Ad Banner

Anmeldelse

Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie

Af Morten Vilstrup Pedersen
6 december, 2024

Efter betaen har jeg set frem til Marvel Rivals, ingen superhelte fatigue her, men nu er jeg oprigtig mere bekymret for spillet...

Marvel Rivals er klar til at tage verden med storm. En hero shooter med hele 33 helte til rådighed fra start af. Nogle mere kendte end andre. De største favoritter er selvfølgelig med: Spider-Man, Captain America, Hulk, Thor og Wolverine, men det er også muligt at spille som nogle af favoritskurkene som f.eks. Venom, Loki eller Magneto.

Har du lyst til at udforske de lidt mere alternative karakterer fra Marvel universet, er det bestemt også en mulighed. Kender du måske Squirrel Girl? Jeff The Landshark eller Peni Parker? Jeg var i hvert fald ikke bekendt med den landgående hajhund…

Et evigt voksende ocean af helte

Marvel Universet er stort og det kan mærkes i Marvel Rivals. I betaen havde man rådighed over 26 helte som siden i sommers er vokset til 33 stk. Heltene kan opdeles i følgende grupper/roller:

Duelist: Her kommer rockstjernerne, der skal gøre alt skaden. Bedst positioneret mellem Strategist og Vanguard. Denne rolle inkluderer helte såsom Spider-Man, Iron Man og The Punisher.

Vanguard: Dette er nogle af de største og stærkeste helte. Det er tanksene, som skal absorbere så meget skade som muligt. Denne rolle inkluderer helte såsom Hulk og Doctor Strange.

Strategist: Heltene, der skal sørge for, at du ikke dør. Det er en blandet landhandel af healere og supports. Denne rolle inkluderer helte såsom Loki, Rocket Raccoon og Mantis.

Der er tydeligt forskel på alle karaktererne og deres roller, men hver rolle har også mulighed for at være offensive. Det er rart som healer/support og ikke være dømt til blot at stå bagerst og fyre healing af. Det er et kæmpe plus og hver eneste karakter føles som sin egen med karakteristiske evner. Man kan dog frygte, at det bliver for meget i længden hvis der kun er fokus på at tilføje nye helte og ikke sørge for en korrekt balance mellem rollerne.

Et centralt element i Marvel Rivals er Team-Ups. Ved at sammensætte dit hold af seks helte med de rette kombinationer kan du opnå store fordele i kampene. For eksempel, hvis du kombinerer Magneto og Scarlet Witch, får Magneto en ekstra evne, som er yderst farlig. Udover at være en tank, får han nu også et metal sværd, han kan bruge til at nedkæmpe modstanderen.

Disse kombinationer kan være afgørende for at vinde, og de vil uden tvivl have stor indflydelse på den “professionelle” del af Marvel Rivals. Det samme gælder for healing. Når man spiller med tilfældige spillere online, bliver healing afgørende. Hvis du møder et hold, der ved, hvad de laver, kan du blive besejret på få minutter. Det er dræb eller bliv dræbt.

Ubalance og intense kampe

Det ovenstående flow, hold balance og synergi er spillets styrke, men det ender også med at være spillets største svaghed. Kampene er hurtige og intense og vælger du forkert bliver du most af modstanderen uden mulighed for at forstå hvorfor. I betaen var der enkelte helte der kunne dominere en hel kamp, men hvis man spillede klogt og fokuserede på team-ups kunne man klare det meste.

Det virker som om at noget af denne balance er gået tabt. De helte der dominerede tidligere virker nu endnu stærkere (Eksempelvis Spider-Man) og nogle af de nyere helte virker ikke helt afbalanceret i forhold til resten. Jeg håber inderligt at det var fordi jeg kæmpede mod andre anmeldere/content creators som virkelig havde nørdet spillet, og derfor vidste præcis hvad de skulle gøre. Ellers står det slemt til. For når du får smadder for 28. gang er der ikke noget der fortæller dig hvordan du skal blive bedre og telegraferingen af hvad der sker på skærmen er nærmest ikke eksisterende. Det ene øjeblik er du i live og “blink” så er du død.

Umiddelbart var det også en meget lille gruppe på under 200 mennesker, der havde fået adgang, og når først spillet kommer ud til en større masse, kan det være det udligner sig i forhold til matchmaking.

Team Up Abilities – Foto af: Marvel Entertainment/Morten Vilstrup Pedersen

Stemningsfyldte maps med ødelæggelse og god musik

Én ting som virkelig overrasker er omgivelserne og musikken. Der er masser af små detaljer og sideveje, som kan benyttes i alle banerne. Der er også masser af ting der kan destrueres undervejs. Et eksempel kunne være nogle stensøjler, som kunne væltes i en hule, og dermed pludselig ender med både at ligge i vejen, men også være brugbare som beskyttelse.

Musikken er næsten et helt kapitel for sig selv. Wakanda-mappet står virkelig skarpt og det fanger tonen i lyden, som vi kender den fra filmene. Der er fuld smadder på stamme-vibes blandet med rock. Det kridter virkelig slagmarken op, og hyper den forestående kamp godt op.

Det der desværre ødelægger lidt den gode stemning på kortene er, at der ikke er den store alsidighed i hvilke game modes der bliver tilbudt. Noget der forhåbentlig ændrer sig hurtigt efter udgivelsen. Der er Domination (som det kendes fra Call of Duty), Convoy, Convergence og Conquest. Dog minder Convoy og Convergence meget om hinanden, da det egentlig mest handler om at eskortere noget fra A til B. Conquest er en standard team deathmatch, men ligger udenfor den normale quick-play funktion. Det vil sige, hvis du vil tage et hurtigt spil, så er der egentlig kun to modes at vælge imellem, fordi to ud af de tre egentlig er meget ens. Det er synd, for så bliver det meget hurtigt ensformigt.

En kaotisk kamp – Foto af: Marvel Entertainment/Morten Vilstrup Pedersen

Mikrotransaktioner – Skidt eller godt?

Intet spil uden mikrotransaktions selvfølgelig. Noget man altid skal være meget skeptisk overfor. Heldigvis er der kun tale om kosmetiske genstande, i tilfælde at du ikke kan styre din FOMO og bare må have en lilla Venom. (Det er svært at modstå jeg ved det godt!!).

I betaen var selve battle passet genialt. Det var meget tilgivende og alt kunne opnås, bare man spillede nok. Dette har “selvfølgelig” ændret sig. Det er nu et premium pass som man skal betale rigtige penge for. Den kendte model. Så hvis man absolut skal have sin fomo kvalt, må man have pengepungen frem. Det er dog muligt undervejs at optjene lidt premium valuta, som kan bruges på skins. Samtidig er der også masser af achievements i spillet som låser op for ting som kan bruges til at pynte ens karakterer eller profil. Så alt er ikke låst bag porten som kun modtager kreditkort heldigvis.

Team-Ups! – Foto af NetEase Games

Konklusion

Marvel Rivals har alt det der skal til at gøre det til en succes, men baseret på den korte tid jeg havde før release, kan jeg frygte at det først rigtig bliver godt senere i dets levetid. Der er superhelte i hobetal, men det føles lidt som om at det er her alt fokus har været. Allerede i betaen var der ufatteligt mange helte, og nu er der endnu flere. Balancen blandt heltene virker bare endnu værre. Det gør at gameplayet i sig selv er intenst, men også meget forvirrende til tider.

Hvis du ikke hænger i og følger med, taber du. Der foregår ufatteligt meget på skærmen, og du kan ikke læne dig tilbage, med mindre dit hold har fuldstændig styr på, hvad de laver. Kampene er hurtigt overstået, men det er sjældent, at man får en balanceret kamp som bølger frem og tilbage. Vælger du eller dine holdkammerater at eksperimentere med nye helte, kan du ødelægge synergien totalt og smide hele kampen. Ofte ender det med at du enten vinder eller taber stort.

Personligt ligger spillet lige på grænsen til middel, da ubalancen blandt heltene føles meget slem på nuværende tidspunkt. Samtidig er jeg bange for at spillet stagnerer hurtigt i forhold til udvalget af game modes, men spillet har bare en stærk IP i ryggen, en intensitet og en stemning som rammer superhelte-genren lige i Spider-Mans mås.

Udvikler/Udgiver: NetEase Games

Genre: Hero Shooter

Platform: PC, macOS, PS5, Xbox Series X|S

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk