Anmeldelse

Like a Dragon: Infinite Wealth-anmeldelse – Uendeligt venskab, blod og bedrag

Foto: ONE Esports

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
23 januar, 2024

Ichiban drager mod varmere himmelstrøg, men er det værd at tage med på rejsen?

Få studier er så produktive som japanske Ryu Ga Gotoku. Sidste år udgav de både Like a Dragon: Ishin og Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name, der begge modtog positive anmeldelser. Disse spil var dog spin-off-titler, hvor Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name fungerede som et bindeled mellem Yakuza: Like a Dragon og Like a Dragon: Infinite Wealth, som altså er en regulær titel i den overordnede serie.

Like a Dragon: Infinite Wealth starter langsomt ud og de første mange timer, går med at få reetableret historiens præmis, persongalleriet, og de mange systemer. Hurtigt lægger man dog mærke til, at selvom meget er ved det gamle, så indføres der konstant nye mekanikker, og det bliver ved gennem hele spillets varighed.  

Dragerne vender tilbage

Indledningsvis befinder vi os i Isezaki Ijincho, hvor også forgængeren Yakuza: Like a Dragon udspillede sig. Her møder vi igen Ichiban Kasuga, der efter ophævelsen af de store Yakuza-fraktioner kæmper med at få tilværelsen til at hænge sammen. Han arbejder nu for Hello Work, en forening vi også stiftede bekendtskab med i forgængeren, hvor hans primære formål er at hjælpe tidligere Yakuza-medlemmer med at få jobs og komme videre i livet. På den måde kan han også prøve at realisere sin afdøde chefs drøm om at give alle tidligere Yakuza-medlemmer en mulighed for at leve et almindeligt liv.

Ichiban er som sædvanligt enormt dedikeret til hans nye formål i livet, men efter en ukendt content creator beskylder ham for at tage imod bestikkelse for at sikre tidligere Yakuza-medlemmer jobs, bliver han fritstillet. Det tvinger ham til endnu en gang at genopfinde sig selv, og sammen med vennerne Namba og Adachi drager han nu ud på en ny rejse for at redde verden og hjælpe dem, der måtte have brug for det. Vores helt er tilbage.

Du komme både til at spille som Ichiban og Kiryu i Infinite Wealth (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

Vanen tro er den centrale fortælling i Infinite Wealth dybt alvorlig og spækket med seriøse tematikker. Historien har et simpelt udgangspunkt, hvor Ichiban drager til Hawaii for at søge efter sin mor, men den udvikler sig hurtigt til en mere kompleks og forgrenet fortælling fyldt med vold, bedrag og uforudsigelige twists. I modsætning til forgængeren, som kun havde Ichiban som spilbar karakter, er der denne gang to spilbare karakterer, idet man også får mulighed for at spille som Kiryu. Det giver mulighed for at fortælle historien fra forskellige synspunkter, samtidig med at det også er naturligt, at man besøger flere forskellige geografiske lokationer. Begge karakterer er karismatiske på hver deres måde, og fungerer godt i historien, hvor det føles som om, at Kiryu giver faklen videre til Ichiban – han er seriens fremtid.

Karaktererne er et aspekt af spillet, der virkelig brillerer, og alle de centrale karakterer udvikler sig langsomt gennem spillet. Der er rig mulighed for at lære dem at kende, og de har alle flere lag, som man stille og roligt opdager gennem fortællingen. Historien er godt skruet sammen, fyldt med twists, bedrag og svigt, men også venskab, sammenhold og kærlighed. Historien er, som altid, stærk, og de medvirkende karakterer gør kun oplevelsen stærkere. Dog lider spillet under, at man undervejs skal grinde en del for at stige i niveau for derved at komme videre med historien, hvilket af og til ødelægger fortællingens flow og trækker spillet unødvendigt ud.

Du kan eksperimentere med forskellige jobs og forskelligt udstyr til alle dine party-medlemmer (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

Da Ryu Ga Gotoku med Yakuza: Like a Dragon ændrede kampsystemet fra en mere actionorienteret brawler-stil til et turbaseret system, var jeg først skeptisk. Yakuza: Like a Dragon overbeviste mig ikke, men jeg må indrømme, at det gør Infinite Wealth til gengæld. Systemet er blevet raffineret og føles nu meget mere dynamisk end forgængeren. Det ser ud til, at der har været en ambition om at fusionere de to kampsystemer, og det er i høj grad lykkedes. Fokuset er dog stadig på det turbaserede, men du kan nu påvirke effekten af sine angreb mens de udføres, og man kan positionere sine party-medlemmer i forhold til både fjender og allierede, og hver karakter har mulighed for at have forskellige jobs (eller klasser, som vi kender dem fra andre RPG’er). Med hvert job følger forskellige evner og angrebsmuligheder, og det gør kampsystemet meget fleksibelt, og tillader forskellige angrebskombinationer, hvilket tilføjer et taktisk element til kampene. Det føles moderne, er ikke for komplekst, og jeg er helt vild med det. Samtidig er rpg-elementerne solide, og det er ret vanedannende at finde nyt udstyr og sammensætte det bedst mulige party.

Det turbaserede kampsystem er meget dynamisk, men udfordrer også dine strategiske og taktiske evner (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

Vil du med til Hawaii?

Et karakteristisk træk ved Like a Dragon-serien, som har været fastholdt gennem næsten tyve år, er spillenes evne til at realisere og realistisk portrættere de steder, hvor historien udspiller sig. Honolulu er ingen undtagelse, og endnu en gang er jeg imponeret over den detaljerigdom, der er bragt ind i den hawaiianske storby. Honolulu er det største område i et Like a Dragon-spil til dato, og er spækket med aktiviteter, butikker og restauranter, som du kan besøge. Mens du udforsker byen, vil du møde nye venner, kæmpe mod gadelømler og interagere med dine party-medlemmer. Byen er stor, men heldigvis tilbyder spillet flere forskellige transportmuligheder, der gør det let at komme rundt. Du kan tage en taxa, hoppe på en sporvogn eller bruge en Segway for hurtigere at nå din ønskede destination. Ryu Ga Gotoku har endnu en gang skabt en verden, der er troværdig, men som også giver plads til spillets skøre indslag.

Fjender kommer i mange forskellige skikkelser, og du bliver udfordret og underholdt gennem hele spillet (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

Traditionen tro er der i Infinite Wealth en bred vifte af adspredelser og sideaktiviteter. Mange af disse aktiviteter er velkendte fra de tidligere spil i serien. Man kan for eksempel kaste sig over karaoke, arkadespil og gambling. Der er dog også nye minispil, som for eksempel et vanvittigt madudbringningsspil og en aktivitet, hvor man skal tage billeder af meget letpåklædte og hårdtpumpede mænd. Derudover byder spillet på en række små sidehistorier, som generelt er ganske gode, og der er mulighed for at føre samtaler med dine venner, for at lære dem bedre at kende. Man har fuld frihed til selv at vælge, hvor meget af dette sideindhold man ønsker at udforske, men spillet motiverer dig til at opsøge så meget som muligt, da man bliver belønnet med brugbare genstande og erfaringspoint, som gør dit party stærkere. Og det får du brug for. Trust me.

Der er en bestemt sideaktivitet i spillet, som fortjener ekstra opmærksomhed, og det er Dondoku Island. Tidligt i spillet introduceres Ichiban til denne ø, hvor han skal hjælpe med at opbygge et ferieresort. Dondoku Island er næsten et spil i sig selv, og minder på mange måder om Animal Crossing. På Dondoku Island skal man rense øen for skrald og pirater, genopbygge resortet og sikre, at gæsterne får en god ferieoplevelse. Jo bedre det går, jo flere penge tjener man. Det er en sideaktivitet der er ret vanedannende og jeg er sikker på, at mange vil bruge rigtig mange timer på Dondoku Island

På Dondoku Island skal du først rense øen for skrald, før du kan opbygger dit ferieresort (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

En helstøbt oplevelse

Når det kommer til grafikken og lydbilledet i Infinite Wealth, står det klart, at vi igen har med et meget velpoleret og sammenhængende produkt at gøre. Spillet er visuelt imponerende, og der er tydeligt lagt vægt på selv de mindste detaljer. Selvom spillet genbruger nogle lokationer fra tidligere spil i serien, fremstår disse lokationer skarpe og friske. Honolulu, som er en helt ny lokation, fremstår utroligt helstøbt og på overfladen er der masser af solskin, sandstrande og ferieidyl. Men under overfladen afslører byen en mørk og dyster virkelighed.  I løbet af mine mange timers spil oplevede jeg ingen tekniske problemer eller bugs, hvilket er imponerende for et spil af denne størrelse.

Stemmeskuespillet i Like a Dragon-serien har altid været af høj kvalitet, og det gælder bestemt også denne gang. Skuespillet er både passioneret og subtilt, alt efter hvad scenen kræver, og det formår at formidle både de dramatiske og komiske øjeblikke med en fin balance. Selvom jeg valgte det japanske lydspor, som jeg altid gør, har spillet også et engelsk og et kinesisk lydspor. Det er et ganske kompetent engelsk lydspor, men for mig taler Kiryu altså japansk.

I spillet er der flere scener, hvor engelsk og japansk blandes, og der gives en logisk forklaring på denne blanding, men af og til virker det ikke helt overbevisende. Især var der en central antagonist talte engelsk med en accent så dårlig, at jeg først troede det var en joke, og det påvirker desværre indlevelsen i de scener, hvor vedkommende optræder. Musikken og lydeffekterne er i klassisk Like a Dragon-stil og fungerer godt. Der er tilføjet en ny funktion, hvor man kan lytte til musik og radioudsendelser, mens man udforsker omgivelserne via en app på Ichibans og Kiryus telefon, hvilket er en fin lille tilføjelse.

Hawaii tager sig særdeles godt ud i Infinite Wealth, og du bliver forkælet med utallige postkort-egnede udsigter (Billede: RGG/Lau Eskildsen)

Konklusion

Like a Dragon: Infinite Wealth er et fremragende spil og en rigtig god tilføjelse til en allerede bundsolid serie. Spillet starter langsomt, men vokser i dybde og kompleksitet, og det indledende udgangspunkt udvikler sig til en dramatisk historie om magt, bedrag og venskab. At spillet denne gang har to spilbare karakterer fungerer godt, og deres forskellige personligheder giver spillet mulighed for at fortælle en historie med forskellige perspektiver

Den stærke fortælling suppleres af et raffineret og fleksibelt kampsystem, som fusionerer turbaseret strategi med dynamiske elementer, hvilket gør at Infinite Wealth ikke kun følger i forgængernes fodspor, men også forbedrer systemet og giver os en mere moderne oplevelse. 

Honolulu og de andre lokationers levende og detaljerige fremstilling udgør en stor del af spillets hjerte og sjæl, og man kan udforske en overflod af aktiviteter og sidemissioner. Grafik, stemmeskuespil og lyd både imponerer og underholder, og medvirker til et meget helstøbt og velpoleret slutprodukt. Til trods for disse styrker, lider spillet dog under periodevis grinding, hvilket forstyrrer historiens flow.

Hvis du allerede er fan af Like a Dragon-serien, så er Infinite Wealth et spil du absolut bør spille. Er du ny til serien, så er det samtidig et helt fornuftigt sted at begynde, og hvem ved, måske vil det overbevise dig om, at du skal opleve hele serien og dens fantastiske historier, karakterer og lokationer. 

Like a Dragon: Infinite Wealth får i alt fald mine varmeste anbefalinger.

Udvikler/Udgiver: Ryu Ga Gotoku / SEGA

Genre: Turbaseret JRPG

Platform: PC, PS5 (Anmeldt på), Xbox X/S

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk