Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026

Foto: Rockstar Games

Af Emil Øgaard
4 januar, 2025

Den respekterede spiljournalist kommer nogle interessante forudsigelser

2025 kommer til at blive et vildt år for spilindustrien. I hvert fald hvis man tro Bloomberg-journalist, Jason Schreier, som i sit nyhedsbrev, Game On, kommer med sine personlige forudsigelser for 2025. Selvom Jason Schreier er en yderst velinformeret spiljournalist, skal man tage disse forudsigelser for, hvad de er og ikke noget, som er mejslet i sten.

De største forudsigelser, Schreier har, er, at Silksong vil udkomme og sælge milllioner af kopier, at Half-Life 3 endegyldigt vil blive annonceret, og at GTA VI ikke kommer til at ramme deres efterår 2025-udgivelsesvindue.

Desuden fourdser Schreier også, at spilindustrien kommer til at få sejl i vindende igen efter et par turbulente år med massefyringer. Tredjeparts-ekslusivitet bliver en saga blot, og Ubisofts umiddelbare fremtid kommer til at afhænge af Assassin’s Creed Shadows.

Der er mange ting at tage fat på, så lad os bare dykke ned i det.

Får vi Hornet og Silksong at se i 2025? Foto: Team Cherry

Hvilke spil udkommer – og hvilke bliver udskudt?

Normalt er Schreier en yderst respekteret spiljournalist med en stor insiderviden om industrien. Derfor kan disse forudsigelser føles lidt som en gråzone for, hvad han forudser kommer til at ske, og hvad der reelt kommer til at ske.

Vi er mange, der siden offentliggørelsen i 2019 har ventet på at høre mere til Hollow Knight: Silksong – efterfølgeren til indiebaskeren, Hollow Knight, fra 2017.

‘Hvis du følger spilindustrien og ikke har hørt om Silksong, kommer du til det i år. […] Jeg forudser, at [Silksong] endelig vil udkomme i år – og det kommer til sælge millioner af kopier.’

Et spil fans har ventet på i endnu længere tid – ja, de findes – er Half-Life 3. For mange var Half-Life og særligt Half-Life 2 revolutionerende dengang de udkom tilbage i hhv. 1998 og 2004. Mange havde dømt franchisen ude indtil 2020, hvor det velmodtagede VR-spil, Half-Life: Alyx, udkom. Dette gentændte rygterne om det sidste del af Half-Life-historien, som aldrig så dagens lys. Indtil nu.

‘Rygterne har svirret om en rigtig efterfølger, så jeg kalder den: Jeg forudser, at Half-Life 3 vil blive annonceret i år. Kun to årtier for sent.’

Et spil som kommer til at være et kulturelt fænomen, når det udkommer, er GTA VI. Dog er der visse omstændigheder, som muligvis kommer til at få betydning for, om det overhovedet udkommer i 2025.

‘Det næste Grand Theft Auto bliver en stort og ambitiøst spil, presset til at skabe det er urimelig, og udviklerne Rockstar Games har svoret til at undgå at gennemtvinge ekstrem overarbejde i løbet af de sidste måneder af udviklingen. Jeg forventer, at det bliver udsat til 2026.’

Ubisofts skæbne ligger i Naoe og Assissin’s Creed Shadows hænder. Foto: Ubisoft

Spilindustrien får en lille opblomstring, og AI kommer til at brænde nallerne

Vi starter med det positive. Efter et par tumultariske år for spilindustrien, hvor +20.000 spiludviklere har mistet deres job – i 2024 mistede over 16.000 spiludviklere deres job – så ser Jason Schreier et par positive tendenser, som kunne få et positiv indvirkning på industrien.

‘Selvom jeg ikke forventer, at hver spilfirma mirakuløst vender tilbage til højderne fra Corona-tiden, så tror jeg, at vi ser noget forbedring. Konsolmarkedet er stagneret, men computermarkedet vokser hurtigt.’

Her fremhæver Schreier Steam som en platform, som i 2024 er vokset med 6 millioner samtidige brugere i forhold til året før.

Desuden mener Schreier også, at det er også slut med ekslusive titler fra tredjepartsuviklere som fx PlayStation med Final Fantasy VII Rebirth og Xbox med Indiana Jones and the Great Circle. Omkostningerne for konsolspil er for høje ift. det kæmpe marked, de går glip af på fx Steam.

‘I år, tror jeg, at vi ser Xbox går all-in på multi-platform, mens PlayStation rykker sig tættere og tættere på. Den eneste undtagelse må være Nintendo – og vi må se, hvor meget længere det holder.’

Et studie, som i den grad har fyret en masse medarbejdere på grund af nedskalering er Ubisoft. Det franske spilfirma har længe været rygtet til at blive taget af børsen for at blive et privat selskab grundet deres faldende markedsværdi. Denne proces kan enten blive udskudt eller rykket frem afhængigt af, hvordan deres kommende Assassin’s Creed Shadows klarer sig, skriver Schreier.

‘Den kommende udgivelse af Assassin’s Creed Shadows kan komme til at fortælle os en masse. Hvis det bliver en succes, vil Ubisoft have mere tid (og større handlefrihed), mens grundlæggerne, Guillemot-familien, afgør virksomhedens fremtid. Men hvis det flopper, kommer vi muligvis til at se en drastisk omstrukturering – enten i form af en opkøbsaftale eller et salg.’

Det sidste emne som Schreier berører er AI. Han forudser, at et spilfirma med dollartegn i øjnene kommer til at have deres Ikaros-moment og flyver for tæt på solen.

‘I år tror jeg, at vi vil se et spilfirma eksperimentere med generativ AI med katastrofale resultater – muligvis i form af plagiat- eller retssager. Eller måske vil et firma, der i øjeblikket forsøger at udvikle et AI-drevet spil, indse, at det er en dødfødt idé, og aflyse projektet inden årets udgang.’

Det var noget af en omgang fra den kære Jason Schreier. Umiddelbart lyder de fleste tendenser meget plausible. Det eneste man ikke kan vide med sikkerhed er, om de tre nævnte spil får den skæbne, som Schreier forudser.

Vi må vente at se.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk