Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære

Foto: HomeBearStudio

Af Anders Isaksen
27 november, 2024

Varme billeder og finurlige gåder, danner rammer om en mørk historie

Comfort food et udtryk, der konstant dukkede op i mine tanker under min gennemspilning af Nairi: Rising Tide – især da jeg skulle samle mine tanker om oplevelsen.
På dansk har vi ikke en direkte oversættelse af “comfort food”, men Gastronomisk Leksikon beskriver det som “mad, der giver velvære”. På mange måder passer den beskrivelse også på Nairi: Rising Tide – hvis man altså erstatter mad med spil.

Når dagene har været ekstra stressede, har Nairi: Rising Tide føltes som et varmt, blødt tæppe foran kaminen. Et spil, der tvinger dig til at trække vejret dybt og læne dig tilbage.

Spillet er et klassisk point-and-click-eventyr, hvor du både oplever en historie og løser gåder for at komme videre. Genren har i mange år været overset, og sådanne titler flyver ofte under radaren i spilverdenen. Det er en skam, for mange af dem har meget at byde på.

Foto: Homebearstudio / Anders Isaksen

Vidunderligt hyggelig billed- og lydside

Grafikken består primært af håndmalede baggrunde og figurer med enkle animationer, der underbygger fortællingen eller hjælper dig fra ét sted til det næste.

Spillet foregår i en verden, hvor mennesker og antropomorfe dyr lever side om side. Varme farver dominerer, og figurerne minder om en slags akvarelversion af chibi-tegnestilen, hvilket giver dem et næsten barnligt udtryk, selv når de er voksne.

Sammenholdt med et roligt soundtrack, der bedst kan beskrives som inspireret af lo-fi-genren, skaber det en stemning af hygge og varme.

Der er dog ingen stemmeskuespil i spillet, hvilket ikke er overraskende, da udviklerteamet er meget lille. Faktisk består HomeBearStudio kun af Joshua van Kuilenburg og hans hustru, You Miichi. Dette gør kvaliteten af den visuelle præsentation desto mere imponerende.

Fraværet af stemmeskuespil er dog savnet, især fordi spillet indeholder meget dialog og tekst. Når den eneste lyd under samtalerne er en kliklyd, der minder om en mikroskopisk skrivemaskine, kan det hurtigt blive monotont.

Selvom jeg er stor fan af spillets visuelle stil, rammer den dog til tider ved siden af tonen i historien.

Foto: Homebearstudio / Anders Isaksen

En forbavsende mørk og dyb historie

Historien er nemlig langt fra så sukkersød og afslappende, som resten af spillet giver indtryk af. Den byder på alt fra attentatforsøg og organiseret kriminalitet til sekterisk religion.

Du følger primært hovedpersonen Nairi, der ikke blot skal undgå bander og korrupte regeringer, men også forsøge at forhindre en altødelæggende katastrofe.

Det er en overraskende mørk og dyb historie, men de mere dystre hændelser mister nogle gange effekt på grund af den nuttede og farverige grafik.

Det er også værd at nævne, at Nairi: Rising Tide er en efterfølger. Det første spil, Nairi: Tower of Shirin, danner grundlaget for historien, og handlingen fortsætter direkte derfra. Spillet giver ingen forklaring, før du bliver kastet ud i fortsættelsen, og navne samt steder nævnes med en forventning om, at du allerede kender dem.

Jeg var ikke klar over dette, da jeg blev fanget af traileren, som heller ikke gør det tydeligt, at det er en efterfølger. Heldigvis er der en knap i hovedmenuen, hvor du kan læse hele historien fra det første spil.

Desværre er dette også en teksttung løsning uden stemmer, hvilket kan gøre det en smule trægt at komme igennem. Derfor vil jeg anbefale, at du spiller den første titel først, så du kan opleve historien, som den var tiltænkt.

På trods af de små negative aspekter er historien særdeles stærk og fængende, og jeg nød Nairis fantasifulde rejse fra start til slut.

Foto: Homebearstudio / Anders Isaksen

Er du glad for gåder? Så er du kommet til rette sted

Gameplayet består af en blanding af visuel novelle-stil med masser af dialog og historie samt forskellige gåder, der skal løses.

Jeg blev positivt overrasket over kvaliteten og variationen i gåderne, især med tanke på, hvor lille et hold der har stået bag spillet.

Gåderne har den helt rette sværhedsgrad. Selvom jeg ofte måtte tænke mig godt om for at finde løsningen, virkede den altid logisk, når jeg fandt frem til den.

Skulle man alligevel sidde fast, kan man bruge mønter, som man finder i baggrunden, til at købe tips. Jeg havde dog aldrig behov for dette, da spillet er designet så godt, at man kan regne sig frem til løsningerne.

Det er med andre ord ikke som de gamle point-and-click-spil, hvor løsningen på at starte en bil kunne være at sætte tape på bagdelen af en ged.

Foto: Homebearstudio / Anders Isaksen

Konklusion

Nairi: Rising Tide har været et virkelig fornøjeligt bekendtskab. Jeg blev straks forelsket i spillets visuelle stil, da jeg så traileren, og den skuffede bestemt ikke.

Sammen med de fremragende gåder og det behagelige soundtrack føles spillet som “comfort food” i spilform. Men det, der virkelig holdt mig fanget, var den stærke historie, som bød på små twists og formåede både at være hjertevarm og dyster.

Fraværet af stemmeskuespil og en til tider ujævn pacing i historien holder mig fra at give det topkarakter, men det er bestemt en titel, jeg vil anbefale til alle, der elsker visuelle noveller eller point-and-click-spil. Husk dog at spille den første titel først.

Udvikler/Udgiver: HomeBearStudio / Hound Picked Games

Genre: Point n’ Click / Visuel Novelle

Platform: Nintendo Switch / PC

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk