Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview

September 3, 2024
Gamescom er et stort foretagende med hundredevis af ambitiøse spiludviklere der gerne vil vise deres spil. Det plejer dog kun at være et enkelt spil, som bliver vist frem fra udgiverens side, skønt der til tider kunne være tale om flere fra forskellige udviklere, det foregik bare i hvert sit rum.
Daedalic Entertainment havde dog andre planer, og fremviste to spil i samme rum, der ikke kunne have været mere forskellige i både stil og tone. Emil Øgaard og jeg selv var inde for at tilbringe 30 minutter med henholdsvis det to-persons udviklede Woodo, samt det spank-udviklede The Occultist.

Woodo – En bedårende og cozy oplevelse
Vi startede stille og roligt ud med 3D-puzzle spillet Woodo. Det er et meget bedårende og wholesome lille puzzle spil, hvor man skal tage nogle former samt figurer, for så at sætte dem på plads i et lille diorama. Spillet er meget taktilt med et helt unikt lyddesign, artstyle er med bløde former og træ-agtige genstande.

Man kunne panorere spillets kamera rundt om forskellige omgivelser, der udgjorde spillet baner, og når man havde sat alle figurer på plads, blev man belønnet med en lille jingle og så alt i bevægelse. Derefter kunne man rykke videre til næste bane. Hvis man er fan af Unpacking, vil man helt sikkert få en meget afslappende oplevelse med Woodo, og at det skulle være udviklet af særligt en persons passion, var meget imponerende.

The Occultist- det okkulte i Unreal Engine 5
Det næste vi så var et spil i en helt anden boldgade – Nemlig gyserspillet, The Occultist. Skønt det var en rent hands-off præsentation, fik vi mulighed for at møde teamet bag, som viste os 15 minutters gameplay, hvor der var lidt spring i historien. The Occultist er et førstepersons-puzzle/horror spil, hvor man bedæmper det overnaturlige, ved at løse forskellige gåder i mørke og dystre omgivelser. Vi fik besøgt en strand, en hjemsøgt karnevalsplads og hvad der lignede et forladt palæ.

Skønt der ikke var meget aktuelt gameplay, som blev præsenteret, fik vi et indtryk af stemning og stil. Der var masser af dystre, atmosfæriske omgivelser, og det lod til at man havde et slags “glaspendul”, som man kunne bruge til at finde vej, samt se ting som normale mennesker ikke ville kunne. Der var også groteske monstre-lignende karakterer, der skulle komme til at have en betydning for spillets handling.
Vi fik også at vide det var udviklet i den grafiske motor, Unreal Engine 5, hvilket vi efterhånden ved er en kæmpe udfordring for mange udviklere. Der var da også tegn på små grafiske fejl, men det lod til at holdet godt var klar over disse, og hvordan de kunne udbedres. En lille sjov detalje var at hovedrollen, var blevet stemmelagt af selveste “Geralt of Rivia” (Doug Cockle) fra The Witcher-spillene.
Det var sjovt at opleve så forskellige spil lige efter hinanden, og vi ser frem til mere, når de begge udkommer engang i 2025 – Kan dog begge wishlistes nu.
Mest læste

Nyhed
May 8, 2025
Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed
May 8, 2025
Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Anmeldelse
May 9, 2025
Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Nyhed
May 9, 2025
Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?
© Copyright - arkaden.dk