Hils på en af Spilprisen 2025’s vindere- Tanja Tankred, udvikler bag Miniatures, vinder af “Best Visuals”


Kasper Pedersen
Estimeret læsetid: 5 minutter.
February 18, 2025
Spilprisen 2025 løb af stablen fredag d. 14 februar, og var en hyldest for den danske spilindustri, hvor vi fejrede de mange spiludviklere med et live prisshow. Efterfølgende har vi haft kontakt til nogle af vinderne
Det var muligt for os, at få en lille snak med Tanja Tankred som kunne fejre at spillet Miniatures vandt prisen for “Best Visual”, sammen med resten af holdet fra Other Tales Interactive. Vi spurgte lidt ind til hendes baggrund, følelsen af at have vundet, og hvad der var inspirationen til det nu prisvindende spil.
Hvor startede din rejse i spilindustrien?
– Jeg startede med at studere litteraturvidenskab, men spillede også meget dengang jeg var barn. Så var der en lang pause for spil, der løb hen over min studieperiode. Jeg fik så en interesse i at lave digitale bøger, og tog et kursus på IT-universitetet inden for spildesign.
– Det skulle kun have været et enkelt kursus, men jeg blev virkelig bidt af faget, og tog så en master spildesign. Det var også gennem dette studie, at jeg mødte min business-partner og ven, Mira, som jeg skrev speciale med. Vi udviklede efterfølgende spillet Tick Tock, som var det første spil vi udgav under firmanavnet: Other Tales Interactive. Miniatures, som vandt “Best Visuals” til Spilprisen 2025, er vores andet spil.
Kan du fortælle lidt om Tick Tock?
– Den fulde titel er Tick Tock: A Tale for Two, der er et co-op spil, hvor man skal kommunikere med hinanden for at kunne løse diverse gåder samt puzzles.En af vores hovedopgaver var at løse hvordan to personer kunne dele en historie og spille på samme tid. Vi endte med noget, der fungerede lidt som et Escape Room.
– Vi lavede en masse brainstorming og kom først op på den overordnede historie.. Efter historien var på plads, byggede vi efterfølgende puzzles og gameplay op omkring denne ide.
– Efter vores studie var slut, fik vi tilskud fra DFI (Det Danske Filminstitut), så vi kunne hyre nogle flere udviklere, og så begyndte alting at rulle. Det startede helt tilbage i 2016.
Hvor startede din passion for videospil?
– Det startede tilbage fra min barndom, hvor jeg havde en bedstefar, der var særligt vild med spil.. Det gav en god mulighed for familien at samles. Under spilstudiet fik jeg øjnene op for historiefortælling i spil.
– Det samme gælder for Mira, der også altid har været glad for historiefortælling og skrivning. Vi er for nyligt vendt tilbage til at være bare hende og mig i selskabet, så vi lader lidt op til næste mulige spil.
Hvor lang tid tog det at lave et spil som Miniatures?
– Det tog ret lang tid. Det startede som et lille “play-projekt”, tilbage til en tur til Viborg inden corona ramte. Jeg var i Viborg med to venner for at tage et studie i tegning, og så ramte epidemien.
– Vi fik en god snak sammen under samme tag, og fandt så ud af at vi havde en rigtig god ide til et spil. I 2020 startede vi så med udviklingen på halvtid, og kunne udgive Miniatures i 2024. Så det tog os rundt regnet 4 år at udvikle, da der var mange animationer, der skulle laves for hver historie i spillet.
Da du gik fra studiet og skulle udvikle dit eget spil, hvad var så noget af det sværeste?
– Den første udfordring var nok at skulle anskaffe sig penge, mens vi udviklede på spillet. Vi startede ud med at leve på et lavt budget, og arbejdede rigtig meget på at udvikle spillet. Både Mira og jeg var uddannet inden for spildesign, og pludselig skulle vi også til at lære at programmere og tegne..
– Der var virkelig nogle evner, som vi var nødt til at lære selv, der ikke var en del af vores studie. Det hjalp også, at vi fik ydelse fra DFI, og Tick Tock blev en ret stor succes for os, hvor vi kunne leve af det efterfølgende.
Jeres spil, Miniatures, vandt jo “Best Visuals”- hvordan føles det selvom I har prøvet noget ala det samme før?
– Det føles stadig fantastisk. Det var virkelig skønt at kunne fejre prisen som et team og sammen med resten af spilindustrien.
– Tidligere nomineringer har været både i den nationale og internationale spilbranche. De største ting vi oplevede med Tick Tock, var at vi fik en “Google Play Award” og en BAFTA-nominering.
– Prisen for “Google Play” blev uddelt i San Francisco, hvor vi vandt for “Most Inventive game” – Det var bare en fed oplevelse.
Hvad var jeres intention med Miniatures?
– Det kom egentlig som en organisk proces, nok fordi vi boede sammen under corona. Vi så en masse kortfilm sammen og testede en masse ting af, så vi var i en stor inspirationsfase. Der var mange skrottede ideer, men da nogle af dem begyndte at klikke sammen med atmosfæren, så kunne vi bygge videre med gameplayet.
– Spillet består af 4 små historier, der alle kan spilles igennem på ca. 45 minutter, så det er jo et kort spil. Der var en del arbejde med at lave fire forskellige spil, for vi skulle starte forfra hver gang, og så er vi et lille hold.
– Vi tænkte ikke så meget over målgrupper, men i stedet lagde vi vægt på noget vi alle synes var fedt. Det er udviklet til folk, der går op i storytelling, og det har til tider en lidt uhyggelige atmosfære. Tick Tock var til gengæld henvendt til de 20-40-årige, som gerne ville spille spil sammen.
Hvilken værdi har det for jer at vinde en pris til dette års Spilprisen?
– Det giver et boost af selvtillid, og er jo et kæmpe tegn på anerkendelse. Det at man får opmærksomhed fra pressen og branchen, giver jo også det indtryk, at man har lavet noget fedt, som resonerer for andre mennesker.
– Vi fik fejret aften på bedste manér, og vi havde en hyggelig aften sammen med alle de andre spiludviklere.
Vi ser spilbranchen udvikler sig voldsomt med Nimbi og Games Denmark, der har løsrevet sig fra filminstituttet. Er det noget der har påvirket jer?
– Vi har været ret fokuserede på at få udgivet Miniatures de sidste par måneder, så hvad det kommer til at betyde for fremtiden, det er vi lidt usikre på. Men vi ser frem til at lære mere om de nye konstellationer.
Vi ønsker hele holdet stort tillykke, og glæder os til at se, hvad de kan bringe til bordet med deres næste spil.
Mest læste

Nyhed
May 8, 2025
Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed
May 8, 2025
Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Anmeldelse
May 9, 2025
Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse
May 9, 2025
DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance
© Copyright - arkaden.dk