Mest læste
Efter ‘The Hunt for Gollum’: 2 nye Gandalf-film fuldender trilogien
Olympisk Ridley Scott-comeback: “Gladiator 2 er et MESTERVÆRK”
Dragon Age: The Veilguard-anmeldelse – En monumental skuffelse
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
Ny Star Wars-trilogi på vej
We Live in Time-anmeldelse – Årets bedste kærlighedsdrama
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Er S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl kandidat til årets spil?
Warner Bros.-boss om kommende Harry Potter-serie: “Det går ret godt!”
Thomas Vinterberg erstattet
Under Gamescom fik vi mulighed for at tale med Creative Director Benjamin Legat og Lead Developer Sander Vanhove fra Studio Tolima om deres kommende spil, “Koira”. Spillet, der udgives af DON'T NOD, inviterer spillerne ind i en fortryllet skov, hvor en man sammen med en lille hvalp, begiver sig ud på en rørende og farefuld rejse.
En rejse inspireret af folkeeventyr
Inspirationen til Koira, stammer fra gamle folkeeventyr. Ifølge udviklerne er det vigtigste at skabe en historie, der er let at forstå, men som samtidig rummer flere lag og en dybere mening. Dette afspejles i spillets opbygning, hvor spillerne selv får mulighed for at tolke begivenhederne, da der ikke anvendes dialog eller tekst i spillet. Benjamin Legat sammenligner det med spillet Journey, hvor man også spiller uden tekst og tale, hvilket giver en meget personlig og intim oplevelse.
Et unikt spilmekanisk udtryk
Spillet adskiller sig ved at bruge musik og udforskning som centrale elementer. Spilleren bliver udfordret til at løse gåder ved at interagere med omgivelserne og ved at bruge hvalpens specielle evner, såsom at oplyse den mørke skov med sin lysende næse. Dette element gør Koira til en interaktiv oplevelse, hvor musik og lyd spiller en afgørende rolle i spillets progression. Man bevæger sig gennem forskellige biomer og oplever unikke områder, hvor hver eneste detalje i omgivelserne er skabt med omhu.
En følelsesladet fortælling
Selvom Koira ikke bruger traditionelle fortælleteknikker som dialog og tekst, formår spillet at skabe en dyb forbindelse mellem spilleren og spillets karakterer. Historien skubbes frem af båndet mellem karakteren og hunden, mens de kæmper for at undslippe de farer, der lurer i den fortryllede skov, herunder jægere og deres hunde, der forsøger at fange den lille hvalp.
Målet med spillet har været at skabe kontraster. Spilleren vil opleve smukke øjeblikke med de to hovedpersoner, men også sorg og fortvivlelse, når farerne truer deres rejse. Udviklerne har ønsket at skabe en følelsesmæssig rutsjebanetur, hvor spillets stemningsfulde miljøer og gameplay supplerer hinanden og skaber en intens oplevelse.
Grafisk unik og følelsesstærk
Grafikken i Koira blev besluttet tidligt i udviklingsprocessen og adskiller sig fra det traditionelle. Spillets stil er håndtegnet og blandet med en minimalistisk æstetik, der understøtter spillets følelsesmæssige temaer. Studio Tolima ønskede at skabe et visuelt udtryk, der både er smukt og følelsesmæssigt stærkt. Hvalpens store øjne og udtryksfulde bevægelser er med til at formidle en varme og sårbarhed i de kolde og dystre omgivelser.
Ifølge Benjamin Legat var det vigtigt for dem, at spillerne hurtigt kunne knytte en følelsesmæssig forbindelse til hvalpen. “Den grafiske stil var noget af det første, vi besluttede os for, fordi vi ville skabe en verden, hvor hver detalje kan fortælle sin egen historie,” fortæller han. “Vi ønskede, at spillerne skulle kunne føle den samme varme og uskyldighed, som hvalpen udstråler, selv i de mørkeste øjeblikke.”
Spiloplevelse og interaktioner
Koira er fyldt med små interaktioner, der giver spilleren mulighed for at lege og skabe minder med hvalpen. Man kan kaste pinde, bygge snemænd og finde æbler til hvalpen, hvilket skaber en følelse af samhørighed mellem karakteren og dyret. Disse interaktioner virker måske enkle, men de er nøje designet til at forstærke følelsen af forbindelse og ansvar, som spillerne vil føle over for hvalpen.
Spillet byder også på flere udfordringer, hvor spilleren skal beskytte hvalpen fra forskellige farer, såsom jægere, der forsøger at fange den. Dette element tilføjer et spændingsmoment til spillet, hvor man konstant skal være på vagt for at undgå fjenderne. Samtidig bidrager dette til den følelsesmæssige intensitet, når man oplever øjeblikke af fare og frustration, men også lettelse og glæde, når det lykkes at undslippe.
En lovende fremtid
Koira ser ud til at blive en unik og rørende oplevelse, der tager spilleren med på en rejse fyldt med følelser, smuk grafik og en historie, der går lige i hjertet. Studio Tolima har med Koira skabt et spil, der skiller sig ud fra mængden ved at fokusere på de små øjeblikke og de store følelser.
Spillet udkommer d. 17. april 2025, og vi glæder os til at opleve, hvordan denne eventyrlige rejse udfolder sig.
Michael Engelbreth – Skribent & Anmelder
Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.