Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Arkaden+ Arkaden+
  • Søg Søg
Nyhed

Japan Studio lukkede – tabt i double-A-markedet

Japan Studio lukkede – tabt i double-A-markedet
Japan Studio
Kasper Hansen

Kasper Hansen

Estimeret læsetid: 2 minutter.

February 22, 2025

Shuhei Yoshida pegede på markedets udvikling som årsagen til PlayStation’s Japan Studios lukning og fastslår, at double-A-spilmarkedet er forsvundet

Der er rigtig mange godter at hente fra Shuhei Yoshidas snak med Sacred Symbols. En så stor personlighed og legende indenfor spilbranchen har mange spændende ting at sige. Og heldigvis holder han ikke tilbage med at afsløre mange af de ting, der er foregået bag kulisserne hos PlayStation. Man skal også huske på, at manden ikke har været en del af Sony siden den 15. januar.

I podcasten Sacred Symbols+ (skrevet af Gamespot) kommenterede Shuhei Yoshida for nylig på lukningen af PlayStation’s Japan Studio. Han forklarede, at en af de primære årsager til studiets fald var, at markedet for “double-A”-spil er forsvundet.

Yoshida udtalte, at Japan Studio under hans tid hos PlayStation havde “fantastiske produkter,” men ikke mange “AAA-succeser” – bortset fra Gran Turismo.

Det blev mere og mere vigtigt, efterhånden som de store spil blev endnu større. Indie-spillene udfyldte tomrummet, og double-A-markedet ser ud til at være forsvundet. De fleste af de IP’er, som Japan Studio havde, tilhørte denne mindre double-A-kategori, og markedet blev virkelig udfordrende for den type spil.

Shuhei Yoshida i interview med Sacred Symbols

Yoshida fremhævede Gravity Rush 2 som et eksempel, hvor direktøren Keiichiro Toyama havde flere idéer til en opfølger, men Japan Studio kunne ikke godkende nogen af dem på grund af de udfordrende markedsvilkår.

Sony lukkede Japan Studio i april 2021, og nogle af studiets mest ikoniske spil inkluderer Ape Escape, Knack-serien og Demon’s Souls-remaket.

Lukningen af Japan Studio gav Toyama mulighed for at starte sit eget studie, som senere udviklede Slitterhead i 2024.

Shuhei Yoshida elskede The Last of Us Online, et projekt der aldrig så dagens lys. Og i et vendepunkt i 2019, hvor valget stod mellem at satse på indie-spil for PlayStation eller forlade firmaet helt, tog han en beslutning, der skulle forme hans fremtid.

Kasper Hansen

Kasper Hansen

Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.

Mest læste i dag

I Hvilken rækkefølge skal du se Predator-filmene?

Film & Serier

June 11, 2025

I Hvilken rækkefølge skal du se Predator-filmene?

Officielt: Switch 2 er hurtigst sælgende nogensinde

Nyhed

June 11, 2025

Officielt: Switch 2 er hurtigst sælgende nogensinde

Superman anno 2025 er langtfra tandløs: Se trailer 2 her

Film & Serier

June 12, 2025

Superman anno 2025 er langtfra tandløs: Se trailer 2 her

HITMAN World of Assassination: Signature Edition-anmeldelse – En fremragende trilogi men en problemfyldt port

Anmeldelse

June 12, 2025

HITMAN World of Assassination: Signature Edition-anmeldelse – En fremragende trilogi men en problemfyldt port

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk