Ad Banner

Anmeldelse

Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude

Foto: Polygon Treehouse

Af Emil Øgaard
4 december, 2024

Selv guddommelige spil har sine laster

Tilbage i det herrens år, 2020, udkom der et fint lille point-and-click-spil kaldet Röki. Baseret i nordiske folkemyter tog man på eventyr ud i den barske, nordiske natur for at hjælpe fabeldyrene med deres problemer og hjælpe dyret Röki fri fra Isdronningens fængsel.

Röki fik en overvejende positiv modtagelse med nomineringer både til The Game Awards for bedste debutspil og til BAFTA-prisen også for bedste debutspil. Derfor var det med relativt høje forventninger, da Polygon Treehouses næste projekt blev afsløret.

Mythwrecked: Ambrosia Island har samme distinkte artstyle som Röki, og gameplayet er stadig simpelt opbygget. Fremfor nordiske folkemyter tog spillet i stedet sit udgangspunkt i den græske mytologi. Spørgsmålet er så, om Mythwrecked kan leve op til de høje forventninger som Röki havde sat?

Den flotte vista gør oplevelsen lettere at fordøje. Foto: Polygon Treehouse

Letkøbt fortælling

Ude på en speedbåd sidder vores hovedkarakter Alex, som lige nu backpacker rundt i verden. Hun er den eneste på båden foruden en gråskægget skipper. Men pludselig opstår der et stormvejr, og Alex besvimer. Da hun vågner befinder hun sig på en mystisk ø, som umiddelbar virker forladt. Men noget kalder på hende.

Foran en statue finder hun en slags moderne tablet, hun kan bruge til at kommunikere med statuen. Statuen leder Alex hen til den første beboer på øen, der viser sig at være Hermes, der har glemt alt om, hvem han er. Dette tema fortsætter gennem spillet, hvor Alex hjælpe forskellige græske guder med at finde ud af, hvem de er, så de kan redde livstræet Gaia fra at visne.

Hvad der umiddelbart kan lyde som et interessant præmis bliver punkteret af en kedelig eksekvering. Både de græske guder og Alex er et par sludrechatoller, som længe danser om den varme grød. Meningen med at lære græsk mytologi gennem nogle guder med hukommelsessvigt er lidt tynd. Og når de bare står og fortæller uden noget grafik til at understrege deres fortælling, virker det som om, at udviklerne har været for ambitiøse til at kunne eksekvere på deres vision.

Generelt hele eksekveringen af historien utroligt nedskaleret. Guderne snakker om hinanden, men står altid de to samme steder uden at interagere med hinanden. Verden kommer derfor aldrig til at føles levende at gå rundt i. På mange punkter virker det som en prototype på et spil, hvor netop dette skulle udvikle sig dynamisk gennem spillet. Det føles alt for statisk.

Alex reagerer i cutscene, der er forbeholdt starten af spillet. Foto: Polygon Treehouse

Stik-i-rend-helvede

Röki var et point-and-click-spil, hvor man skulle bruge forskellige genstande til at låse op for forskellige ting eller snakke med skabningerne på en bestemt måde, før de ville hjælpe dig. En klassisk eksekvering som havde sin egen unikke artstyle og setting.

Mythwreked: Ambrosia Island er derimod meget mere inspireret af wholesome-core spil såsom Garden Story, hvor meget af gameplay-loopet handler om naboskab og at hjælpe hinanden med forskellige opgaver. På samme møde skal man i Mythwrecked være stik-i-rend-person for de græske guder, når man går rundt og leder efter de relikvier, de har tabt.

Jo flere relikvier du giver til guderne, desto højere venskabsniveau får du med dem. I niveau 2 oplåser du adgang til deres private gemakker, og du kan købe forskellige genstande af dem. Fx Hermes giver adgang til fast travel rundt på øen.

Din møntfød er ambrosia-frugter, du finder på buske rundt omkring, som vokser ud igen hver anden dag. Derfor er det et lag af grind oveni hatten, da du skal have købt alle genstandene, før du kan gennemføre spillet.

Hver gud har en egenskab, de giver dig i niveau 2 også. Fx giver Zeus dig et lyn, så du kan tænde lygterne rundt på øen, og Poseidon giver dig en fløjte, så du kan aktivere springvandene.

Efter et par timer bliver disse opgaver bare dræbende kedelige. Der er ikke rigtig nogen variation, da alle handlinger aktiveres med et tryk på en knap. Her kunne man have gjort det meget mere engagerede, ved at lave et minispil ved de forskellige ting eller gøre så forskellige kræfter spillede op med hinanden.

Man sidder lidt med et uforløst gameplay, der glemmer alt det, der gør wholesome-core spil gode, nemlig forskellighed i gameplayet eller engagerende handlinger fx minispil eller små puzzles. Det var meget uinspirerende.

Det eneste der trækker spillet op er artstylen og musikken – det fungerede rigtigt godt. En blid bossa nova kombineret med den lette farvepalette gjorde oplevelsen udholdelig. Selvom det kun tog omkring 8 timer at gennemføre, så var jeg ret lettet, da spillede endelig kom til rulleteksterne.

Man kan købe bånd med musik af Zeus og Hera. Foto: Polygon Treehouse

Konklusion

Mythwrecked: Ambrosia Island er en meget skuffende omgang. De tårnhøje forventninger Polygon Treehouse satte med Röki, kan de ikke leve op til. Dels er deres eksekvering på wholesome-genren mangelfuld, og dels føles det som om, scopet er for stort, ift. hvad de egentlig kunne nå at lave. I stedet for at karaktererne blot står og snakkede, kunne man understøtte det med simple cutscener lavet i den unikke artstyle.

Det er en ommer, Polygon Treehouse. Spillet ligger til sidst op til, at Alex skal besøge andre øer med andre mytologier i kommende spil. Det håber jeg for Guds skyld ikke, at hun skal. Vend tilbage til puzzle-genren med et gennemgående narrativ. Her excellerer I meget mere, Polygon Treehouse.


Udvikler/Udgiver: Polygon Treehouse / Whitethorn Games

Genre: Wholesome adventure

Platform: PC via Steam (anmeldt på), Xbox Series S|X, PlayStation 5, Nintendo Switch





© Copyright - arkaden.dk