Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Arkaden+ Arkaden+
  • Søg Søg
Header Banner
Nyhed

Tidligere PlayStation-chef “ville have modstået satsningen på live-service spil”

Tidligere PlayStation-chef “ville have modstået satsningen på live-service spil”
Sony Interactive Entertainment
Lasse Bjørnsten Rasmussen

Lasse Bjørnsten Rasmussen

Estimeret læsetid: 2 minutter.

January 16, 2025

Den tidligere chef for PlayStation Studios, Shuhei Yoshida, har sagt, at han ville have modsat sig Sonys satsning på live-service-spil, hvis han stadig havde været ansvarlig hos platformindehaveren

Den populære leder forlod Sony denne måned efter 31 år i virksomheden, hvor han hjalp med at lancere den originale PlayStation og fungerede som præsident for Worldwide Studios fra 2008 til 2019.

I sit første interview siden han forlod PlayStation, blev Shuhei Yoshida interviewet af Kinda Funny om en række emner, herunder hvorfor PS Vita fejlede, og hvorfor Bloodborne endnu ikke er kommet til PS5.

Yoshida blev også spurgt om sine tanker omkring Sonys satsning på live-service-spil, siden han gav afkald på sin rolle som leder af virksomhedens first-party udvikling for at fokusere på indie-spil. Den tidligere chef sagde, at han ville have forsøgt at modstå pres fra Sonys ledelse om at skabe flere spil inden for den lukrative, men risikable genre, og han jokede med, at det måske var derfor, han blev fjernet som chef for Worldwide Studios.

Sony havde ambitiøse planer om at udgive 12 live-service-spil på PS5 inden 2026, men annullerede halvdelen af dem efter at have oplevet betydelige opstartsproblemer, herunder at annullere et multiplayer-spil baseret på The Last of Us og trække Concord fra salg efter blot to uger. Deres største succes, langt over de andre, er Helldivers 2, som siden lanceringen i maj sidste år er blevet PlayStations hurtigst sælgende spil nogensinde.

Foto af: Kinda Funny Games

“For mig havde jeg ansvaret for at administrere budgettet, så det var mit ansvar at fordele penge til, hvilke typer spil der skulle laves,” forklarede Yoshida. “Hvis virksomheden overvejede at gå den vej, gav det sandsynligvis ikke mening at stoppe med at lave endnu et

Post Banner
God of War eller et singleplayer-spil og i stedet sætte alle pengene i live-service-spil.”

“Men det, de gjorde, da jeg forlod, og Hermen Hulst overtog, var, at virksomheden gav os mange flere ressourcer. Jeg tror ikke, de sagde til Hermen, at han skulle stoppe med at lave singleplayer-spil. [De sagde] ‘disse spil er fantastiske, fortsæt med det, og vi giver jer ekstra ressourcer til at arbejde på live-service-spillene og prøve det’.”

Han tilføjede: “Jeg er sikker på, at de vidste, det var risikabelt. Chancen for, at et spil bliver en succes i denne enormt konkurrenceprægede genre, ville være lille. Men virksomheden, med den risiko i tankerne, gav Hermen ressourcerne og muligheden for at prøve det. Jeg synes, det er en god tilgang, og forhåbentlig vil nogle af spillene blive en succes.”

“Heldigvis klarede Helldivers 2 sig så godt… ingen havde forventet det. Du kan ikke planlægge en succes i denne branche, og det er den mest spændende del af denne forretning. Jeg håber, at denne strategi vil lykkes i sidste ende. Hvis jeg havde været i Hermens position, ville jeg sandsynligvis have forsøgt at modstå den retning. Måske er det en af grundene til, at de fjernede mig fra first-party!”

Lasse Bjørnsten Rasmussen

Lasse Bjørnsten Rasmussen

Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.

Mest læste i dag

Arkaden på Folkemødet – Hvad laver Arkaden på Folkemødet?

Feature

June 15, 2025

Arkaden på Folkemødet – Hvad laver Arkaden på Folkemødet?

Summer Game Fest 2025 fik rekordhøjt seertal

Nyhed

June 16, 2025

Summer Game Fest 2025 fik rekordhøjt seertal

Gog introducerer nyt MOD initiativ, og afslører Skyblivions udgivelsesvindue!

Nyhed

June 14, 2025

Gog introducerer nyt MOD initiativ, og afslører Skyblivions udgivelsesvindue!

Nintendo Switch 2-anmeldelse –  Samme opskrift, langt bedre resultat

Anmeldelse

June 15, 2025

Nintendo Switch 2-anmeldelse – Samme opskrift, langt bedre resultat

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk