Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Ny Udvikleropdatering om Bungies kommende Extraction Shooter, Marathon!

Foto: Bungie

Af Anders Isaksen
29 oktober, 2024

Joseph Ziegler, spilchef for Bungies kommende spil Marathon, har givet os en opdatering om udviklingen af titlen. For dem, der måske genkender navnet uden at koble det til Bungie, har Ziegler tidligere arbejdet som spilchef på Valorant hos Riot Games.

I en kort video bekræfter Ziegler, at Marathon bliver en “extraction shooter.” I denne spilgenre placeres spillere – alene eller med holdkammerater – på et kort fyldt med AI-styrede fjender og andre spillere, hvor de skal løse forskellige missioner og samle loot inden en tidsfrist. Det mest kendte eksempel på en extraction shooter er Escape from Tarkov, og genren vokser i popularitet. Nu prøver Bungie kræfter med genren gennem Marathon.

Selvom Marathon er en ny version, er universet faktisk ældre end både Destiny og Halo, og serien har haft en særlig plads i Bungies portefølje. Det oprindelige Marathon udkom i 1994 og var et førstepersonsskydespil, der foregik på to rumskibe – et menneskeskabt og et alien-rumskib. Spillet havde et opgavebaseret gameplay, hvor spilleren modtog missioner fra en kunstig intelligens via terminaler og derefter skulle løse dem og finde vej til sikkerhed. Dette setup gør extraction shooter-genren til et oplagt valg for en ny iteration af Marathon-serien.

Ligesom mange af Bungies andre titler gemmer Marathon på en dyb, kompleks historie, som afsløres gradvist, hvis man graver under overfladen. I det oprindelige spil blev historien primært formidlet gennem terminaler, og hele spillets intro fandtes kun i manualen. Historien i den gamle trilogi bød på alt fra psykopatiske kunstige intelligenser til kosmiske guder inspireret af H.P. Lovecrafts værker, hvilket giver udviklerne masser af materiale at trække på i den nye titel.

En interessant historisk detalje er, at Marathon var det første spil, hvor spillere kunne bruge musen til at kigge frit rundt og styre våbnene – en innovation fra Bungies side, der allerede dengang satte dem på kortet som pionerer inden for spiludvikling.

Foto: Bungie (Marathon – 1994)

Selvom denne udvikleropdatering ikke indeholder gameplayvideo, er det rart at få lidt information om spillet og udviklingen. Vi håber, at Bungie får den tid og de ressourcer, de behøver, for at levere et episk nyt kapitel i Marathon-universet.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk