Mobilspil dominerer stadigvæk markedet: Langt mere lukrative end PC- og konsolspil


Thorsten Cordes
Estimeret læsetid: 2 minutter.
June 20, 2023
En årlig rapport fra PwC slår fast, at såkaldte casual-spil til for eksempel mobiltelefoner tjener langt mere end den traditionelle spilindustri, der fokuserer på spil til PC og konsol
Det er ikke spil til konsoller eller PC, der står for de allerstørste indtjeninger i spilindustrien. Hvis man for alvor vil tjene penge på spil, kan det være en god ide at fokusere på afslappende spil til mobilen.
Det viser en ny rapport fra PricewaterhouseCooper, bedre kendt som PwC, ifølge spilmediet Kotaku.
Rapporten viser, at “traditionelle spil” til konsol og PC står for blot 26.7 procent af spilindustriens samlede indtægter i USA, mens såkaldte casual-spil til blandt andet smartphones, står for sammenlagt 69 procent af spilindustriens indtægt i USA. Mens indtægterne i forbindelse med E-sport blot ligger på 0,8 procent.
Selvom de traditionelle spil blot står for lidt over en fjerdedel af spilindustriens omsætning i USA, er det bestemt ikke småpenge. I 2022 omsatte den amerikanske spilindustri sammenlagt for 54,1 milliarder dollars.
Størstedelen af indtægterne fra de såkaldte casual-spil kommer fra reklamer, i 2022 kom 19,3 milliarder dollars fra reklamer, der er at finde inden i spillene.
Markedet for casual-spillere vokser
PwC forudsiger, at markedet for casual-spil kommer til at vokse i de kommende år. Ifølge deres beregninger kommer casual-spil til at fylde op mod 74 procent af det samlede spilmarked i 2027.
Samtidig ser markedet for spil til PC og konsol ud til at stagnere. Indtægterne på det område faldt nemlig med 0,8 procent i 2022. En del af forklaringen skal dog ses i lyset af at Covid-19 ikke længere holder folk hjemme, og at man regner med, at indtægterne for spil til PC og konsol har været højere end normalt, fordi nedlukninger og hjemmearbejde betød, at folk havde mere tid til at spille computerspil.
Selvom indtægterne fra spil til konsol og PC ikke slår indtægterne fra mobilspillene, er det stadig en meget lukrativ forretning, hvis man sammenligner med andre dele af underholdningsbranchen.
Sammenlignet med den amerikanske filmindustri, der i 2022 blev vurderet til at være 25,8 milliarder dollars værd, er den traditionelle del af spilindustrien, der laver spil til PC og konsol næsten tre gange så meget værd.
Mest læste i dag

Feature
June 15, 2025
Arkaden på Folkemødet – Hvad laver Arkaden på Folkemødet?

Nyhed
June 16, 2025
Summer Game Fest 2025 fik rekordhøjt seertal

Nyhed
June 14, 2025
Gog introducerer nyt MOD initiativ, og afslører Skyblivions udgivelsesvindue!

Anmeldelse
June 15, 2025
Nintendo Switch 2-anmeldelse – Samme opskrift, langt bedre resultat
© Copyright - arkaden.dk