Ad Banner

Interview

Nintendo vs. Pocketpair: Spiladvokat Robert Jønsson vurderer Nintendos søgsmål mod Palworld

Foto: Know Your Meme

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
26 september, 2024

Nintendo sagsøger indie-udvikleren Pocketpair for påståede patentkrænkelser i spillet Palworld. Vi taler med spiladvokat Robert Jønsson om sagens implikationer og Nintendos forsvar af deres intellektuelle ejendomsrettigheder

En af de største nyheder i spilindustrien sidste uge var Nintendos beslutning om at sagsøge Pocketpair. Nintendo har valgt at tage juridiske skridt mod udvikleren på grund af påståede patentkrænkelser i det populære spil Palworld.

Vi har talt med Robert Jønsson, der er en erfaren spiladvokat med mere end ti års erfaring inden for spilindustrien, om den opsigtsvækkende sag, hvor Nintendo og The Pokémon Company har anklaget Pocketpair for at krænke flere patenter med deres spil Palworld.

Hvem er Robert Jønsson

Robert Jønsson er specialist i videospils- og underholdningsjura og arbejder til dagligt som advokat hos DAHL Advokatpartnerselskab. Han har en lang baggrund inden for teknologi og immaterielle rettigheder, og har i over ti år hjulpet klienter i spilindustrien med juridiske spørgsmål, især inden for den danske spilindustri. Med sin brede erfaring inden for både internationale og nationale spiljuridiske sager er Robert den perfekte person til at hjælpe os med at forstå implikationerne af Nintendos retssag.

Robert Jønsson. Foto: AdvokatWatch

Sagen mod Pocketpair

Nintendo og The Pokémon Company har den 18. september 2024 indgivet en patentkrænkelsessag ved Tokyos distriktsdomstol mod Pocketpair, der er udviklerne af Palworld. Sagen drejer sig om flere påståede krænkelser af patentrettigheder, og Nintendo søger både et forbud mod krænkelsen samt erstatning for skader.

Ifølge Nintendo er det afgørende for virksomheden at beskytte deres intellektuelle ejendomsrettigheder og brands, som de har arbejdet hårdt på at opbygge gennem årene. Selskabet vil derfor fortsætte med at tage juridiske skridt mod enhver krænkelse, de mener, truer deres rettigheder.

Pocketpairs svarer igen

Pocketpair, der i deres reaktion på søgsmålet omtaler sig selv som en lille indie-udvikler, har på det sociale medie X udtrykt skuffelse over retssagen. De meddeler, at de endnu ikke er blevet informeret om de specifikke patenter, de er beskyldt for at krænke. Pocketpair understreger samtidig, at de er stolte af Palworld, der har været en overraskende succes, og at de vil fortsætte med at forbedre spillet for deres fans. De beklager dog, at de nu må afsætte betydelig tid og ressourcer til retssagen i stedet for at fokusere på spiludvikling.

Robert Jønsson bemærker, at det ikke er ualmindeligt at se mindre udviklere bruge medieopmærksomheden til deres fordel ved at positionere sig som “den lille mand” i konflikten mod en stor virksomhed som Nintendo. Det kan give dem point i offentligheden, selvom de står over for en juridisk udfordring.

Hvad vil Nintendo opnå?

Nintendos mål med denne sag er at opnå et forbud samt kræve erstatning for den skade, som de mener er forvoldt ved en krænkelse af deres immaterielle rettigheder. Ifølge Robert Jønsson handler sagen om mere end blot krænkelse af patentrettigheder; det er et forsøg fra Nintendo på at beskytte deres varemærke og den store portefølje af patenter, de har opbygget gennem årene.

Han påpeger, at patentrettigheder kan variere afhængigt af region, og at nogle patenter kun er gældende i bestemte lande, mens andre har global rækkevidde. I Nintendos tilfælde er det muligt, at de har opdaget specifikke elementer i Palworld, som de mener minder for meget om deres egne mekanikker.

Ifølge Jønsson er det ikke usædvanligt for store virksomheder som Nintendo at tage retslige skridt for at beskytte deres intellektuelle ejendomsret, især når der er tale om et spil, der som Palworld har nogle åbenlyse ligheder med et af deres ikoniske brands som Pokémon.

Hvad kan konsekvenserne være?

Selvom Nintendo får medhold i retten, kan Pocketpair stadig potentielt omgå forbuddet ved at ændre på specifikke elementer i spillet, som krænker Nintendos patenter. Robert nævner, at man i sådan en situation ofte ser, at spiludviklere justerer deres produkter, så de ikke længere falder ind under krænkelsen, men stadig kan fortsætte med at eksistere.

Robert påpeger også, at det er overraskende, at Pocketpair hævder ikke at kende de specifikke patenter, de er anklaget for at have krænket, da det normalt ville blive specificeret i en sådan sag. Han finder det mærkeligt, at de ikke har fået klar besked om, hvilke patenter der er tale om, hvilket ville gøre det svært for dem at ændre deres spil for at undgå yderligere krænkelse.

Journalist Stephen Totilo indikerer, at et af patenterne sandsynligvis handler om en mekanik i Palworld, hvor en karakter kaster en genstand for at fange et monster – en funktion, der minder om det velkendte “Pokéball”-koncept fra Pokémon. Dette patent blev ansøgt af Nintendo og The Pokémon Company i 2021 og godkendt i Japan i 2023, og det kunne altså være grundlaget for det aktuelle søgsmål.

Robert forklarer, at når vi ser på patenter, som for eksempel det Nintendo angiveligt hævder bliver krænket, er det et meget specifikt og detaljeret dokument, der ofte består af hundredvis af sider. I tilfælde af at der skulle være patentkrænkelser her, kan Nintendo slå hårdt til og kræve både forbud og erstatning. 

De kan også vælge at tilbyde en licensaftale, hvor Pocketpair får lov til at bruge Nintendos teknologi mod betaling. Men i dette tilfælde er der måske også tale om konceptbeskyttelse, da der er så mange elementer i Palworld, der minder om Pokémon, og dermed skaber en situation, hvor forbrugere, og særligt forældre, tænker, at Palworld er et spil, der ligger meget tæt op ad Pokémon, hvilket kan føre til forvirring og dermed markedsforstyrrelser.

Til spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt at sagsøge en spiludvikler, der måske uforvarende har krænket et patent, forklarer Robert, at patentlovgivning er skabt netop for at beskytte teknologiske opfindelser og innovationer. Det betyder, at selvom en spiludvikler har arbejdet på deres spil i flere år, kan de stadig blive forhindret i at fortsætte, hvis det viser sig, at de krænker en eksisterende patentbeskyttelse.

Robert afslutter med at sige, at han er overbevist om, at Nintendo har styr på deres sag og ikke ville tage skridt som dette, medmindre de er sikre på, at de har et stærkt juridisk grundlag. Han mener, at Nintendos forsinkelse med at indgive sagen kan skyldes, at de blandt andet har ventet på, at deres patent blev godkendt i flere lande, før de handlede.

Det bliver spændende at se, hvordan denne juridiske kamp udfolder sig, og Arkaden vil naturligvis følge sagen tæt og holde jer opdateret om udviklingen. Du kan desuden høre hele samtalen med Robert Jønsson i det seneste afsnit af Arkaden Podcast.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk