hvor tror du hun befinder sig følelsesmæssigt, inden hun flyver afsted? Og mere specifikt, hvad går der gennem hovedet på hende i de sidste fatale sekunder, når hun styrter?

Hun ved, at det med stor sandsynlighed er en kamikaze-mission. Og da vi optog den, var producerne og instruktøren meget opsatte på, at vi ikke fremhævede det, fordi vi ikke ønsker åbenlyst at bygge op mod, at hun går sin død i møde. Hun har taget så stærk en holdning, at vi for enhver pris ikke må føre atomkrig, dvs. bruge drager. Hun ved, at hun effektivt trykker på den røde knap, når hun flyver derud, og jeg tror, ​​at den viden er ledsaget af en viden om, at hun derfor bliver nødt til at ofre sig selv for sagen.

Der sker to ting, før hun flyver ud. Den ene er, at hun skal slutte fred med Rhaenyra. Og der er et meget lille øjeblik, ingen når måske at opfatte det, da de træffer beslutningen om, hvem der skulle flyve derud. Det var vigtigt for mig, at Rhaenys og Rhaenyra havde et øjebliks forbindelse, og at Rhaenys i virkeligheden i det øjeblik siger til Rhaenyra “vi er cool, jeg tilgiver dig og tilgiv mig”, fordi de har haft sådan et slags uudtalt, kompliceret, mørkt forhold indtil det øjeblik.

Den anden ting, jeg ville markere, var forbindelsen med Meleys, hendes drage. Der er et øjeblik med en sådan sårbarhed og tyngde i hjertet, og “kan jeg faktisk gøre det her?”. Den eneste person, hun kan afsløre det for er Meleys.

Og hvordan hun har det, når hun styrter i døden… Fred. Jeg tror, ​​det er en befrielse. En befrielse og en lettelse, og det er en bogstavelig give slip og en metaforisk, åndelig give slip.

Eve Best
Meleys og Vhagar flyver over Rook’s Rest i House of the Dragon – ©HBO

Aemond slutter sig til kampen og kommer i første øjekast sin bror til undsætning, som ikke har en chance mod Rhaenys og hendes drage Meleys. Men det virker meget klart, at Aemond godt ved, at ved at angribe begge drager, kommer der til at være konsekvenser for hans bror, Aegon. Det ser ikke ud til at være et uheld, som da han og Vhagar angreb Lukes drage (i sæson 1). Hvad er forskellen her?

Aegon går ind i en kamp, han ikke fuldt forstår. Han begriber ikke, hvad drager er i stand til, mens Aemond, efter hvad der skete i himlen over Storm’s End (i sæson 1), gør. Og det, jeg elsker ved kampscenen i afsnit fire, er, at det rejser spørgsmålet om, “ville Aemond have gjort det”? Mente han bevidst at brænde Aegon og Rhaenys, eller var det bare fordi Aegon var i vejen? Mente han bevidst at tage dem begge ud af spillet på samme tid? Og jeg tror, det er det, der er spændende for mig, og det er også en ophobning af disse to karakterers baner. Crescendoet, som deres forhold bygger op til. Det øjeblik i afsnit fire er et vendepunkt, og jeg tror, Aemond ved, at der ikke er nogen vej tilbage efter det.

Ewan Mitchell

Og det er lige præcis den kompleksitet eller forvirring omkring Aemond, der gør ham så interessant! Jeg ved aldrig helt, hvor jeg har ham. Kan vi prøve at tale lidt om, hvor man skal placere ham henne ift. at være en god eller ond karakter? Er der nogle træk eller kvaliteter i Aemond, som du gerne vil fremhæve, som måske ikke er så indlysende for nogle mennesker?

Det, der er fascinerende ved George R. R. Martins værker, er kompleksiteten af hans karakterer. Aemond er for eksempel en multifacetteret karakter. Han starter som en ung, forsømt og mobbet dreng, der opnår en enorm bedrift ved at erobre Vhagar. Selvom han er en prins uden noget at arve, ved han, at han skal kæmpe for det, han vil have. Han har meget at bevise og legemliggør pligten som den anden søn til at føre krig, parat til at gøre det nødvendige.

Det, jeg elsker og finder skræmmende ved Aemond, er, at han ikke bekymrer sig om offentlig mening. Han er oprigtig og handlekraftig, og ser verden i sort og hvid, ligesom Kyklopen i græsk mytologi, der kun anskuer fra et enkelt perspektiv. Aemond overvejer ikke det større billede eller konsekvenserne, hvilket gør ham til en svær karakter at placere. Selvom han hælder mod den mørke side, har han lysere områder og er mere multifacetteret, end han ser ud til.

Ewan Mitchell

I den sidste scene af episode 4, da vi ser Aemond knæle ved siden af Aegon og hans drage, hvad tænker Aemond i det øjeblik? Var han ved at dræbe sin bror eller tjekke, om han var okay?

Og påvirker Aegons mangel på arvinger Aemond, og hvad kan det have af betydninger for de næste episoder?

I denne sæson har vi portrætteret Aemond som uforudsigelig. Man kan ikke sætte en finger på, hvad han tænker. Han kunne se på nogen, og tænke på, hvordan han vil tilberede dem et godt måltid og tage dem med på date. Eller han kunne se på nogen, og tænke på, hvordan han vil lave dem til måltidet og tage Vhagar på date. Denne tvetydighed er fængslende, fordi den skaber frygt for det ukendte. Vi ved ikke, hvad han planlagde over Aegons krop i episode 4, og at afsløre det ville fjerne mysteriet.

Med hensyn til Aegons mangel på arvinger, tror jeg, ​​det går tilbage til, at Aemond har meget at bevise. Han har altid følt sig som den anden søn og længtes efter den betingelsesløse kærlighed, han aldrig fik fra sin mor. Han fandt noget af denne kærlighed i Vhagar og Madame Sylvie. Du har brug for den ubetingede kærlighed for at udvikle et afbalanceret syn på dig selv, når du vokser op. Hvis et barn ikke bliver omfavnet af landsbyen, brænder de den ned for at mærke dets varme. Så han søger anerkendelse på andre måder, såsom krig. Aemond har meget at bevise og et pres på skulderene, der driver ham fremad.

Ewan Mitchell

Det er naturen i Game of Thrones-universet, at vores yndlingskarakterer forlader os for tidligt, og det er altid tragisk at opleve en elsket karakter møde sit endeligt, men især en karakter som Rhaenys, der har ageret så ærefuldt og især overfor Rhaenyra.

Nu da hun er borte, og ikke længere i stand til at guide Rhaenyra, som den hånd hun har ageret for hende, hvordan tror du hendes fravær vil påvirke Rhaenyras krav og lederskab? Vil hun kunne klare sig uden din vejledning?

Jeg tror, hun vil være fortabt uden hende. Det ser ud til at være meget typisk for mønsteret i Rhaenys’ liv at blive forbigået, ikke engang blive udnævnt til hånd, selvom det reelt set er den position, hun indtager. Hun udfører det job og giver al den støtte og vejledning, som Rhaenyra så desperat har brug for, samt rådgivning, visdom og stabilitet. Uden hende vil Rhaenyra være fuldstændig i frit fald.

Rhaenys er helt sikkert, især i sæson to, blevet som en slags titanisk klippe i et hav af børn, som stort set er ved at falde fra hinanden. Hun er den eneste voksen i rummet. Selv Corlys, hendes elskede mand, håndterer fortidens forseelser. Alle er på en måde ved at miste grebet.

Eve Best

Med slutningen af denne episode føler jeg bestemt at vi alle mister grebet og styrter mod afgrunden! De følgende eftervirkninger forventer jeg har stor påvirkning på alle.

Vhagar overrasker Meleys i House of the Dragon – © HBO

Når man så filmer sådan en episk kamp, eller skal jeg sige dans, mellem drager, hvordan er oplevelsen at filme sådan noget?

Vi brugte mange green screens og en stor elektronisk enhed kendt som “the buck,” som er som en gigantisk mekanisk tyr. Den er på størrelse med et hus, og man går op ad trapper for at komme op på den, sidder i en stor saddel, og så begynder hele strukturen at bevæge sig. Folk på jorden bruger store blæsere til at simulere vind. Vi filmede disse scener individuelt, så enhver interaktion med karakterer som Aegon eller Aemond er forestillet. Nogle gange kigger man bare på en fjern tennisbold, der repræsenterer en anden karakter. For nogle indviklede bevægelser måtte jeg være på hovedet, klamrende lodret til siden af “the buck.”

Eve Best

Vi bruger “the buck,” den mekaniske tyr omgivet af en 360-graders Volume og green screen. Det mest medrivende for mig var at placere “the buck” i Bourne Wood, hvor de fleste af kampscenerne blev filmet. At være ophængt 5-10 meter oppe i luften, se trætoppene og føle, at Vhagar steg op over skoven, var super medrivende. Det er et bevis på HBO og Rowley Irlam (stunt coordinator & secund unit director), at de gjorde det sikkert for mig at udføre disse stunts.

Ewan Mitchell

Nå, lektien her er vel ikke at komme på tværs af nogen, der har adgang til en så kolossal væsen som Vhagar. Er det sikkert at sige, at Aemond nu er den farligste person i hele Westeros?

Han er i sidste ende en karakter, der besidder en enorm magt, som ingen andre har. Med Vhagar kan han gøre ting, som ingen andre kan, og klassisk Aemond, ser han det som en mulighed for at skrive sit navn ind i historiebøgerne. Og med stor magt følger stort ansvar. Han skal ses som en person, der kan kontrollere denne drage, bruge den effektivt, og det ønsker han at gøre. Tror jeg, han er den farligste person i Westeros lige nu? Sandsynligvis ja.

Ewan Mitchell

Det var al den tid, jeg fik sammen med de skønne skuespillere. Jeg takker dem for deres tid, og at de gad at sidde for skud til mine spørgsmål og fremane deres fantastiske svar.

Vi er nu halvvejs igennem 2. sæson af House of the Dragon, ud af sæsonens 8 episoder. Vi bliver vidner til næste episode 5 og de brutale eftervirkninger af en hårrejsende fjerde episode på mandag d. 15 Juli på HBO Max.

Om skribenten:

Tobias Gilbert – Skribent & Anmelder

Tobias er uddannet skuespiller fra Det Danske Filmskuespillerakademi i 2017. I sit arbejde som skuespiller har han både stået foran og bag kameraet ved bl.a. at producere egne kortfilm. For tiden læser han Dansk på Københavns Universitet for at skærpe sine skriveevner, hvor han også arbejder som skribent for Filmmagasinet Nosferatu. Når der skal slappes af, er det ofte med et PS5-joystick i hånden og en hjemmelavet bolognese på tallerkenen.




© Copyright - arkaden.dk