Sony præciserer forskellen mellem first, second og third-party titler


Nikolaj Mosegaard
Estimeret læsetid: 1 minutter.
February 25, 2025
Er du, som mange andre, forvirret over betegnelserne First-Party, Second-Party og Third-Party spil? Så frygt ej, Sony er på vej!
Forvirringen omkring first-Party, second-Party og third-Party titler kan være forvirrende. For at skabe klarhed har, Shuhei Yoshida, i et interview med Sacred Symbols, uddybet forskellene mellem disse udgivelsesformer.
Yoshida forklarer, at den afgørende faktor er forholdet mellem udvikler og udgiver. First-Party titler er fuldt ejet og finansieret af den samme virksomhed, hvor udviklingen primært er rettet mod én platform, hvilket resulterer i eksklusivitet. Som for eksempel Uncharted, The Last of Us og God of War, hvor Naughty Dog (udvikler) er ejet af og udgivet af Sony.
Second-Party titler udvikles af et uafhængigt firma, men finansieres helt eller delvist af udgiveren. Der opnås eksklusivitet til udgiverens platform, men udvikleren beholder IP-rettighederne. Eksempler herpå er Rise of the Ronin af Koei Tecmo, hvor PlayStation fungerer som udgiver. Tidligere var Nioh og Nioh 2 ligeledes second-party aftaler, hvor Koei Tecmo selv udgav i Asien, men Sony stod for udgivelsen i resten af verden.
Third-Party titler er partner-titler, der lancerer eksklusivt på udgiverens platform og senere kan udkomme på andre platforme. Et eksempel er Final Fantasy 16, der først udkom eksklusivt på PlayStation. Yoshidas forklaring bidrager til en øget forståelse af Sonys titel-distributionsstrategi, selvom der fortsat kan forekomme nuancer, der skaber uklarhed.
Mest læste

Nyhed
May 8, 2025
Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed
May 8, 2025
Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Anmeldelse
May 9, 2025
Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse
May 9, 2025
DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance
© Copyright - arkaden.dk