Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene


Kasper Hansen
Estimeret læsetid: 4 minutter.
February 16, 2025
I Xbox Eras interview med Phil Spencer bliver der også talt om PlayStation og fremtiden med dem, nu hvor mange spil vil udkomme på konkurrentens platform
Xbox har historisk set haft fokus på at styrke sin egen platform, men i de senere år har Microsoft vist en øget villighed til at bringe deres spil til andre systemer. Med et marked, hvor spillere ofte er dybt forankrede i deres foretrukne platforme – hvad enten det er på grund af deres spilsamling, præference for en bestemt controller eller eksklusive titler – handler strategien ikke længere kun om at få flere til at skifte til Xbox. I stedet ser Microsoft muligheder i at møde spillerne, hvor de er.
Selvfølgelig tjener vi mere på vores egen platform – det er en af grundene til, at det er vigtigt at investere i den.
Men der er spillere, hvis spilsamlinger er på PlayStation eller Nintendo, eller som bare foretrækker deres controller eller de spil, der findes der. Jeg vil ikke kigge på det og sige: Jamen, så burde vi slet ikke bygge en forretning der eller finde fans af vores spil på de platforme.
Jeg forsøger ikke længere at flytte alle over til Xbox. Vi er alle så investerede i de platforme, hvor vores spil er – lad os bare lade flere mennesker spille. Og ja, de 70 %, vi tjener på spil på andre platforme, hjælper os med at opbygge en stærk portefølje, som vi viste ved Developer Direct. Jeg håber, det vil fortsætte med at skinne igennem resten af året.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
PlayStation og Nintendo logo vil være til stede i Xbox showcases
Xbox har i stigende grad åbnet op for at bringe deres spil til andre platforme, men det betyder ikke, at de vil skjule, hvor spillene kan spilles. Åbenhed omkring platforme og tilgængelighed er blevet en del af Microsofts kommunikationsstrategi, hvor gennemsigtighed over for spillerne er i fokus. Målet er ikke kun at sælge spil, men også at sikre, at Xbox-fællesskabet og oplevelsen kan mærkes – uanset hvilken enhed man spiller på.
Jeg mener, det handler om at være ærlig og transparent omkring, hvor spillene udkommer. Vi havde faktisk denne diskussion allerede sidste år i forbindelse med vores juni-showcase, men da vi endelig traf en beslutning, kunne vi ikke nå at få alle materialer klar, og det føltes mærkeligt at inkludere nogle spil og udelade andre.
Men jeg vil bare være gennemsigtig over for folk – hvis et spil udkommer på Nintendo Switch, så vil vi oplyse det. Hvis det udkommer på PlayStation eller Steam… Folk skal vide, hvor de kan købe vores spil. Men samtidig ønsker jeg, at folk kan opleve Xbox-fællesskabet i vores spil og alt det, vi tilbyder, på så mange skærme som muligt.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
Xbox har i længere tid bevæget sig væk fra den traditionelle konsolcentrerede tilgang og fokuseret på at gøre deres spil tilgængelige på tværs af flere platforme. Det betyder dog ikke, at alle enheder tilbyder den samme oplevelse – nogle funktioner er forbeholdt åbne platforme som PC og cloud, mens lukkede systemer som PlayStation og Nintendo sætter visse begrænsninger.
Alligevel handler det for Xbox ikke kun om platforme, men om at bringe spillene i fokus og gøre dem tilgængelige for så mange som muligt.
Selvfølgelig er ikke alle skærme ens. Der er visse ting, vi ikke kan gøre på de andre lukkede platforme, som vi kan på de åbne platforme og i skyen – det er anderledes. Men spillene bør være det, vi fokuserer på.
Den strategi, vi har, gør det muligt for os at lave store spil, samtidig med at vi understøtter vores egen platform – fra hardware til software og tjenester. Det vil fortsat være vores tilgang.
Jeg ved, at det ikke er det, alle andre gør, men jeg mener bare, at spillene skal være i front. Måske skyldes det, at jeg er vokset op i denne industri. Jeg startede med at udvikle spil. Men jeg ser, hvordan spillene vokser i styrke med det, vi gør – fordi flere mennesker får mulighed for at spille. Så ja, jeg prøver bare at være åben og transparent over for folk.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
Phil Spencer kommenterer også på, hvordan cloud gaming er i stor vækst, særligt i Asien, samt hvad Game Pass muligvis betyder for dét at eje et spil selv.
Mest læste i dag

Film & Serier
June 11, 2025
I Hvilken rækkefølge skal du se Predator-filmene?

Nyhed
June 11, 2025
Officielt: Switch 2 er hurtigst sælgende nogensinde

Film & Serier
June 12, 2025
Superman anno 2025 er langtfra tandløs: Se trailer 2 her

Anmeldelse
June 12, 2025
HITMAN World of Assassination: Signature Edition-anmeldelse – En fremragende trilogi men en problemfyldt port
© Copyright - arkaden.dk