Snart kan du starte din karriere som virtuel pilot i Microsoft Flight Simulator 2024

September 23, 2024
I begyndelsen af september blev udvalgte indholdsskabere fra Flight Simulator-fællesskabet samt repræsentanter fra diverse gaming-medier inviteret til et eksklusivt preview-event, hvor de fik lov til at prøve Microsoft Flight Simulator 2024 (MSFS2024). Vores invitation må være gået tabt? Nå, men for nogle dage siden blev embargoen løftet, og det væltede ud med nye informationer, gameplay og interviews fra dette event. Da vi ikke selv kunne deltage, må vi nøjes med at granske den dækning, de andre har produceret. Nej, jeg er ikke misundelig – lad det nu ligge! Hvis du er interesseret i at se disse video-previews, kan du finde en oversigt her.
Utroligt mange detaljer om spillet er netop blevet offentliggjort, og vi er blevet meget klogere på, hvad MSFS2024 kommer til at byde på. Her opsummerer vi nogle af de mest betydningsfulde detaljer. Det indblik, vi nu har fået, tegner et billede af et utroligt ambitiøst produkt, der ser ud til at overgå forgængeren på alle områder. De nye tiltag appellerer både til de mest passionerede flight-sim entusiaster og til dem, der blot ønsker at opleve en fantastisk digital kopi af vores klode fra luften eller flyve over deres eget hus.
Fra jumbojets til luftballoner
Microsoft har allieret sig med adskillige partnere for at udvikle en bred vifte af luftfartøjer til MSFS2024 som er fordelt på spillets fire digitale udgaver. Standardudgaven af spillet kommer med i alt 70 luftfartøjer, mens Deluxe-udgaven inkluderer yderligere 10, og Premium Deluxe tilføjer yderligere 15. Alt lige fra enmotors propelfly, passagerfly, helikoptere, svævefly og luftballoner er at finde i spillets standardudgave. Dette bør sammenlignes med antallet af fly inkluderet i Microsoft Flight Simulator 2020 (MSFS2020), som tilbød henholdsvis 20, 25 og 30 i Standard-, Deluxe- og Premium-Deluxe-udgaverne.

Hvis det stadig ikke er tilstrækkeligt, så indeholder Aviator-udgaven alle luftfartøjer fra Premium Deluxe-udgaven, herunder alle 30 fly, som Microsoft har udgivet til MSFS2020 siden spillets lancering i august 2020. Det betyder, at hvis du valgte at prøve et nyt fly hver dag, ville du ikke løbe tør for nye muligheder før efter mere end fire måneder.

Vigtigst for flightsim-entusiasterne er, at man typisk kan forvente, at flyene, der er udviklet i samarbejde med disse tredjepartsfirmaer, tilbyder en dybere simulering af flyenes systemer. Årsagen er, at det kræver enorme mængder tid, erfaring og resurser, at genskabe disse komplekse maskiner. Dette tiltag adresserer et af de største ønsker fra flight-simmere om mere autentiske repræsentationer af flyene, der er inkluderet i spillet.
De fleste store og komplekse passager- og fragtfly er udviklet i samarbejde med tredjepartsfirmaer, men der er dog en nævneværdig undtagelse i det kontroversielle: Det eftertragtede passagerfly Boeing 737 Max er udviklet af Asobo selv. Dette fly var i virkeligheden involveret i et par forfærdelige ulykker i 2018 og 2019, der tilsammen kostede 346 mennesker livet. Ulykkerne bragte efterfølgende den ikoniske flyfabrikant Boeing i store problemer med de regulerende instanser.
Flyet er tilgængeligt gennem standardudgaven af spillet og fremgår centralt af spillets forside. Dette udgør Asobos mest ambitiøse fly, de har udviklet til dato.

I luften – og til fods
Vi vidste allerede, at det ville være muligt at lande hvor som helst på kloden og går en tur i omgivelserne men i luftfart såvel som i MSFS2024 tjener dette et langt vigtigere formål end at spankulere rundt om din bopæl – selvom, det kan du selvfølgelig også.
Det gør det nemlig muligt at udføre et af de vigtigste sikkerhedsprocedurer i luftfart, en såkaldt ”walkaround”, som i virkeligheden altid skal udføres inden flyvningen kan påbegyndes. Som navnet antyder, går det ud på at piloten går en runde om fartøjet og inspicerer dets kritiske komponenter for at sikre sig at fartøjet er flyvedygtigt. Denne funktion er nu reproduceret i spillet på autentisk vis. Nu kan du eksempelvis se efter skader eller slid på landingsstellet, flytte på flyets kontrolflader for at sikre fri bevægelse og kontrollere mængden af olie i motoren.
Walkaround-funktionen vil spille en stor rolle i diverse missioner, hvor denne skal gennemføres for at man får en god bedømmelse og dermed laver hurtigere fremskridt. Men denne funktion ville kun være for indlevelses skyld, hvis det ikke var for det nye system, der simulerer ophobningen af snavs og slid på flyene. Efterhånden som du bruger dine fly og afhængigt af, hvor hårdt du behandler dem, vil de gradvist blive slidte og kræve reparation og vedligeholdelse.
Din karriere som virtuel pilot
Flight-sim-entusiaster skaber ofte deres egne aktiviteter og sætter deres egne mål i Microsoft Flight Simulator, mens andre spillere forventer, at spillet giver dem et mål og en tydelig vej dertil. I en præsentation af MSFS2024 under konferencen FSExpo sidste år kunne Neumann fortælle, at fælles for alle grupper af spillere var ønsket om flere meningsfulde aktiviteter i simulatoren.
Hans tilgang har dog ikke været at gå på kompromis med autenticiteten ved blot at introducere spil-lignende aktiviteter, hvilket ikke ville blive godt modtaget af entusiasterne. I udviklingen af karrieresystemet har autenticitet været omdrejningspunktet. Under samme præsentation forklarede Neumann:
“Vi er ikke et spil. Vi laver ikke spil-agtige missioner overhovedet. Det, vi laver, er korrekte luftfartsaktiviteter – vi arbejder med mange organisationer over hele planeten, der beskæftiger sig med disse ting – brændbekæmpelse, redningsmissioner.”
Jorg Neumann, leder af Microsoft Flight Simulator
Karrieresystemet er et forsøg på at imødekomme dette ønske, og det har allerede overgået alle mine forventninger til, hvad der var muligt. Du kan nu skabe din egen karaktermodel og endda bruge din egen stemme i spillet, takket være AI. Når du har valgt dit udseende og en stemme, skal du vælge en lille lufthavn, hvorfra du vil starte din karriere. Her vil du have din egen digitale arbejdsstation, hvorfra du kan starte forskellige missioner, erhverve certifikater og specialiseringer inden for forskellige luftfartskarrierer. Certifikaterne giver dig, som i den virkelige verden, tilladelse til at flyve forskellige flyklasser, mens specialiseringerne tillader dig at udføre bestemte missionstyper.

Når du skal erhverve dig et certifikat, bliver du præsenteret for en række valgfri praktiske kurser eller tutorials, der introducerer dig til de vigtigste koncepter. Herefter skal du bestå en såkaldt checkride (eksamen), hvorefter du låser op for den pågældende flyklasse og tilhørende missioner. Certifikaterne erstatter således de tutorials, som udgjorde en af hovedaktiviteterne i sidste udgave af spillet, der udkom i 2020.

Du gør fremskridt i din karriere ved at fuldføre missioner, hvilket giver en score og en kontant belønning, som du kan bruge til at købe flere certifikater og specialiseringer. Disse missioner og karriereveje er baseret på rigtige professioner inden for luftfart, og udviklerne har søgt rådgivning fra diverse eksperter for at gøre missionerne så autentiske som muligt.
Du skal ikke være bange for at løbe tør for missioner, for spillet bruger algoritmer til automatisk at generere nye realistiske missioner, der er tilpasset dine kvalifikationer. Disse missioner vil afspejle aktuelle begivenheder i verden og bliver opdateret dagligt for at afspejle den konstante forandring i den virkelige verden. Der findes et bredt udvalg af karrieremuligheder, herunder redningsmissioner, passagertransport, brandbekæmpelse, afgrødesprøjtning, samt kommerciel transport af passagerer og fragt.
På et tidspunkt vil du sandsynligvis nå et punkt i din valgte luftfartskarriere, hvor du synes, det er tid til at starte og drive dit eget firma og købe din egen flåde af fly. Dette kommer selvfølgelig med nye udfordringer, da dine fly med tiden bliver slidt og kræver vedligeholdelse, og det er dig, der må hæfte for det.
Jordens digitale tvilling: nu med øget detaljegrad
Microsoft Flight Simulators imponerende gengivelse af jorden modtager en enorm opgradering med MSFS2024. MSFS2020 anvender kun grundlæggende terrænhøjdedata til at skabe landskabet. Dette resulterer i, at et lille område af overfladen kan synes næsten fladt og todimensionelt. I MSFS2024 er detaljeniveauet forbedret med en faktor på 4000 i forhold til MSFS2020. Nu vil alle typer terrænoverflader have fine ujævnheder, og visse typer vil inkludere elementer som sten, grene og græs.

Dette er ikke blot en æstetisk forbedring, da terrænet vil påvirke luftfartøjets hjul ved kontakt med overfladen. Som pilot er det derfor vigtigt at tage højde for overfladens type og tilstand ved start og landing. Det er fornuftigt at foretage et par overflyvninger af terrænet uden for en dedikeret landingsbane for at sikre, at overfladen er egnet til at lande på.

Hele kloden vil desuden blive befolket med mere realistiske 3D-modeller af vegetation. Verdenen vil nu også reagere på dine handlinger. Hjul vil efterlade spor i græsset, jorden og sneen. Vegetationen vil bevæge sig i vindtrykket, der genereres af flyets motorer og vinger.

Alle disse fantastiske detaljer er gode nok, men de skaber også en bekymring for, hvilke krav spillet vil stille til din maskine. Heldigvis er vi netop blevet mere oplyste om dette.
Okay, men kan den køre Microsoft Flight Simulator?
En anden vigtig detalje for dem, der ønsker at opleve denne banebrydende simulator på PC, er systemkravene, som også er blevet offentliggjort. Du kan se dem på billedet herunder.

Jeg må desværre konstatere, at jeg nok ikke skal forvente at kunne køre spillet med de højeste grafiske indstillinger uden at oplevelsen forvandler sig til et slideshow, men efter jeg var færdig med at bearbejde den krise, opdagede jeg en usædvanlig detalje. Selv kravene i kategorien “ideel” oplyser et pladskrav på kun 50 GB! Til gengæld er der et krav på 100 Mb/s internethastighed. Forklaringen er, at udviklerne har valgt at gøre klienten lettere ved at overføre så meget som muligt af spillets indhold til skyen. Dette tillader at indholdet, inklusiv omgivelser og fly, at blive streamet fra skyen i realtid, mens du navigerer gennem verdenen.
Der er mange flere spændende systemer og detaljer, som vi endnu ikke har belyst – vi har kun lige skrabet overfladen. I fremtidige artikler kan vi naturligvis dykke dybere ned i spillets funktioner, som er mindst lige så ambitiøse som dem, vi har afdækket her.
Himlen er grænsen
Jeg må indrømme, at da Microsoft og Asobo for omtrent et år siden præsenterede deres vision og ambitioner for MSFS2024, var jeg meget skeptisk. Jeg tvivlede ikke på, at de kunne implementere mange efterspurgte funktioner, men aktiviteterne i MSFS2020 gav mig ikke meget tiltro til Asobo og Microsofts evne til at skabe meningsfulde aktiviteter, der appellerer til både garvede flight-sim-entusiaster og gamere. Efter at have fået et mere konkret indblik i, hvordan deres ambitioner har taget form, er jeg dog blevet langt mere optimistisk. Det er svært på nuværende tidspunkt at kritisere de fantastiske ideer, der kommer til udtryk her.
Microsoft Flight Simulator er sat til at udkomme den 19. november 2024. Spillet er udviklet af Microsoft og det franske studie Asobo, som også står bag A Plague Tale-serien. Ifølge Jorg Neumann, Head of Microsoft Flight Simulator, er MSFS2024 den mest ambitiøse hjemmeflysimulator nogensinde. Med bidrag fra over 800 udviklere, inklusive diverse tredjeparts-samarbejdspartnere, har spillet fået en enorm udviklingsindsats.
Hvis du er interesseret i at vide mere om spillet i fremtiden, så hold øje med vores hjemmeside. Her vil du også kunne finde min anmeldelse af spillet, når det udkommer.
Mest læste

Nyhed
May 8, 2025
Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed
May 8, 2025
Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Anmeldelse
May 9, 2025
Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Nyhed
May 9, 2025
Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?
© Copyright - arkaden.dk