Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Arkaden+ Arkaden+
  • Søg Søg
Header Banner
Nyhed

Mobilspil dominerer stadigvæk markedet: Langt mere lukrative end PC- og konsolspil

Mobilspil dominerer stadigvæk markedet: Langt mere lukrative end PC- og konsolspil
SYBO
Thorsten Cordes

Thorsten Cordes

Estimeret læsetid: 2 minutter.

June 20, 2023

En årlig rapport fra PwC slår fast, at såkaldte casual-spil til for eksempel mobiltelefoner tjener langt mere end den traditionelle spilindustri, der fokuserer på spil til PC og konsol

Det er ikke spil til konsoller eller PC, der står for de allerstørste indtjeninger i spilindustrien. Hvis man for alvor vil tjene penge på spil, kan det være en god ide at fokusere på afslappende spil til mobilen.

Det viser en ny rapport fra PricewaterhouseCooper, bedre kendt som PwC, ifølge spilmediet Kotaku. 

Rapporten viser, at “traditionelle spil” til konsol og PC står for blot 26.7 procent af spilindustriens samlede indtægter i USA, mens såkaldte casual-spil til blandt andet smartphones, står for sammenlagt 69 procent af spilindustriens indtægt i USA. Mens indtægterne i forbindelse med E-sport blot ligger på 0,8 procent.

Selvom de traditionelle spil blot står for lidt over en fjerdedel af spilindustriens omsætning i USA, er det bestemt ikke småpenge. I 2022 omsatte den amerikanske spilindustri sammenlagt for 54,1 milliarder dollars. 

Størstedelen af indtægterne fra de såkaldte casual-spil kommer fra reklamer, i 2022 kom 19,3 milliarder dollars fra reklamer, der er at finde inden i spillene. 

Markedet for casual-spillere vokser

PwC forudsiger, at markedet for casual-spil kommer til at vokse i de kommende år. Ifølge deres beregninger kommer casual-spil til at fylde op mod 74 procent af det samlede spilmarked i 2027. 

Samtidig ser markedet for spil til PC og konsol ud til at stagnere. Indtægterne på det område faldt nemlig med 0,8 procent i 2022. En del af forklaringen skal dog ses i lyset af at Covid-19 ikke længere holder folk hjemme, og at man regner med, at indtægterne for spil til PC og konsol har været højere end normalt, fordi nedlukninger og hjemmearbejde betød, at folk havde mere tid til at spille computerspil. 

Post Banner

Selvom indtægterne fra spil til konsol og PC ikke slår indtægterne fra mobilspillene, er det stadig en meget lukrativ forretning, hvis man sammenligner med andre dele af underholdningsbranchen. 

Sammenlignet med den amerikanske filmindustri, der i 2022 blev vurderet til at være 25,8 milliarder dollars værd, er den traditionelle del af spilindustrien, der laver spil til PC og konsol næsten tre gange så meget værd. 



Thorsten Cordes

Thorsten Cordes

Journalist


Torsten Cordes er journalist og tidligere landsholdsspiller i ‘Starcraft Broodwar’. Han har en stor passion for strategispil, MOBA’er og kortspil som Magic: The Gathering. Han har tidligere skrevet en del om e-sport, men fokuserer i dag mere på kulturen omkring spil.

Mest læste i dag

Arkaden på Folkemødet – Hvad laver Arkaden på Folkemødet?

Feature

June 15, 2025

Arkaden på Folkemødet – Hvad laver Arkaden på Folkemødet?

Summer Game Fest 2025 fik rekordhøjt seertal

Nyhed

June 16, 2025

Summer Game Fest 2025 fik rekordhøjt seertal

Gog introducerer nyt MOD initiativ, og afslører Skyblivions udgivelsesvindue!

Nyhed

June 14, 2025

Gog introducerer nyt MOD initiativ, og afslører Skyblivions udgivelsesvindue!

Nintendo Switch 2-anmeldelse –  Samme opskrift, langt bedre resultat

Anmeldelse

June 15, 2025

Nintendo Switch 2-anmeldelse – Samme opskrift, langt bedre resultat

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk