Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde

Foto: Microsoft/Redditor zony91

Af Nicolaj Kelm Jyde
29 november, 2024

Spænd sikkerhedsselen og ret sædet op, for det er tid til afgang! Med den turbulente udgivelse lagt bag os, er det tid til at se, hvad der venter de ivrige virtuelle piloter i Microsoft Flight Simulator 2024 (MSFS 2024)

Da efterfølgeren til Microsoft Flight Simulator 2020 (MSFS 2020) blev offentliggjort tilbage i sommeren 2023, havde jeg svært ved at se formålet med en ny udgivelse. Så spørgsmålet er, om der er nok friske ideer og forbedringer til at retfærdiggøre den, og om spillet lever op til de ambitiøse mål, Asobo Studios og Microsoft har fremlagt.

Video: Microsoft

Alt hvad der kan flyve

Microsoft Flight Simulator 2024 (MSFS 2024) udkommer med et imponerende udvalg af luftfartøjer, alt lige fra luftballoner til jumbojets. Aldrig før har en hjemmeflysimulator kunnet tilbyde så varieret et udvalg af maskiner af så høj kvalitet. Forudsætningen for dette imponerende udvalg er, at Microsoft har samarbejdet med adskillige tredjepartsudviklere for at udvikle disse detaljerede flyvemaskiner og inkludere dem fordelt på spillets udgaver. Standardudgaven alene har i alt 70 luftfartøjer, hvoraf nogle er gengangere fra den forrige udgave, der er blevet opdateret til at udnytte de nye funktioner, mens resten er udviklet fra bunden til den nye simulator.

Foto: Microsoft

Mange af flyene fra sidste udgave har fået omfattende forbedringer til grafik og funktioner. Jeg har ikke prøvet kræfter med alle maskiner, men mit indtryk er, at kvaliteten er relativt høj, men varierende. Desværre er enkelte fly plaget af større fejl. Et ærgerligt eksempel er Boeing 737 Max, der er udviklet af Asobo Studios selv, med støtte fra Working Title. Dertil lader det til, at nogle fly ikke er blevet opdateret til at udnytte de nye funktioner. Heldigvis er der også mange nævneværdige eksempler på fly, der hæver baren for, hvad man kan forvente af fly, der er inkluderet som standard i simulatoren, herunder de fremragende Airbus-fly, der er udviklet af iniBuilds. Trods mindre ubetydelige fejl er disse alle af høj kvalitet, både grafisk, lydmæssigt og teknisk. Der er nok variation i udvalget til at tilfredsstille de fleste præferencer og til at understøtte de mange erhverv, der er repræsenteret i simulatoren. Men før vi dykker ned i den nye karriereoplevelse, skal vi først dvæle ved nogle af de visuelle forbedringer til jordens digitale tvilling.

Nu kan det ikke blive flottere

Simulatoren bruger, ligesom forgængeren, en blanding af Bing Maps-data, fotogrammetri og AI til at skabe en digital kopi af vores klode, der er tilplastret med menneskelige konstruktioner, vegetation og nu endda dyr. Med MSFS 2024 er detaljegraden ved jordoverfladen blevet forbedret betragteligt, med 3D-geometri til vegetationen og til selve overfladen. Det er ikke kun en visuel forbedring; ændringerne har også en direkte indflydelse på din flyver, da du nu kan kollidere med træer og sten på jorden. Derfor gør man klogt i at lave et par overflyvninger af området, hvis man har tænkt sig at lande på et underlag, der ikke er beregnet til formålet. Dertil vil man opleve, at skyerne er bedre repræsenteret, da spillets vejrmotor nu understøttet flere typer skyer.

Selvom forgængeren ofte så rigtig godt ud fra luften, så var oplevelsen ved overfladen noget undervældende. Det er ikke tilfældet her; røgen fra skorstene vidner om vindens retning og intensitet, når du flyver tæt på jorden, og alle kommunikationsmaster på hele kloden er repræsenteret og udgør en reel trussel, hvis du ikke er opmærksom. Træer og bakker kaster realistiske skygger på jorden. I mange områder af verden kan man finde dyr, men udeblivelsen af fugle, indtil videre, er lidt besynderlig. De genererede bygninger har desværre ikke modtaget den samme opmærksomhed fra udviklerne. Der findes utallige sammenligninger af de to simulatorer på nettet, der fremhæver den fantastiske grafik. Jeg vil bare tilføje, at jeg ofte havde lyst til at hoppe ud af mit fly og udforske omgivelserne til fods. Resultatet af de mange forbedringer er, at jorden føles mere levende og udfordrende at navigere, sammenlignet med forgængeren.

Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

På samme måde er belysningen i simulatoren blevet forbedret betragteligt, og resultatet er ganske enkelt fantastisk. Forgængerens gullige skyer, pixelerede skygger og manglende refleksioner i cockpittet er nu fortid. Alle lyskilder er nu mere realistisk simuleret, og det kommer til udtryk på mange måder, når du oplever simulatoren. Når du bryder ud over det tætte lag af skyer og bliver badet i lyset fra solen, bliver man nærmest blændet af lyset, der reflekteres af skyerne, eller når kegler af lys bryder gennem skyerne og rammer jorden under. Jeg er personligt mest begejstret for måden, forbedringerne kommer til udtryk i cockpittet, det er trods alt her, man tilbringer det meste af sin tid. Refleksionerne af instrumenternes skærme i vinduesglasset samt skyggerne, der kastes af vinduesrammen og de subtile skygger fra knapperne, skaber en utroligt realistisk præsentation, som vist på billedet herunder.

Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Overordnet set har de visuelle aspekter af simulatoren fået omfattende forbedringer fra et udgangspunkt, der allerede var fremragende. MSFS 2024 er utrolig smukt, og jeg kan ikke forestille mig en bedre måde at opleve vores planet, bortset fra at være der fysisk. Sagt på en anden måde, så behøver du ikke at forlade hjemmets trygge rammer igen for at tage på ferie og opleve verdenen.

Walkaround

For første gang i Microsoft Flight Simulator, og i nogen flysimulator for den sags skyld, kan man nu forlade sin flyver og udforske til fods. Dette er ikke blot en glimrende mulighed for at betragte de detaljerede omgivelser, men det tjener også et helt særligt formål i luftfart: den såkaldte walkaround, som går ud på, at piloten undersøger flyet udenpå og indeni inden afgang for at sikre, at det er flyvedygtigt. I simulatoren kan man gå rundt og interagere med forskellige elementer, der skal fjernes inden flyvningen, samtidig med at man kan tilse forskellige deles tilstand. Denne funktion bliver især afgørende, når man gennem karrieren køber sine egne fly og derved selv er ansvarlig for vedligeholdelsen af dem.

En walkaround ved en berømt lufthavn i alperne. Flyet af modellen Cessna 208B Grand Carvan EX er konfigureret til sygetransport. Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Jeg er meget begejstret for denne funktion, da det ikke kun er oplagt at betragte jorden til fods nu, hvor detaljegraden af omgivelserne er hævet så betragteligt, men det gør også utroligt meget for indlevelsen i simulatoren. Det er bare noget helt andet at betragte flyet til fods i stedet for med et dronekamera. Det er et tiltrængt perspektiv, der giver et mere realistisk indtryk af flyenes størrelse og form. Desuden har 3D-modellerne af flyene fået omfattende opgraderinger, så enhver skrue, ethvert panel og håndtag er genskabt i høj detalje. Det er også her, man vil lægge mærke til, hvis flyet er blevet beskidt, da snavs, insektsanslag og jord langsomt akkumulerer på flyet, afhængigt af hvilket underlag du lander på. Den såkaldte walkaround er et fantastisk ritual, der forankrer dig i verdenen, inden du går på vingerne. Jeg er spændt på at se, hvad tredjepartsudviklere kan finde på med dette system.

Walkaround af en Airbus A330-200 (RR). Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Ikke før set i en hjemmeflysimulator

For enhver pilot er det nødvendigt at have diverse kort til navigation samt instrumentprocedurer, som beskriver, hvordan man skal flyve forskellige procedurer ved afgang og ankomst, for at kunne flyve omkring større lufthavne. Problemet er, at adgang til sådanne instrumentprocedurer, i hvert fald uden for USA, kræver et abonnement til en tredjepartsudbyder. Andre vigtige værktøjer inkluderer værktøjer til planlægning af flyveplaner, men her findes der gratis løsninger. Med MSFS 2024 har Microsoft og samarbejdspartnere sørget for at inkludere begge dele: et robust værktøj til at lave flyveplaner samt en database med kort og instrumentprocedurer. Alt dette kan tilgås via en kraftfuld og brugervenlig tablet, en såkaldt Electronic Flight Bag (EFB), der sørger for, at man altid har disse vigtige værktøjer lige ved hånden. Jeg skrev mere om EFB’en og dens funktioner i mit førstehåndsintryk fra alpha-versionen, som du kan læse her. Min mening om den har ikke ændret sig – særligt for entusiasterne, der ønsker at gøre det meste “efter bogen”, kan værdien ikke overdrives.

“Det er ikke et spil!”

Microsoft Flight Simulator er ikke er et spil i traditionel forstand, men snarere en simulator-sandbox. Det er først og fremmest en simulator, der giver dig adgang til at udforske hele kloden i mange forskellige fly. Du kan foretage dig alt lige fra at flyve over dit hus til at genskabe realistiske flyvninger i store passagerfly med de korrekte procedurer. Hvis man ser bort fra en håndfuld halvbagte aktiviteter, så tilbød MSFS 2020 ikke meget andet end denne frihed. Som så mange andre flightsim-entusiaster er jeg vant til selv at sætte mine egne mål, når jeg flyver. Men alt for ofte er min egen ubeslutsomhed eller manglende inspiration skyld i, at jeg ikke kommer på vingerne virtuelt.

Med MSFS 2024 kommer Microsoft og Asobo med en karriereoplevelse, der adresserer netop denne udfordring ved at give dig mulighed for at starte din egen karriere i luftfart med en bred vifte af missionstyper baseret på rigtig erhverv inden for luftfart og en tilfredsstillende, omend tidskrævende, progression. Oplevelsen appellerer både til entusiasterne og nybegyndere, men det er ikke nødvendigvis noget for alle. Mange entusiaster og sågar udviklerne selv har haft travlt med at tage afstand fra betegnelsen “spil” og givet modstand til at indføre “spilagtige” elementer som dette. Men så længe simulationen kommer i første række, tager jeg imod dem med åbne arme.

Karriereoplevelsens forside ændrer baggrund og tilpasser sig dynamisk, afhængigt af, hvor langt du er nået i din karriere. Sådan ser det ud, når du netop har købt dit første fly. Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Du laver fremskridt i karrieren ved at erhverve dig certifikater og specialiseringer, der giver dig adgang til forskellige flytyper og missionstyper. Rækkefølgen, hvormed du låser op for disse, afspejler virkeligheden, og det er yderst tilfredsstillende, gradvist at låse op for karrierens forskellige mål og systemer, selvom spillet i flere tilfælde ikke fortæller dig hvordan du skal gøre. Desværre er oplevelsen med at forberede dig på prøverne og prøverne selv meget undervældende, og jeg må undrende spørge, hvorfor man ikke har lagt flere kræfter i at gøre oplevelsen mere fuldkommen. Jeg efterspørger ikke en ofattende uddannelse, men jeg synes godt, man kunne have tilføjet mange flere træningsmissioner, der dækker emner, der er relevante for det pågældende certifikat. Det er ærgerligt, da nybegyndere er tvunget til at søge råd og vejledning andetsteds for at opnå de kompetencer, de skal bruge for at betjene de forskellige flytyper. Heldigvis er der rigeligt med gode ressourcer til dette på nettet, men ikke desto mindre er det ærgerligt, at man ikke har prioriteret at gøre det til en integreret del af spillet.

Karrieren tilbyder flere forskellige missionstyper med hver deres mål. Der er lagt mange kræfter i at give en realistisk repræsentation af de forskellige erhverv, og diverse cutscenes, flotte karaktermodeller og dialog under missioner er med til at forstærke indlevelsen. Det er på trods af, at Microsofts tekst-til-tale-system, som bruges til at skab al dialog, ikke altid producerer de bedste resultater. Udviklerne har ved hjælp af algoritmer genereret i omegnen af 3 millioner forskellige missioner, der er fordelt på hele kloden. Det er et komplekst system, der skal tage højde for mange ting, derfor er resultatet ikke altid perfekt. Oplevelsen skabes af et komplekst samspil mellem alle simulatorens systemer, herunder vejr, Air Traffic Control (ATC), AI-trafik, flyveplaner, instrumentprocedurer med mere. Og når det fungerer, hvilket det gør i de fleste tilfælde, så går det hele op i en højere enhed, og oplevelsen er langt mere end bare summen af delene.

Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Jeg må nikke anerkendende til Asobo og Microsoft for den omhu og omtanke, der er lagt i systemet, og dets enorme potentiale gør det til en af de mest afgørende tilføjelser. Men systemet er ikke bedre end dets svageste led, og her er det ofte spillets ATC-system, der svigter. ATC har til opgave at give piloten instruktioner under flyvningen og sikre, at man kommer sikkert fra A til B, samtidig med at der tages højde for vejrforhold, AI-trafik, terræn og instrumentprocedurer. Alt for ofte giver ATC sporadiske instruktioner eller undlader helt at give instruktioner. Jeg kan ikke se nogen forbedringer til ATC fra MSFS 2020, på trods af at forbedringerne har været efterspurgt af mange fans i flere år. Det er ikke rimeligt at forvente, at det altid lykkes, givet hvor komplekst et problem det er, men udviklerne bør gøre en indsats for at gøre systemet mere robust end det er nu, og det kræver muligvis en mere grundlæggende genopbygning af ATC-systemet.

En simulator i en simulator

Spillet fortæller dig ikke hvordan, men på et tidspunkt låser du måske op for muligheden for at starte dine egne firmaer, der hver er specialiseret til et enkelt erhverv og tilhørende fly- og missionstyper. Det er her, at oplevelsen i karrieren tager en markant drejning og virkelig folder vingerne ud. Her kan du organisere din egen flåde af fly, og det er op til dig at sikre, at de er vedligeholdt og flyvedygtige. Simulatoren har nemlig en overraskende dyb simulering af slid og skader på flyets forskellige komponenter. Det er et tiltag, der bringer den førnævnte walkaround-funktion i spil for alvor og pludselig er der et reelt incitament til at kontrollere omhyggeligt, at alt fungerer korrekt, inden du letter med dine passagerer. Det ændrer med andre ord fuldstændig oplevelsen, da der pludselig er noget på spil. Styrter du ned i din flyver, kan det let blive en dyr fejl og enden på dit nyopstartede firma. Du huskede at købe den dyre forsikring, ikke?

En oversigt viser flyets vedligeholdelsesstatus, hvor du manuelt kan erstatte defekte eller slidte komponenter på dit fly. Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Du kan vælge at købe brugte fly, hvor indkøbsprisen er lavere, men så skal du være forberedt på at betale væsentligt mere i vedligeholdelse og der er udsigt til, at tredjepartsudviklere kan tilpasse deres fly til at udnytte spillets karriereoplevelse, hvilket vil forøge udvalget af fly betragteligt.
Spillet præsenterer dig for en oversigt over din økonomi og tillader dig sågar at hyre piloter til at betjene dine fly og tjene penge til dine firmaer. Med andre ord tilbyder simulatoren, sammen med vedligeholdelsessystemet, en robust management-simulator oplevelse. Det skal dog nævnes, at funktionen med at ansætte piloter er ret primitiv, hvilket får mig til at tænke, at den vision, udviklerne har i tankerne, endnu ikke er implementeret i simulatoren.

En oversigt over dine firmaers økonomiske status giver dig et klart billede af indtægter og udgifter forbundet med driften. Foto: Microsoft/Nicolaj Jyde

Karriereoplevelsen har tvunget mig ud af min komfortzone og ud i flere forskellige flytyper og missioner, samtidig med at den har givet mig nogle konkrete mål at jagte. Jeg tror, jeg kan sige, at jeg aldrig har haft så meget sjov med at dyrke min favorithobby. Karrieresystemet er en skelsættende tilføjelse, der trods mindre fejl fundamentalt har ændret min relation til hobbyen, og jeg kan ikke vente med at find ud af, hvad udviklerne har af planer for oplevelsen i fremtiden.

Højt at flyve, dybt at falde

Højt at flyve, dybt at falde, er et velkendt idiom, der efter min mening spejler det indtryk, jeg sidder med, når jeg skal bedømme spillet. Det er nemlig sprængfyldt af fantastiske ideer og ambitioner, og i grove træk formår spillet at levere på de ambitioner og lever op til sit potentiale. Netop derfor er der så langt at falde, for de frustrerende fejl og mangler truer med at underminere oplevelsen betragteligt i nogle områder. De overfladiske træningsmissioner i karrieren samt de manglende funktioner og fejl i karrieren vidner desværre om en forhastet udgivelse. Det kunne godt have brugt et par måneder mere i hangaren, inden det fik luft under vingerne. Jeg har forståelse for, at det er en stor opgave at implementere fly og andre funktioner, der er udviklet af adskillige tredjepartsudviklere, og samtidigt lave omfattende kvalitetssikring, men det er ærgerligt, at flere fly tilsyneladende ikke er opdateret til at blive brugt i karriereoplevelsen – et nævneværdigt eksempel er de førnævnte fantastiske Airbus-fly, der mod forventning ikke er kompatible. Der mangler desuden større gennemsigtighed om, hvordan man laver fremskridt i karrieren, og spillets ATC-system skal forbedres, så det er robust nok til at håndtere de krav, karrieremissionerne stiller. Desuden vil spillet for nogle entusiaster markere en midlertidig regression sammenlignet med MSFS 2020 i sin nuværende tilstand, givet problemer med bagudkompatibilitet, der forhindrer nogle fly fra MSFS 2020 i at fungere i den nye simulator.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Microsoft og Asobo nok skal få løst disse problemer, men det er utrolig ærgerligt, at de skal underminere en ellers så fantastisk og på flere måder skelsættende simulator. Jeg forventer, at de betragninger jeg kommer med her, om spillets fejl, er forældet om nogle måneder.

Mod nye højder

Selv med den problematiske udgivelse taget i betragtning, er Microsoft Flight Simulator 2024 en fremragende og ambitiøs simulator og en fantastisk hyldest af luftfartens mange facetter. Der er mere end nok forbedringer og nye funktioner til at retfærdiggøre en ny udgivelse. Med et enormt udvalg af fly i høj kvalitet og tilføjelsen af værktøjer, der hidtil kun fandtes gennem tredjepartstjenester, samt et dybt og skelsættende nyt karrieresystem, markerer dens udgivelse starten på en spændende ny æra i hobbyens storhedstid. Både fans af serien og udviklerne selv har ivrigt taget afstand fra betegnelsen “spil”, men jeg synes, vi bør imødekomme karriereoplevelsen med åbne arme, så længe simuleringen kommer i første række, for aldrig før har jeg dyrket hobbyen med så meget motivation og formål.

Udvikler/Udgiver: Asobo Studios / Microsoft

Genre: Simulation

Platform: Windows PC, Xbox Series X | S, Xbox Cloud Gaming

Om skribenten:

Nicolaj Kelm Jyde – Vært & Anmelder


Til daglig er Nicolaj evighedsstuderende i kemi, men når han ikke er begravet i bøgerne, er han medvært på Arkadens podcast, hvor han dyrker sin passion for spil. Han pauser gerne Microsoft Flight Simulator for at anmelde de nyeste spil for Arkaden men føler sig mest hjemme i førstepersonsskydespil.




© Copyright - arkaden.dk