Anmeldelse

NBA 2K25-anmeldelse – Microtransaction galore

Af Simon Nielson
23 september, 2024

2K Games er tilbage med det nyeste skud på NBA 2K-stammen, og jeg har svært ved at finde ud af, om det er et slam dunk eller en punkteret basketball. NBA 2K25 indeholder mange af de elementer, som jeg forelskede mig i, da jeg spillede serien religiøst i mine unge teenageår … Men HOLD DA OP, hvor har mange ting også ændret sig siden 2K11 og -12!

Lad os snakke om det fede … Gameplayet!

Er du til godt gameplay i sportsspil, vil du ikke gå glip af NBA 2K25. Faktisk, så sidder det lige i skabet … BUM-BASTA!

Jeg har været væk fra serien i lang tid, men jeg forstår virkelig godt, hvorfor spillene også fangede mig for over et årti siden. Jeg følte mig nærmest som et barn igen, da jeg lavede “three pointer” på “three pointer” med GG Jackson II (nej, faktisk ikke Stephen Curry i denne omgang) i en intens kamp mod en af mine rivaler. Det var en fest! Og det er jo lige dét, som denne serie skal kunne.

Inden jeg startede min pointhøst, havde jeg også kørt de mange forskellige tutorials, som spillet tilbyder, igennem. De gjorde, at jeg hurtigt følte mig parat til at spille “for real”. NBA 2K25 giver dig muligheden for at spille både begynder- og mere avancerede tutorials igennem, mens spillet downloader færdig. Spillet tager LANG tid om at downloade, så det er meget rart, at man har noget sjovt at bruge ventetiden på.

Foto: 2K Games

Jeg var også imponeret over den måde, som NBA 2K25 transcenderer ind i virkelighedens verden med sine mere end 9.000 nye ProPLAY-animationer. Animationerne er direkte overført til spillet fra virkelige NBA-spilleres bevægelser på banen, og det gør bare, at kampene i NBA 2K25 føles über realistiske. Jeg følte tit, at jeg sad og så en virkelig kamp i TV’et, når jeg sad og spillede, og det synes jeg virkelig er next-level. Det er en følelse, som jeg længe har savnet fra f.eks. EA SPORTS FC-spillene (fhv. FIFA).

2K Games har også tilføjet Rhythm Shooting til årets rendering. Rhythm Shooting er en ny måde at skyde på, der kræver, at du nøje følger din spillers skudtempo og “releaser” på det helt perfekte tidspunkt med højrepinden (eller R3 i dette tilfælde). Jeg forsøgte mig med den nye skudmetode et par gange, men tror den kræver en smule mere træning. Jeg holdte mig for det meste til at skyde med firkant, som jeg for nuværende finder mest intuitivt, men kan godt forstå, hvorfor flere bruger R3 til samme formål. Uanset, hvordan man skyder, så er Rhythm Shooting en kærkommen tilføjelse til spilserien – og jeg tror, at den kunne blive en favorit hos mange med tiden.

Nu til det mindre fede … Microtransactions!

Jeg troede, at jeg havde prøvet det værste, når det kom til microtransactions. Her tænker jeg især på EA SPORTS FC-spillene med sine Ultimate Team-spillerpakker og Diablo IV med sit svinedyre ekstramateriale. Der var også hele microtransaction-miseren med Gran Turismo 7, da det først udkom i 2022. Men NBA 2K25 tager godt nok dette frustrerende element til helt nye højder …

NBA 2K25 er PROPPET med microtransactions. De er overalt! Start spillet = bliv bombarderet med microtransactions. Opgrader din MyPLAYER med nye attributes = det koster sørme også penge, medmindre du vil grinde på livet løs. Der er sågar pop-ups, som promoverer tilkøb, på startsiden. Jeg blev faktisk vildt irriteret over det med tiden og havde mest af alt lyst til at slukke spillet, når jeg følte, at det ville trække flere penge fra mig.

Jeg er og bliver bare ikke fan af microtransactions i gaming – ligesom så mange andre – og denne gang formåede det også at ødelægge oplevelsen moderat for mig. Var virkelig en skam …

Dagens nøgleord: “Indlevelse”

Selvom de mange microtransactions er en torn i øjet, så gør NBA 2K25 også meget rigtigt – og her tænker jeg også udover gameplayet. 2K Games er nemlig særligt dygtige til at få spilleren til at indleve sig i deres NBA-spil, og det skyldes i høj grad games modes som MyPLAYER og MyGM.

Det første jeg gjorde, da NBA 2K25 var færdig med at downloade på min konsol, var at starte op for min MyPLAYER-karriere. Her introducerede jeg verden for Skip Haddaway – det nyeste stjerneskud på den helt store basketstjernehimmel. Jeg driblede, dunkede, lavede assists & rebounds, og satte alle andre rookies til vægs i min første sæson hos Miami Heat. Selvom jeg ikke er den samme NBA 2K-spiller, som jeg var engang, så blev jeg stadig lige så fanget af MyPLAYER, som da jeg var 15 år. Jeg blev dog alligevel en smule frustreret over nogle af de opgaver, man får stillet gennem historien. Jeg synes ikke, at alle er lige sjove, og jeg havde mest af alt bare lyst til udelukkende at fokusere på NBA-sæsonen “at hand”. Jeg er ikke den store onlinespiller heller, så at MyPLAYER er blevet SÅ multiplayerorienteret, som jeg føler, at det er, er måske bare heller ikke lige min kop te. Samtidig fylder microtransactions også bare en hel del i netop denne game mode, og det er altså bare træls (sagt på godt jysk).

Foto: 2K Games

Årets helt store overraskelse, for mig, var dog MyGM, der laver sit indtog for første gang på Next Gen-konsollerne. Dét er sjovt! I MyGM laver man sin egen trænerkarakter, der skal “coache” et af NBA-holdende. Jeg gik med San Antonio Spurs og fik skabt et hold, en stab og en hjemmebane, der var et mesterhold værdigt. Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at mange andre sportsspil godt kan tage ved lære af NBA 2Ks MyGM-funktion. Det kommer jeg helt sikkert til at vende tilbage til i fremtiden.

Foto: 2K Games

“You are ruining my immersion!”

Slutteligt vil jeg lige nævne The City …

The City fungerer som en slags online hub i MyPLAYER, hvor man kan møde andre spillere, udføre opgaver, købe nyt tøj og gear – og meget andet. Men når jeg lige var ved at have indlevet mig i Skip Haddaways hæsblæsende historie, trak The City mig bare altid ud af den igen. Jeg er simpelthen bare ikke vild med det sted. Virker mest af alt som én stor reklamesøjle! Jeg havde mest af alt bare lyst til at blive i min karakters lejlighed og ikke bevæge mig udenfor.

Jeg kan dog godt se det store potentiale i, at The City kan være med til at underbygge et sundt NBA 2K-fællesskab, hvilket er superfedt. Jeg kan også godt se, at The City er blevet mere kompakt end tidligere år, hvilket også pynter, men den er og bliver bare ikke noget for mig.

Foto: 2K Games

Konklusion

NBA 2K25 har både et rigtig højt topniveau og et rigtig lavt bundniveau. Jeg har især nydt gameplayet, MyPLAYER og MyGM. Jeg har haft det umådeligt svært med spillets overflod af microtransactions – og det kommer også til at kunne ses på min endelige karakter.


Udvikler/Udgiver: 2K Games

Genre: Sport

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch og PC

Simon Nielson – Skribent & Anmelder


Simon arbejder til daglig med marketing, men hans fritid er prydet med gaming i alle former. Han elsker især at spille store RPG’er, som man kan synke tonsvis af timer i. Hvis der dog ikke er tid til den type spil, er et lille indiespil i ny og næ også en vej ind til hans hjerte





© Copyright - arkaden.dk