Concord er skoleeksemplet på en fiasko


Morten Vilstrup Pedersen
Estimeret læsetid: 3 minutter.
September 3, 2024
Nogle gange kan du sammenligne to tilsyneladende ens titler, hvoraf den ene er en kæmpe succes, og den anden er et kæmpe flop. Hvad er det egentlig, der er på spil, og hvorfor er flere penge ikke altid lig med større succes? Historien bag Concord må næsten være skrækscenariet for, hvor galt det kan gå. Hvis vi kigger på tallene for, hvor mange der spillede Concord ved udgivelsen, er det så slemt, at selv folkene bag Suicide Squad: Kill the Justice League trækker lidt på smilebåndene. Det drejer sig om henholdsvis 697 versus 13.459 spillere (på Steam). Begge tal er også registreret som det højeste antal for spillene og er derefter kun faldet.
Ifølge IGN er Concord estimeret til kun at have solgt 25.000 eksemplarer. Deres analyser peger på, at svag markedsføring, en høj pris, og manglen på særpræg har ødelagt Concord.
Liam Deane, hovedanalytiker hos Omdia, udtaler: “Steam-tallene er så dårlige, at selv uden de præcise data fra PS5-siden kan vi være ret sikre på, at spillet klarer sig meget dårligt.” Analytiker Simon Carless, der udgiver GameDiscover.co-nyhedsbrevet, anslår, at Concord‘s samlede salg ligger omkring 10.000 enheder på Steam og omkring 15.000 på PlayStation.
Concord har været under udvikling i årevis nu; det har været en betydelig finansiel og tidsmæssig investering for Sony. Concord skulle angiveligt have været otte år under udvikling. Det betyder, at Concord begyndte sin rejse engang omkring 2016, altså samme år som Blizzard udgav Overwatch. Kunne det tænkes, at man har kigget på
Overwatch og tænkt, man kunne lave noget, der var bedre?
Firewalk Studios består af veteraner fra Bungie og Activision, to af de mest fremtrædende udviklere af online PvP-shooters, så en konkurrent til Overwatch lå jo nærmest i kortene, og med masser af talent lå muligheden for succes også. Det er en sindssyg balance mellem at producere noget med høj kvalitet og samtidig ikke bruge otte år på det. Det er samtidig begrænset, hvor mange penge der er blevet brugt på markedsføring. Det har været til stede ved de store shows, men udover det har der ikke været meget at se, som vi ellers kender det fra andre store PlayStation-titler.
Vi har tidligere hørt om Sonys mange planlagte live-service-spil og om, hvordan mange allerede er lagt i graven. Måske skulle Concord have været et af disse, men det har nok været for langt i udviklingen. Selv med en lavere pris på 40 dollars kan det ikke tiltrække spillere; man har måske håbet på det bedste efter den store succes med Helldivers II. 40 dollars er stadig alt for meget for et spil, der ikke rigtig differentierer sig selv fra Overwatch 2 eller Apex Legends, og i øvrigt overraskede mange som en hero shooter og ikke et mere narrativt fokuseret spil med store Guardians of the Galaxy-vibes.
Den store kritik går også på, hvorfor Concord ikke bare er gået efter free-to-play-modellen, især på grund af ovenstående argumenter og fordi, at alle de spil, som det læner sig op ad, også er gratis. Der er intet incitament til at skifte fra det spil, man allerede har lagt mange timer i. Hvis det var gratis eller en del af PlayStation Plus, ville mange flere nok i det mindste prøve det.
Liam Deane giver også et bud på fremtiden for Sony og deres live-service-spil: “Live-service-spil har en høj fejlrater,” udtaler Deane. Især nu må der være en del, der river sig selv i håret hos Sony. Jeg håber næsten det. Man kan vel næppe holde til et nederlag mere, hvis det næste spil flopper lige så fælt.
Mest læste i dag

Nyhed
June 11, 2025
Endnu en fyringsrunde hos Bend Studio

Anmeldelse
June 18, 2025
Rematch-anmeldelse – Et fejlbehæftet men sjovt fodboldspil

Anmeldelse
June 17, 2025
TRON: Catalyst-anmeldelse – Neonlys, netcode og narrative loops

Feature
June 17, 2025
Arkaden møder Allan Olsen: “Hvis de ikke gider bruge mig, så synes jeg, at de kan bruge nogle andre.”
© Copyright - arkaden.dk