Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger

Foto: ChaoticBrain Studios/ Kasper Pedersen

Af Kasper Pedersen
5 marts, 2025

Neon Blood er første forsøg for det lille håbefulde, spanske team: ChaoticBrain Studios - Og det ses tydeligt

Cyberpunk har som sub-genre en stærk forankring i underholdningsbranchen. Mange forbinder nok den futuristiske æstetik med Crime-Noir genren, portrætteret i værker såsom Blade Runner fra 1982 med dets fokus på vores afhængighed af teknologiske kvantespring og kampen for vedligeholdelsen samt forståelsen af det at være et “menneske”.

Særligt Cyberpunk 2077 viderebragte denne fascinerende skildring til spilindustrien i 2020, så det er ikke overraskende, at mange andre håbefulde spiludviklere har taget genren til sig i et forsøg på at gøre sit eget indtog. Tilbage til GamesCom 2024 prøvede jeg et lille spil, der hed Neon Blood, og skønt det 30 minutter korte besøg ikke gjorde det store for mig, tiltalte stemningen og holdets passion for Crime-Noir mig en hel del. Men er det nok til at retfærdiggøre et fuldt spil, eller bliver det blot endnu et håbefuldt men undervældende projekt?

Neon Blood byder på en række velanimeret sekvenser – En skam der er så få af dem. Foto: ChaoticBrain Studios/ Kasper Pedersen

Forudsigelighedernes højborg

I Neon Blood spiller du detektiven, Axel McCoin, der skal efterforske en række mord på nogle forskere, tydeligt begået af en seriemorder ved navn “Robin Slash”. Men Axel er hårdt ramt af hukommelsestab, og et stofmisbrug der gør hans i forvejen hårdtprøvede samarbejde med politiet endnu værre.

Det viser sig hurtigt at de mange mord har en dybere mening, der henvender sig til to konkurrerende konglomerater inden for teknologisk udvikling af implantater, der findes i størstedelen af verdensbefolkningen. Hvis du synes at plottet lyder ret basalt samt banalt, så er det nok fordi, det er tilfældet.

For Neon Blood formår aldrig at overraske. Det er meget tydeligt, hvad der stikker under for mordernes begrundelse, og forholdet mellem de involverede parter. Samtidig fandt jeg ikke karaktererne særligt interessante, og selvom spillets verden havde nogle interessante tematikker at dykke ned i, blev de aldrig præsenteret på en særlig engagerende måde.

Grammatiske fejl i startet af spillet er ikke just et godt tegn. Foto: ChaoticBrain Studios/ Kasper Pedersen

Æstetisk Crime-Noir

På den lidt positive side, var det første der slog mig, spillets pixeleret æstetik. Det er meget tydeligt, udviklerne ønsker at fange spilleren med en grafisk unik stil, der kombinerer pixeleret 3D karakter-designs med 2D baggrunde, og det fungerer til en vis grad. For selvom diverse vista der skal besøges, er flotte ved første øjekast, er det alt hvad de er: “Flotte”

De neonbelyste stræder i byen, Blindtown, fanger Cyberpunk stemningen på glimrende vis, men der er ikke særlig meget at se eller opleve i spillets 2 timer (knap og nap) lange historie. Der er også andre områder at komme igennem, men man tilbringer så kort tid der, at det aldrig rigtigt når at bundfalde sig, og så er der et specifikt område, man besøger to gange, der begge er lige kedelige.

Karakterdesignet er fint pixeleret, og ser godt ud i bevægelse både i kampe og under udforskningsfaserne. Det virker som om at holdets største indsats har ligget i det grafiske, og det ses klart i nogle flot animeret cutscenes. Men det har desværre gået udover alt andet i spillet, der emmer kraftigt af middelmådighed.

Spillet har sin egen unikke cyberpunk æstetik, som er værdsat. Foto: ChaoticBrain Studios/ Kasper Pedersen

Tilfældighedernes spil

Neon Blood er udover en Crime-Noir også et RPG-spil, men det skal forstås på den mest tynde facon. For i kampsystemet, der er turbaseret, har man forskellige teknikker og items, som kan bruges i en række narrativstyret kampe. Der er ingen mulighed for at gøre ens karakter stærkere gennem gentagende kampe, og logikken bag dem kan til tider opsummeres med et “hvad glor du på?”-argument.

Når man så er i kamp, er ens skade bedømt af en fiktiv “terning”, som man aldrig ser skyggen af, og man har ingen indflydelse på den mængde skade der enten gøres eller tages. Nye angreb læres gennem progression i historien, og jeg oplevede til tider, at den mængde skade der blev vist på skærmen, ikke stemmede overens med det der blev vist på ens livsmåler. Visende holdet manglende evne, eller lyst, til at gå særlig meget i dybden med RPG-elementerne.

Det er en skam, for der er steder, hvor man skal træffe nogle valg, der kunne have betydning for et bedre spils historie – Her bliver de dog delegeret til et “rigtigt eller forkert”-valg, hvor man bare kan prøve sig frem, indtil historien skrider videre.

Gør dig klar til at se “miss” logoet på de mest tilfældige tidspunkter. Foto: ChaoticBrain Studios/ Kasper Pedersen

Konklusion

Neon Blood er et tydeligt første forsøg for et lille hold, der ikke har været i stand til at implementere alle deres ideer på en tilfredsstillende måde. Skønt det har en charmerende og fængende æstetik, formår det ikke at opbygge et velfungerende gameplay eller en historie der kan skille sig ud fra mængden.

Jeg sætter stor pris på indie-udviklere, der passioneret arbejder på spil, som de har lyst til. Men her har passion ikke været nok, og det fører til en undervældende samt forglemmelig oplevelse.

Udvikler/Udgiver: ChaoticBrain Studios / Meridiem Games

Genre: Adventure / RPG

Platform: PlayStation 4/5 (anmeldt), Nintendo Switch, Xbox Series X/S/One & PC.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk