Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
En labyrintisk rejse gennem et dystert hotel fyldt med gåder og mystik. Lorelei and the Laser Eyes udfordrer både din tålmodighed og din logiske sans – men er det en oplevelse værd at dykke ned i?
Tidligere i år udkom Lorelei and the Laser Eyes, der er udviklet af det svenske studie Simogo og udgivet af Annapurna Interactive, til PC og Nintendo Switch. Nu er det blevet PlayStation-ejernes tur til at kaste sig over dette anmelderroste, men også kontroversielle puzzle-spil. Men er det virkelig værd at bruge tid på? Jeg har kastet mig ud i spillets mystiske labyrinter for at finde ud af, om dette er en oplevelse, der bør stå på din spilhylde.
Fra første øjeblik gør Lorelei and the Laser Eyes det klart, at det ikke er en traditionel spiloplevelse. Du bliver kastet ind i en dyster og gådefuld verden, hvor svarene er lige så skjulte som de mange nøgler, der skal findes i spillets klaustrofobiske hotel. Dette er ikke et spil, der blot serverer svarene på et sølvfad. Nej, her skal du selv grave dybt, slibe din logiske sans og gøre dig klar til at blive både fascineret og frustreret.
På mange måder er Lorelei and the Laser Eyes et spil, der lever af sine kontraster. Det visuelle udtryk skifter mellem sort-hvide, minimalistiske flader og pludselige røde strøg, der bryder monotonien som skarpe laserstråler. De røde elementer dukker op på nøje udvalgte tidspunkter og tilfører spillet en næsten drømmende, surrealistisk energi. Samtidig føles det som en bevidst kommentar til spillets struktur – noget, der på overfladen virker enkelt og ligetil, men som gemmer på en langt mere kompleks kerne, der kræver tålmodighed og opmærksomhed at udforske.
Hotellet, hvor spillet udspiller sig, bærer det sigende navn Hotel Letztes Jahre. Hotellets labyrintiske struktur fungerer som en metafor for spillet selv, med rum, der tilsyneladende flyder sammen, og korridorer, der synes at føre tilbage til sig selv. Det er en kulisse, der både er forvirrende og fascinerende, og det kræver tålmodighed og en stærk hukommelse (og måske papir og blyant) at navigere i dens snørklede arkitektur.
Et af de mest iøjnefaldende temaer i Lorelei and the Laser Eyes er spillets intense fokus på matematik og tal. Alt fra simple nøglekombinationer til avancerede koder og brugen af lommeregnere, der kræver præcision og tålmodighed, gennemsyrer oplevelsen. Denne dybt indgroede fascination af systemer og mønstre fungerer som en gave for dem, der elsker at fordybe sig i intellektuelle udfordringer og lade hjernen arbejde på højtryk, men det kan også virke som en mur for dem, der savner en mere intuitiv tilgang.
Tidligt i spillet bliver du præsenteret for en plakat, der er revet i stykker, og opgaven er at samle den igen. Problemet er, at du på det tidspunkt ikke ved, at de små markeringer på plakaten først bliver relevante mange timer senere. Det er et designvalg, der på én gang kan føles fedt, når du endelig opdager sammenhængen, men som også kan virke enormt frustrerende, fordi det kræver, at du husker detaljer fra meget tidligere i spillet. Lorelei and the Laser Eyes kræver en konstant opmærksomhed fra dig, og til tider kan det føles, som om spillet straffer dig hårdt, hvis du mister fokus bare et øjeblik. Det er en tilgang, der uden tvivl er modig, men som også balancerer på grænsen til at være unødvendigt krævende.
I Lorelei and the Laser Eyes handler meget af oplevelsen om at låse op – både helt konkret og på et mere symbolsk plan. Spillet dvæler ved de små øjeblikke – lyden af en lås, der klikker op, eller den tilfredsstillende tone, når du indtaster en korrekt kode. De her detaljer er udført med en næsten overdreven omhyggelighed og giver dig små øjeblikke af glæde, selv når resten af spillet kan føles som en uendelig kamp mod kryptiske systemer.
Desværre bliver denne følelse ofte undermineret af en kluntet styring og et tungt menusystem. Selv simple handlinger som at navigere mellem spor og noter kan føles som en kamp mod spillets eget interface. For eksempel kræver det flere trin at bruge spillets indbyggede lommeregner eller blot det at gemme spillet, hvilket hurtigt bliver en kilde til irritation. De mekaniske udfordringer skaber en distance mellem mig som spiller og den verden, spillet forsøger at bygge op, hvilket er en skam, når ambitionerne ellers er så tydelige.
Spillets stemning er uden tvivl en af dets største styrker. Den mørke og ofte urovækkende lydside formår virkelig at forstærke følelsen af isolation og mystik. De knirkende lyde fra hotellets korridorer får det til at føles, som om noget skjult og udefinerbart hele tiden er lige uden for din rækkevidde. Musikken arbejder på samme måde – subtil, men effektiv – og bidrager til en spænding og fremmedgørelse, der perfekt matcher spillets særprægede visuelle stil.
Hotellets design er også en væsentlig del af spillets identitet. Hvert rum og hver korridor fremstår som små fragmenter af et større, nærmest ubegribeligt puslespil, hvor det kræver både tid og tålmodighed at forstå sammenhængen. De statiske kameraer, der præsenterer omgivelserne fra faste vinkler, kan til at begynde med gøre det svært at navigere, fordi de ændrer din opfattelse af, hvordan rummene hænger sammen. Det føles som om, spillet bevidst forvirrer dig, så du bliver tvunget til at tænke ekstra over din vej og de steder, du har besøgt. Nogle gange handler det om at huske, hvor du så en bestemt genstand, mens det andre gange kan være at forstå, hvordan en gåde, der først virkede umulig, pludselig giver mening, når du har samlet de nødvendige brikker fra andre dele af hotellet.
Konklusion
Når alt kommer til alt, er Lorelei and the Laser Eyes en oplevelse, der emmer af ambitioner og originalitet. Det er et spil, der forsøger at skubbe grænserne for, hvad et puzzle-spil kan være, og det gør det med en selvsikkerhed, der er både inspirerende og en smule intimiderende. Men det er også et spil, der kræver meget af sin spiller – måske for meget.
På mange måder er det svært ikke at beundre, hvad Simogo har skabt. Deres evne til at kombinere visuelle kontraster, matematiske mysterier og en surrealistisk atmosfære er imponerende, og det er tydeligt, at de har lagt sjæl og energi i hver eneste detalje. Men denne gang ramte det bare ikke mig. Spillets udfordringer og komplekse struktur føltes mere som en opgave end som en oplevelse, jeg nød.
Hvis du elsker spil, der presser dig til det yderste og ikke har noget imod at blive efterladt med flere spørgsmål end svar, er Lorelei and the Laser Eyes en unik oplevelse. Men hvis du foretrækker en mere strømlinet og tilgængelig spiloplevelse, bør du måske lede et andet sted.
Udvikler/Udgiver: Simogo/ Annapurna Interactive
Genre: Puzzle, Adventurespil, Indie-spil
Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), PlayStation 4, Nintendo Switch, PC
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025