Mest læste
Morten Münster bliver medejer af Arkaden
Joker: Folie à Deux-anmeldelse – Todd Phillips lever ikke op til sin første Joker-film
Diablo IV: Vessel of Hatred-anmeldelse – En skuffende dæmon med masser af indhold
EA Sports FC 25-Anmeldelse – Et skud i den rigtige retning
Kingdom of the Planet of the Apes 4K-anmeldelse – En overflødiggørelse af Disney+?
10 år med skarpe anmeldelser og satirisk kritik: Et portræt af Dårligdommerne
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Assassin’s Creed Black Flag Remake udkommer allerede meget snart?!
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom-anmeldelse – Prinsessen der skal redde Link
Med 4K-udgivelsen af det seneste kapitel i Abernes Planet-sagaen melder sig igen spørgsmålet: Kan man overhovedet nøjes med streaming?
Jeg har googlet mig frem til, at 8 ud af 10 danskere bruger mindst én streamingtjeneste, og i 2022 streamede mere end 3,7 millioner danskere hver uge. I gennemsnit har vi 1,3 streamingtjenester pr. husstand i Danmark ifølge Ampere Analysis. Dette er et udtryk for, at vi i Danmark er fremme i skoene rent digitalt.
Eller er det i virkeligheden de sande tal for, hvem der bliver snydt?
I 2022 skrev Rasmus Larsen på Flatpanels.dk:
Salget af DVD- og Blu-ray-film i Danmark er faldet fra 12 mio. styk i 2012 til under 1 mio. i 2021. Kollapset opvejes dog til fulde af salget af digitalt indhold, siger brancheforening. DVD/Blu-ray i 2021Der blev i 2021 solgt 981.000 filmskiver i Danmark, hvilket er et fald på ca. 30% i forhold til 2020. Omsætningen dykkede til 90 mio. kroner, hvilket svarer til en nedgang på 22,5%.
Dette kunne tyde på, at stadig flere ønsker at forblive idioter. Løsningen udredes…
Som vinyl med et perfekt billede
Kald mig bare oldschool. Jeg køber stadig fysiske medier for op imod 1000 kr. pr. måned, og det er der en helt særlig grund til.
For ser man sine filmklassikere på Blu-ray – og specielt i 4K-formatet – kan INGEN streamingtjenester følge med.
Jeg har selv streamingtjenesterne Disney+, MAX og Netflix. Dem bruger jeg, når jeg skal slappe af uden at være for seriøs og bare skal se noget ‘dumt’.
Men skal livet nydes, skal der åbnes en 4K-skive, som var det boblende champagne, og netop en film som Kingdom of the Planet of the Apes er en sådan perlende ‘drik’.
Handlingen foregår generationer efter Cæsars død, og naturen har generobret jorden, og aberne regerer. Noa (Owen Teague) og hans Eagle-klan af jæger-samlere lever fredeligt i denne nye verden. På tærsklen til hans overgang til voksenlivet bliver hans klan angrebet af en hær af aber under Proximus Cæsars (Kevin Durand) styre, mens han jager en unik menneskelig kvinde (Freya Allan). Noa tvinges ind i en urolig alliance med det intelligente menneske og må begive sig ud på en rejse for at befri sin klan fra slaveriet.
Den 8. bedste Abernes Planet-film
Okay, seriens seneste, Kingdom of the Planet of the Apes, er måske ikke en perlende Château Avenue Foch indenfor franchisen, hvor enten 1968-originalen Abernes Planet eller 2014’s Dawn of the Planet of the Apes ligger i champagneprop-topfeltet.
Nu kan jeg også godt lide en kølig Faxe Kondi, og 2024’s Kingdom of the Planet of the Apes er lige præcis dette iført en champagneflaske.
Vor kære skribent og anmelder Henrik Brandt var i sin anmeldelse ifølge mig noget gavmild, hvor han gav filmen hele 5 flotte stjerner. Så enig er jeg slet ikke, men 4 små stjerner kan den dog få fra mig. Kun Tim Burtons uheldige forsøg fra 2001 og den billigt producerede femte del af original-franchisen fra 1973, Battle for the Planet of the Apes, står ringere ifølge mig.
Der sker simpelthen for lidt i Wes Balls 2024-fortsættelse. Det føltes lidt som Sam og Frodos rejse i de udvidede versioner, hvor et par gorillaer og nogle lidt kedelige menneskelige karakterer til tider popper op for at minde os om, at der stadig eksisterer gorillaer og mennesker i fremtiden. Har Wes Ball egentligt set og specielt mærket de foregående film?
Angstfyldt, frygtindgydende DNA
Originalfilmen fra 1968, Planet of the Apes, adskilte sig ved at tage science fiction – en genre, der på det tidspunkt var domineret af gigantiske monster-B-film – i en mere nuanceret og eftertænksom retning. Hvis man lige ser bort fra det stadig imponerende skuespil på skærmen (abeproteserne føles stadig revolutionerende), er Abernes Planet dybt optaget af den meget naturlige menneskelige frygt for, at der altid er nogen større, stærkere og hurtigere derude til at erstatte os. Uanset hvor meget budgetterne svandt ind, er Abe-filmene nogle af de mest ængstelige, belastede og ligefrem pessimistiske, som blockbuster-film har at byde på. Og selvom de nyere udspil i Abe-serien helt sikkert forstærker handlingen og de visuelle effekter, deler de også det angstfyldte, frygtindgydende DNA, der gjorde den første serie så mindeværdig.
Kingdom of the Planet of the Apes er det længste bidrag til Abe-franchisen (145 minutter), og den tager også længst tid til at etablere sig. Kingdom byder dog på solid, tilfredsstillende underholdning. De visuelle effekter er de bedste, serien nogensinde har været udsat for; det er nemt at fare vild i abernes individuelle hårsække, og vandeffekterne er fremragende. Filmen er fuld af interessante scener og dynamisk action, men mangler et rigtigt breakout-øjeblik, der har defineret så mange af de andre film i Abe-universet.
Efter War for the Planet of the Apes mente jeg ikke, jeg havde brug for en ny abe-film, men i sidste ende er jeg glad for, at vi fik en. For Kingdom er alligevel god, spændende sjov til vores hjemmebiograf, og dens idé om vigtigheden af kollektiv handling snarere end en typisk udvalgt fortælling er spændende. Instruktør Wes Ball håndterer denne nye verden godt, men til sidst føles Kingdom alligevel mere som en variation over et velkendt tema end en dristig ny retning.
Slutningen peger dog i en yderst spændende retning, så jeg atter vil stå (eller er det sidde?) klar til næste kapitel.
Skal Disney+ forgå, når vi har 4K?
Billedet ser fantastisk ud via 4K-skiven på mit 8K-tv med skarpe detaljer. Sammenlignet med Disney+-oplevelsen syntes jeg, at detaljerne så væsentligt renere ud og gav os finere linjer og teksturer, især for vores CGI-aber. Filmens lettere ligegyldige menneskeroller ser også pæne og naturtro ud med naturlige Hollywood-ansigtstræk.
HDR10 tilbyder måske ikke de nuancerede belysningsskemaer i Dolby Vision-kvaliteten, men jeg kan ikke benægte, at resultaterne er imponerende. Uanset HDR-format sætter jeg pris på, at denne disk ikke behøver at håndtere blokagtige, grimme sorte niveauer og skygger, som der opstår via Disney+-versionen. Min fornemmelse for Disney+-streaming på det seneste er, at kvaliteten stadigt bare bliver værre, så hvis du har en visuelt spændende og udfordrende film som Kingdom of the Planet of the Apes, vil den bedste oplevelse absolut være gennem en 4K-disk. Farverne er sunde, omend mørkere end streamingversionen og den medfølgende Blu-ray-disk, med dejlige primærfarver. Sortniveauerne er pæne og blækagtige med nogle smukke skygger. Scener ved ild, eller når Noa klatrer op i den gamle skyskraberruin for at finde et ørneæg, ser fantastiske ud. Følelsen af dybde og dimension er også meget mere bemærkelsesværdig på denne disk end Disney+-udgaven.
Det er måske ikke alt, hvad vi håber på i betragtning af Sonys nye rolle inden for produktion og distribution af Disneys produkter, men overførslen er en kvalitetspræsentation, der, hvis du læser dette, bør give anledning til at gå ned i nærmeste Power eller Elgiganten og få tilskyndet sig en 4K-afspiller. Alt andet er snyd og selvbedrag.
En anden underlig ting: Den medfølgende Blu-ray-disk lignede mere den Disney+-streamede version, som kalder sig 4K, modsat den fysiske 4K-version….
Når piben får en anden lyd
Modsat den medfølgende Blu-ray-skive, der “kun” har 7.1 DTS-HD, har 4K-skiven Dolby Atmos, som rummer en større og mere solid indsats. Fra starten er dette en imponerende, fordybende oplevelse, igen modsat Disney+-versionen. Åbningen med ørnen, der griber en fisk op af vandet for at svæve ind i resterne af gamle skyskrabere, mens vores unge aber krydser vraget, er et smart stykke lyddesignarbejde med subtilt, men fordybende lydarbejde. Hele vejen igennem er dialogen klar og foran, med masser af aktivitet i siderne og bagkanalerne, mens højderne byder på udvidelse og nogle spændende, præcise effekter. Hver gang du har disse aber, der suser gennem skærmen, er følelsen ret dynamisk. Igen er niveauerne spot on uden problemer. Jeg ville gerne have haft lidt mere rumlen i subwooferen til nogle af sekvenserne, men til de store actionscener og filmens klimaks er der masser af UMPFF til at bringe lydoplevelsen til live.
Bonus extras
4K-disken indeholder ikke noget ekstramateriale, fordi alt er blevet gemt til blu-ray-bonusdisken. Her får vi en meget god 23minutter lang bag-kulisserne-dokumentar og over en halv time med slettede/udvidede scener. Den danske udgave mangler dokumentaren Inside The Lens: The Raw Cut. Så søger du dette, skal du desværre bestille import-udgaven. Blu-ray-disken har ikke det største udvalg af ekstramateriale nogensinde, men det er meget cool og rimeligt unikt, hvilket giver fans et lille vindue til det arbejde, der blev lagt i at få denne film til live.
So what gives?
Kingdom of the Planet of the Apes ligger i den lavere ende af Abe-spektret, men efter War for the Planet of the Apes er det også en meget svær opgave at følge. Wes Ball og hans forfattere var ikke kun nødt til at introducere et nyt kapitel i Abe-historien, men også bevise, at denne franchise stadig er værd at vende tilbage til. Nogle små snublen med de menneskelige karakterer hindrer dog ikke, at der er masser af liv tilbage i disse “damn dirty Apes”. Jeg er bestemt stadig spændt på at se, hvor historien går hen herfra, primært grundet filmens spændende slutning. Så forhåbentlig har Wes Ball og Disney-studierne noget i ærmet, der er værd at udforske i fremtidige film.
Kingdom udraderer suverænt Disney+-versionen med denne 4K Ultra HD Blu-ray med en imponerende HDR10-overførsel og Atmos-lyd. Selvfølgelig ville jeg elske at se flere BD-100-diske med Dolby Vision brugt, men det, der er her, er altså langt bedre end streamingversionen, og det skal jeg selvfølgelig ikke klage over.
Så skynd dig over i Power efter en 4K-Blu-Ray afspiller, hvis du ikke vil være til grin. Det fortjener en filmfreak som dig.
Medie: 4K
Instruktør: Wes Ball
Skuespillere: Owen Teague, Freya Allan, William H. Macy
Genre: Sci-fi action
Premieredato: 26.9.2024
Spilletid: 145 minutter
Selskab: 20th Century Pictures/ SF-Studios
Om skribenten:
Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder
Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.