Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Marie Watson mener, at Copenhagen Gaming Week skal blive bedre til at inkludere kvinder

Foto: Marie Watson

Af Anders Friis
30 januar, 2024

Der var for få kvinder der promoverede CGW mener Marie Watson. CGW medgiver dele af kritikken, men mener samtidig den er noget ensidig.

Det er godt 14 dage siden det nyeste gaming event i Danmark løb af stablen. Copenhagen Gaming Week i Bella Centeret bød gamere, cosplayere, spiludviklere, esportsfans og -udøvere indenfor til tre dage med fokus på gaming og nørderi.

Men hvis man spørger Danmarks største kvindelige streamer, Marie Watson, så manglede der noget til Copenhagen Gaming Week.

Marie Watson. Foto: Jørgen Bjørn Hansen

– Der manglede fokus på kvindelige gamere, og det ærgrer mig helt vildt, fordi de helt unge piger skal se nogle rollemodeller, der viser at kvinder også gamer, fortæller Marie Watson og forsætter:

– Det ærgrer mig særligt meget, fordi i de 8-10 år jeg har været i branchen, der er vi kommet et stykke ad vejen, og jeg blev derfor overrasket over at Copenhagen Gaming Week ikke havde en kvindelig gamer blandt sine ambassadører. Det var også først to dage inden eventet gik i gang, at CGW begyndte at annoncere kvindelige gæster på Instagram.

Er det ikke bare fordi, du er sur over, at du ikke blev tilbudt at være ambassadør?

– Nej overhovedet ikke, der er også andre kvindelige gamere i Danmark som f.eks. Superpinkykitty eller MinnaMumi, som kunne have påtaget sig ambassadørrollen. Min pointe er at vi bliver nødt til at vise pigerne, at kvinder også er gamere.

Marie Watson har dog forståelse for, at Copenhagen Gaming Week har så stort fokus på mandlige gamere og influencere som ambassadører for eventet.

– Det er jo business, mandlige streamere og gamere har flere følgere end kvinderne og derfor når man jo bredere ud, når man vælger en mandlig influencer, afslutter Marie Watson.

CGW er glade for kritikken, men finder den ensidig

Når man løber Copenhagen Gaming Weeks ambassadørkorps igennem, så er der en fordeling imellem ambassadørerne, således kvinderne er inden for cosplay og udklædning, hvorimod gaming, kultur, esport og læring det er udelukkende mandlige ambassadør.

Oversigt over ambassadørerne fra Copenhagen Gaming Weeks hjemmeside.


Arkaden har derfor henvendt sig til Copenhagen Gaming Week, for at forholde arrangørerne bag eventet den kritik, som Marie Watson rejser.

Nicole Bellaiche, Director of Bella Presents og Christina Nygaard, Director of Project, Copenhagen Gaming Week er vendt tilbage med et skriftligt svar på Marie Watsons kritik.

‘Vi giver Marie Watson helt ret i, at det kræver proaktive indsatser at få nuanceret gaming og esport som værende noget andet og mere end blot for drenge. Det gælder både for et event som vores, samt på brancheorganisatorisk og politisk niveau.

Derfor har vi til den netop afsluttede førsteudgave af Copenhagen Gaming Week haft fokus på kvindelig deltagelse på en lang række områder.’

Hvorfor er jeres kvindelige ambassadører alle samen nogen, der har noget med udklædning og Cosplay at gøre?

‘Vi har haft (red.) et bredt fokus præsenteret online på vores SoMe-kanaler op til eventet samt med konkreter aktiviteter under eventet, som vi også mener klart taler imod den lidt ensidige kritik af, at vores såkaldte ambassadørkorps kun skulle have begrænset sig til temaer og (fantastisk dygtige og modige) kvindelige deltagere i vores Cosplay-område: 

Ved vores Streampoint havde vi 17 streamerambassadører i spil, hvoraf 10 var kvinder. Heriblandt Ellenvy fra Sverige med 878.000 følgere på TikTok, 386.000 følgere på Instagram og 108.000 følgere på Twitch.

Kendte, kvindelige creator-ansigter som Samrita Kaur fra RobinSamse og Susanne Rasmussen fra SanneVilleFamily var på programmet.

Founder af Danish Game Producers’ Network, Helena Sokol, holdt oplæg om at gøre karriere i spiludviklingsindustrien til vores uddannelsesdag for 2.000 udskolingselever.

Under Copenhagen Gaming Week arrangerede vi åbne FC 24-turneringer – herunder en decideret pige/kvinde-turnering.

esport Danmark var arrangør på en talk om Sund Kultur i gaming, hvor deres initiativ ’Ligestilling i gaming’ skabt med Tuborgfondet var en del af programmet.

P3 missionen afholdt en talk om trivsel i gamingfællesskaber og bedre miljø for unge på nettet med bl.a. moderator Adina Ren og Lis Zacho.

Selvom det selvfølgelig er mindre tydeligt udadtil, synes vi det er værd at bemærke, at 70% af medarbejdere i den ledende afdeling, som står for at skabe Copenhagen Gaming og kuratere indhold hertil, er kvinder.’

Er der ikke nok markedsføringsrækkevidde i kvindelige gamere og esports-udøvere?

‘Vi mener bestemt, at der er stort og relevant markedsføringspotentiale i at iværksætte kvindelige ambassadører, samt at fortsætte med at problematisere den åbenlyse kønsskævvridning i mange aspekter af gamingkulturen. Det understreger ovenstående nedslag forhåbentlig også, at vi allerede har taget seriøst i år 1. 

Kan og bør vi så gøre endnu mere for at få et stærkere kvindeligt aftryk på Copenhagen Gaming Week? Ja, uden tvivl. Det har vi drøftet internt allerede inden den kritik, du her forelægger fra Marie.’

Har I taget Marie Watsons kritik til jer? Og kommer der flere kvindelige gamere i ambassadørkorpset næste år.

‘Nu er vi akkurat blevet færdige med premiereudgaven, og et stort arbejde venter med fokus på at blive endnu større, endnu bedre og endnu mere favnende i de kommende år. I det arbejde er det guld værd, at både gæster, brancheaktører og kendte gamerpersonligheder byder ind med åben og konstruktiv kritik. Derfor er vi meget taknemmelige for Maries input, som vi samler og tager til efterretning i vores fremadrettede indsats på lige fod med feedback fra mange andre.’

Anders Friis – Skribent & Anmelder

Halvgammel og halvsur gamer med en stor svaghed for PC-, strategi- og RPG-spil. Er af den klare overbevisning der ikke er lavet god musik, film eller serier siden 2004, og der generelt er et overdrevent forbrug af farver og larm i alt for mange af nutidens spil





© Copyright - arkaden.dk