Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Nyhed

Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn

Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
PlayStation
Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Estimeret læsetid: 2 minutter.

April 16, 2025

Tidsrejser, overlevelse og en dyster version af 1980’erne. Bloober Team viser for første gang gameplay fra deres nye spil Cronos: The New Dawn

Bloober Team har for alvor slået deres navn fast i spilindustrien efter deres vellykkede remake af et af spilhistoriens helt store mesterværker, nemlig Silent Hill 2. Efterfølgende udtalte chefen for Bloober Team også meget selvsikkert, at studiet er færdige med at lave lortespil – om det så viser sig at holde stik, må vi lige vente lidt med at finde ud af. Men nu kan vi i hvert fald se nyt gameplay fra deres kommende spil Cronos: The New Dawn.

Spillet foregår i en postapokalyptisk udgave af Polen i 1980’erne. Man spiller som en Traveler, der arbejder for en organisation kaldet The Collective. Opgaven går ud på at rejse tilbage i tiden og redde folk, før det hele går galt. Undervejs bevæger man sig mellem nutid og fortid, og det er netop det, der ser ud til at være omdrejningspunktet for spillets struktur.

I det nye gameplayklip får vi en idé om, hvordan det hænger sammen. I fremtiden kæmper man for at overleve blandt ødelagte bygninger og fjendtlige væsner, mens man i fortiden forsøger at finde frem til dem, der stadig kan reddes.

Stemningen er dyster, og kampene ser ud til at være lidt langsomme og tunge i det, men det virker som et bevidst valg. Det er ikke et spil, hvor man bare tonser igennem, men noget, der skal spilles lidt mere med omtanke. Og selvom det er nemt at få associationer til både Silent Hill og Dead Space, så virker det ikke som om Cronos prøver at kopiere nogen af delene.

Spillet blev egentlig vist frem for et par måneder siden, men siden da har vi ikke hørt så meget fra Bloober Team. Det her er første gang, vi får et ordentligt kig på, hvordan spillet faktisk ser ud. Og ud fra det vi har set, ligner det et projekt, hvor Bloober Team prøver at bygge videre på alt det, der lykkedes i Silent Hill 2.

Hvis det holder, kunne det meget vel blive endnu et vigtigt skridt væk fra det, de selv kalder deres tid som lortespilsudviklere.

Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag og har altid haft en forkærlighed for stærke fortællinger – både i spil og på film. Oblivion og Fallout 3 blev startskuddet på en livslang interesse for action-rollespil, og siden da har dystopiske universer og eksistentialistiske narrativer haft en særlig plads hos ham. Han elsker at nørde rundt i både spil- og filmverdenens store spørgsmål og små detaljer

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk