Ad Banner

Feature

Mød spilbranchens superstjerner og få insider-tips på Viborg Game Expo og CAVE

Foto: caveconference.com

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
5 juli, 2024

Arkaden har fået en eksklusiv indsigt i CAVE og Viborg Game Expo, som samler spiludviklere og entusiaster for at udforske spiludviklingens nuværende tilstand og fremtid, med fokus på talentudvikling og kreativ innovation i den danske spilindustri

Viborg Animation Festival løber af stablen fra den 9. september til den 15. september, og i den forbindelse afholdes der flere forskellige events. Arkaden har fået en eksklusiv indsigt i to af disse events: CAVE, der samler spiludviklere og entusiaster for at udforske spiludviklingens nuværende tilstand og fremtid, samt Viborg Game Expo, der har som formål at være et kreativt samlingspunkt for den danske spilindustri. Vi talte med Jannick Lund, der er en af arrangørerne, for at få en dybere forståelse af, hvad CAVE og Viborg Game Expo indebærer, og hvad deltagerne kan forvente.

Hvad er CAVE og Viborg Game Expo

Visionen for CAVE er at være en årlig fejring af visuel udvikling i spilbranchen. Oprindeligt startede CAVE som et koncept af Jannick Lund og hans tidligere kollegaer i deres concept art-firma, Vizlab Studios. Planen var at skabe et hotspot for concept artists, hvor de kunne mødes, netværke og dele viden samt høre spændende talks fra internationale eksperter i branchen.

– CAVE handler om at bygge bro mellem forskellige dele af spilindustrien. Vi vil skabe et miljø, hvor kreativitet og innovation kan blomstre, fortæller Jannick Lund.

Viborg Game Expo er også en del af Game Days under VAF og har været afholdt siden 2013, og håbet er, at Expoen bliver et kreativt samlingspunkt for den danske spilbranche. Fra 2024 har Viborg Animation Festival overtaget arrangementet, og fokus er nu på talentudvikling inden for digital spiludvikling.

– Viborg Game Expo kan være med til at afmystificere spil for unge og deres forældre. Vi håber, at det bliver et sted, hvor spilbranchen og spiluddannelser mødes og udveksler idéer, forklarer Lund.

Viborg Game Expo har oplevelser for både store og små. Foto: game-expo.com

Jannick Lund håber, at både CAVE og Viborg Game Expo vil have en positiv indflydelse på den danske spilindustri. Han ser frem til et tæt samarbejde med Games Denmark og håber, at initiativer som Nimbi GameLab vil hjælpe med at booste branchen yderligere.

– Vi ønsker alle en vækst i Danmark, og at spil bliver taget seriøst, både som kultur og som en professionel karriere. Vi er i Danmark bagefter vores nabolande, og vi kan især se, hvordan Sverige virkelig har et solidt økosystem for uddannelse, investering og udgivelse af spil, som vi kan håbe at komme efter, uddyber Jannick Lund.

Fokus på talentudvikling

I år har Viborg Game Expo et særligt fokus på talentudvikling. Der er inviteret danske spilfirmaer og spiluddannelser, og publikum kan få indblik i hele karrierestigen ved at få mulighed for at tale med både studerende og professionelle. Der vil være paneler med eksperter i talentudvikling, der giver tips til at opbygge CV og portfolio, samt flere workshops.

– Det er ikke kun programmering og grafik, man kan netop også finde job som projektleder, forretningsudvikler, community manager, HR, animator og mange andre stillinger i spilbranchen, fortæller Jannick Lund.

Expoen har inviteret alle danske spiluddannelser og spilstudier og arbejder tæt med HR/talentudvikling fra diverse spilstudier for at samle input til, hvordan expoen kan afvikles. Derfor er planen også at samle feedback fra deltagerne for at kunne forbedre expoen fremover.

– Vi håber, de får en smag for spilbranchen og at dem, der er interesserede, opdager, hvor mange forskellige muligheder der er. Dem, der allerede studerer spil, håber vi kan få et stærkere netværk indenfor branchen og måske sikre deres næste praktiksted eller job, afslutter Lund.

Selvom det er første år med fokus på talentudvikling, samarbejder expoen allerede med en stor del af den danske spilindustri, uddannelsessektoren og internationale aktører, herunder EPIC.

Besøg arcademaskinerne på Viborg Game Expo. Foto: game-expo.com

Events, aktiviteter og talks

I år kan deltagerne forvente en massiv deltagelse fra spilindustrien, hvor de kan møde mange professionelle spiludviklere. Uddannelser som DANIA og DADIU vil også være stærkt repræsenteret, og EPIC arrangerer en workshop i Unreal Editor for Fortnite, hvor man kan prøve at lave baner i Fortnite.

Derudover kan indie-udviklere deltage gratis, da Ghost Ship Games generøst har sponsoreret indie-området. Alle andre kan booke en stand via hjemmesiden til en speciel nedsat pris, da arrangørerne gerne vil se en fuldt booket Tinghallen.

CAVE arbejder i år med temaerne Creative Technologies og Directing Engaging Worlds, som begge handler om visuel udvikling i spilbranchen. Der vil være foredrag fra kreative powerhouses som Johan Oettinger, der står bag stop motion-spillet Vokabulantis og Jakub Knapik fra CD Projekt RED, hvor han har arbejdet med Cyberpunk 2077.

To andre powerhouses, som også lægger vejen forbi CAVE og giver et foredrag, er Jan Roed Thastum og Erwin Kho, som begge har spillet en betydelig rolle i den danske spilindustri. Arkaden har taget fat i de to herrer og spurgt ind til deres forventninger til CAVE, men også om hvilke gode råd de kan give til de nye talenter samt hvor de selv finder inspiration til deres arbejde.

Erwin Kho og Jan Roed Thastum

Erwin Kho, der er uddannet inden for visuel kommunikation, startede sin karriere med at arbejde med grafisk design, illustration og motion graphics animation. Hans minimalistiske low-poly 3D-illustrationer, der er inspireret af tidlige 90’er videospil, fangede opmærksomheden hos flere mindre studier, og i 2017 blev han introduceret til Jeppe Carlsen og Jakob Schmid, hvilket førte til hans deltagelse i udviklingen af COCOON, hvor hans rolle som art director og kunstnerisk leder, har været højdepunktet i hans karriere indtil nu.

– Det har været en stor glæde at have friheden til at udvikle de fleste af de fremmede designs, lige fra miljøer og arkitektur til skabninger, fortæller Erwin Kho.

Jan Roed Thastum er oprindeligt uddannet grafisk designer og reklametegner. Han kom tilfældigt ind i spilindustrien, da han blev tilbudt et job som art director i en nystartet spilvirksomhed af en bekendt. Jan har arbejdet på flere projekter, herunder sci-fi MMO’et SEED og LEGO Boost, men han fremhæver især sit arbejde på Deep Rock Galactic: Survivor som en kulmination af mange års erfaring og samarbejde med dygtige kolleger.

Foto: caveconference.com

Kunstneriske inspirationer og gode råd

Erwin trækker på en bred vifte af kunstneriske inspirationer i sit arbejde, herunder moderne malerier og tegninger, arkitektur og fotografi. Han nævner David Hockney som en stor inspiration på grund af sin stiliserede signatur og brug af levende farver. Han er også fascineret af arkitektur og nævner Kyoto International Conference Center som en af sine favoritter. 

– Jeg elsker moderne malerier og tegninger, der ikke forsøger at fange verden med fotografisk præcision, men snarere gennem kunstnerens stemninger og personlighed, siger Erwin Kho.

Jan har en forkærlighed for stærke grafiske udtryk og er inspireret af illustratorer som Mike Mignola og Ashley Wood. Han beundrer også hyperrealismen i spil som Horizon Zero Dawn og det grafiske design i Control. Filmen Mad Max: Fury Road er også en stor inspiration for Jan på grund af dens stærke visuelle design.

Erwin og Jan har begge værdifulde råd til unge talenter, der ønsker at komme ind i spilindustrien. Jan fremhæver vigtigheden af at være en god håndværker og evnen til at arbejde med andres input, og han opfordrer til nysgerrighed på proces og værktøjer samt at tage erfaringer med videre for at forbedre sit arbejde. 

– Det er selvfølgelig ikke dårligt at være passioneret, men det er meget vigtigere at være en god håndværker. Meget arbejde i spilbranchen er dikteret af omstændigheder og andre end én selv, så at kunne arbejde med andres input og være en knald dygtig håndværker er altid brugbart, forklarer Jan Roed Thastum.

Foto: caveconference.com

Erwin anbefaler at kigge på andre discipliner for at få inspiration og undgå at blive fastlåst i sit eget felt. Han understreger vigtigheden af at balancere sine egne kunstneriske interesser med spillets krav. 

– Der er en fin balance mellem at have sine egne kunstneriske interesser og hvad spillet kræver af kunsten. I sidste ende er kunsten der for at hjælpe med at kommunikere spillet, uddyber Erwin Kho.

Både Erwin og Jan ser frem til at deltage i CAVE for at møde kolleger og dele deres erfaringer, men de håber også at kunne inspirere og hjælpe nye talenter i deres vej ind i spilindustrien. 

– Jeg glæder mig til at sludre med en masse spændende mennesker om spil og inspirationer, og måske hjælpe et par stykker lidt videre på deres færd ind i branchen, siger Jan Roed Thastum.

Som deltager ved Viborg Game Expo og CAVE får du mulighed for at møde professionelle spiludviklere, deltage i workshops, høre inspirerende foredrag og få tips fra eksperter i talentudvikling. Der er også en enestående chance for at netværke med både studerende og professionelle inden for spilindustrien og udforske en bred vifte af karrieremuligheder.

Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du læse om de praktiske detaljer på følgende hjemmesider:

– Viborg Animation Festival: animationsfestival.dk

– CAVE: caveconference.com

– Viborg Game Expo: game-expo.com

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk