Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
Vi har taget et sidste kig på Kingdom Come: Deliverance 2 inden udgivelsen næste måned – læs med og få vores indtryk her
Det her bliver mit tredje og sidste kig på Kingdom Come: Deliverance 2, før spillet udkommer den 4. februar. Denne gang har jeg haft mulighed for at dykke ned i de første 7-8 timer af spillets begyndelse, og det er her, mine sidste førstehåndsindtryk skal formes, inden den endelige anmeldelse lander den 3. februar klokken 17.00 dansk tid.
Fra første øjeblik er det tydeligt, at Kingdom Come: Deliverance 2 har ambitioner, der rækker langt ud over forgængeren. Mit indtryk fra begyndelsen af spillet er, at det er meget præget af narrativet og cutscenes. Der er ingen tvivl om, at Warhorse Studios har været meget mere ambitiøse i deres tilgang til spillets mellemsekvenser og understreger også selv, at der er tale om et narrativt RPG, der fokuserer på realisme og indlevelse. Der er denne gang hele 2,2 millioner ord i spillets manuskript, hvilket også hurtigt kommer til udtryk. Efter et actionfyldt anslag bliver tempoet i spillet mindre hektisk. Det er på ingen måde negativt, for Kingdom Come: Deliverance 2 tager sig tid til at få os opdateret på historien og karaktererne.
Spillet starter der, hvor det første spil sluttede, og er derfor en direkte efterfølger på alle tænkelige måder. Dog formår Daniel Vávra og resten af holdet fra Warhorse Studios gennem nogle narrative kneb at få genfortalt store dele af historien fra det første spil. Her er jeg selvfølgelig en smule farvet, da jeg kender historien ganske godt, men mit indtryk er, at man gør meget for også at gøre efterfølgeren tilgængelig for nye spillere, der måske ikke har kastet sig ud i det første spil.
I forgængeren fulgte man hovedpersonen Henrys udvikling fra smedesøn til adelig ridder og fandt samtidig ud af, at Henry i virkeligheden er af nobel herkomst. Nu er Henry blevet bodyguard for Sir Hans Capon, der også spillede en vigtig rolle i det første spil. Deres venskab bliver central for fortællingen i efterfølgeren, og de to skuespillere Tom McKay og Luke Dale, der spiller henholdsvis Henry og Sir Hans, gør også indledningsvis et godt stykke arbejde med at fange kemien mellem de to venner. Tidligt i spillet sker der selvfølgelig noget, der gør, at status quo bliver brudt, og dermed er der grobund for en dramatisk fortælling, der lægger op til krig, intriger og drama.
Kingdom Come: Deliverance 2 er væsentligt flottere rent visuelt end sin forgænger, og begge grafikindstillinger – altså både performance- og fidelitymode – fungerer godt, alt efter om man er til flere frames i sekundet eller et fokus på en højere detaljegrad. Omgivelserne er flotte og realistiske, og flere gange stopper man da også op og nyder udsigten. Karaktermodellerne er naturligvis også mere realistiske end i forgængeren, men lider stadig lidt under noget stivhed i bevægelserne og i deres mimik. Det kan nogle gange føles, som om karaktererne føler sig lidt låst i deres skal, og med fordel for indlevelsen kunne bruge større bevægelser og udvise flere følelser. Men med så stort et antal vigtige karakterer og NPC’er i spillet må man alligevel anerkende, at Warhorse Studios har lavet et godkendt stykke arbejde.
Spillet foregår i et førstepersonsperspektiv, når der er tale om reelt gameplay. Her er der ikke meget nyt under solen i forhold til det første spil, og det kan til tider føles en smule janky, hvilket også var tilfældet tilbage i 2018. For mig betyder det ikke noget, men er derimod et element, der blot understøtter den realisme, der kendetegner serien. Henry er ikke en superhelt på nogen tænkelig måde, og at han ikke er perfekt i sine bevægelser, er i min optik bare charmerende og giver spillet noget kant og personlighed.
Dog har jeg oplevet nogle situationer, der forhåbentlig bliver glattet ud inden udgivelsen, hvor jeg har siddet fast i omgivelserne, og at karakterer, herunder dyr, er gået gennem genstande i omgivelserne – sådan lidt jank her og der – men ikke noget, der gør meget i det store billede. Der er også små problemer med lyd, hvor der kan være enkelte udfald, men Warhorse Studios har allerede på nuværende tidspunkt adresseret flere af disse småfejl, og de regner med, at langt de fleste knaster bliver fikset i den Day One Patch, der kommer på udgivelsesdagen. Så det er jeg faktisk ikke så bekymret for lige nu, for når man kommer ind til spillets kerne, finder man et helt utroligt dybt rollespil og middelaldersimulator, som jeg glæder mig endnu mere til at dykke ned i.
Karakterprogressionen fungerer nogenlunde som i det første spil, hvor man ved aktivt at gøre ting bliver bedre til forskellige teknikker. Ønsker du at kunne tale dig ud af problematiske situationer, er det en god idé at tale med Gud og hver mand. Hvis du derimod ønsker at være en mægtig kriger, skal du fokusere din tid på at udvikle dine kampteknikker. Der er utallige måder at gribe spillet an på, og man finder hurtigt ud af, at der er en synergieffekt mellem spillets forskellige systemer, som alle påvirker hinanden på den ene eller anden måde.
Man skal tænke logisk, men også sætte sig ind i tidens normer for at få mest muligt ud af sine handlinger. I spillets dialogsystem kommer det blandt andet til udtryk ved, at det er en god idé at vælge de dialoglinjer, der passer bedst til Henry i den givne situation. Ingen vil tro dig, hvis du påstår, at du er af adelig herkomst, hvis du i virkeligheden fremstår som en møgbeskidt tigger. Dine valg i dialogerne har også faktiske konsekvenser, og de personer, du taler med, husker, hvad du har sagt. Det er ikke ualmindeligt at blive fanget i en løgn, hvis ens ytringer ikke stemmer overens med virkeligheden.
Hvor dybt dette system faktisk er, glæder jeg mig til at finde ud af, for dialog er et helt centralt element af spiloplevelsen. Det er uundgåeligt, at du kommer til at bruge meget tid på at tale med spillets mange karakterer. På den måde fylder det mindst lige så meget som spillets kampelementer, og det skal man være klar på, før man kaster sig over spillet. Det kræver tålmodighed og viljen til at fordybe sig i de mange samtaler.
Spillet fungerer også som en Immersive Sim, hvor du skal udføre handlinger, som andre spil ofte undlader for at fokusere mere på action. Kingdom Come: Deliverance 2 har enormt mange indlevende elementer, der for nogle kan virke som omstændelige, mens det for andre blot styrker indlevelsen i spillets verden. Det er derfor et spil, der kræver din fulde opmærksomhed, men som også belønner dig, hvis du er villig til at give det den nødvendige tid.
Når det kommer til spillets kampsystem, er det stadig præget af spillets realistiske tilgang til gameplay. Du skal selv sigte efter, hvor du vil ramme din fjende med dit sværd, din økse eller hvilket våben du ellers vælger at bruge. Daniel Vávra, spillets instruktør, fortalte mig tidligere, at man har gjort systemet mere tilgængeligt end i det første spil, hvor det krævede en del tilvænning at mestre. Det gør det stadig, men da Henry ikke længere er helt grøn som soldat, giver det god mening – også i spillets narrativ – at systemet er blevet lettere at mestre.
Dog skal man ikke forvente et kampsystem som i mange andre action-rollespil. Det er stadig teknisk, omstændigt og kan til tider være frustrerende. Men det er også en del af charmen ved spillet og passer godt til den realistiske tone. Det er tydeligt, at Warhorse Studios har taget ved lære af den lidt problematiske lancering af det første spil, og de har justeret på en række spildesignvalg.
Et konkret eksempel er, at det i efterfølgeren er nemmere at gemme sit spil end i det første spil, der ved udgivelsen nærmest manglede en savefunktion – indtil man var en god håndfuld timer inde i spillet. Og løsningen i Kingdom Come: Deliverance 2 er bestemt ikke uden sine udfordringer. Spillet har nu en autosavefunktion, men det er bestemt ikke tilstrækkeligt. Derfor er det vigtigt at huske at gemme hyppigt, hvis man ikke ønsker at spille dele af spillet igennem igen. Det er skønt med en autosavefunktion, men det er bestemt ikke nok. Dog er det positivt, at man har forsøgt at gøre oplevelsen mere tilgængelig.
Nu glæder jeg mig bare til at fordybe mig endnu mere i spillets verden og i den historie, som kun lige er begyndt. Historien virker nemlig interessant, og jeg er spændt på, hvordan den udvikler sig – men også hvordan der bliver plads til karakterprogression og forskellige relationer i narrativet. Jeg er også nysgerrig på at opdage, hvordan spillets missionstruktur fungerer, og om sidemissionerne bliver mere interessante end dem, jeg hidtil har stødt på.
Jeg har kun kradset i overfladen af, hvad Kingdom Come: Deliverance 2 tilbyder, men der er ingen tvivl om, at det er et massivt spil, hvor der er utroligt meget at lave. Hvis du længe har ønsket dig en realistisk og indlevende spilverden, du kan fordybe dig i, er det absolut et spil, du bør se frem til.
Spillet har nogle små knaster, og den realistiske og ret hardcore tilgang til gameplayet er måske ikke for alle. Men hvis du elskede det første spil, er der meget at glæde sig til.
Kingdom Come: Deliverance 2 udkommer den 4. februar, og du kan læse vores anmeldelse dagen før.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025