Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Arkaden+ Arkaden+
  • Søg Søg
Nyhed

PlayStation-veteran: Ikonisk spilhelt er blevet for blødsøden

PlayStation-veteran: Ikonisk spilhelt er blevet for blødsøden
Mark Elsberg

Mark Elsberg

Estimeret læsetid: 2 minutter.

December 19, 2023

Skaberen af PlayStations populære God of War-serie, David Jaffe, mener, at spillets hovedperson Kratos er blevet kedelig og for blødsøden, det skriver spilmediet 80 Level.

Jaffe, der ikke har været tilknyttet serien siden de første to spil, langer i en ny YouTube-video ud efter spillets nuværende producenter, som han anklager for at have “projiceret deres egne faderlige følelser ind i Kratos” og dermed skabt en figur, der intet har med den oprindelige vision at gøre.

I videoen siger Jaffe således i vanlig bramfri stil:

I don’t want these characters to grow. I don’t give a fuck what you’re going through at the studio. Don’t take the character Kratos and go, ‘I’ve grown older and I’m into family now so I should tell stories about fathers and sons’. No fuck you, that’s not what this character is about.

David Jaffe, skaber af God of War, YouTube

Jaffe hentyder specifikt til God of War (2018)-rebootet og dets 2022-efterfølger Ragnarok, hvor Kratos i højere grad bliver skildret som en patetisk faderfigur end den omnipotente krigsgud, han var i PlayStation 2-originalerne fra midt nullerne.

I 2018-versionen har Kratos som bekendt sin søn, Atreus, med på slæb, ligesom at spillet starter med en følelsesladet begravelse af Kratos’ afdøde kone.

Og det er den slags ‘menneskeliggørelse’ af Kratos, PlayStation skal holde sig fra, må man forstå på Jaffe, selvom han dog får sneget ind, at han, som helhed, synes godt om spillet.

Det er dog ikke alle, der synes lige godt om David Jaffes kontante udmelding, tværtimod. Den succesfulde indieudvikler Rami Ismail skrev således i en kommentar til nyheden, at “this is why it’s great that game franchises move to new directors instead of stagnating.”

Tager man et kig på salget af de enkelte spil i God of War-serien, kunne noget da også tyde på, at det nuværende team har fat i den lange ende. Således er der solgt 23 mio. kopier af 2018-spillet versus knap 5 mio. for 2005-originalen.

Hvad tænker du, er Kratos’ faderlige udvikling en hjørnesten i franchisens nyfundne succes, eller har David Jaffe ret i, at PlayStation burde gå tilbage til skildringen fra de originale spil?

Mark Elsberg

Mark Elsberg

Skribent & Anmelder


Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.

Mest læste i dag

I Hvilken rækkefølge skal du se Predator-filmene?

Film & Serier

June 11, 2025

I Hvilken rækkefølge skal du se Predator-filmene?

Officielt: Switch 2 er hurtigst sælgende nogensinde

Nyhed

June 11, 2025

Officielt: Switch 2 er hurtigst sælgende nogensinde

Superman anno 2025 er langtfra tandløs: Se trailer 2 her

Film & Serier

June 12, 2025

Superman anno 2025 er langtfra tandløs: Se trailer 2 her

HITMAN World of Assassination: Signature Edition-anmeldelse – En fremragende trilogi men en problemfyldt port

Anmeldelse

June 12, 2025

HITMAN World of Assassination: Signature Edition-anmeldelse – En fremragende trilogi men en problemfyldt port

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk