Ad Banner

Feature

Nyt dansk spilstudie laver zombiespil: Mød KeyQuest Studio

Foto: KeyQuest Studio

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
8 juni, 2024

Den danske spilindustri buldrer derudaf i disse år, og der bliver produceret kvalitetsspil i mange forskellige genrer, men en spiltype vi ikke ser fra danske studier er zombiespil. Det bliver det nu lavet om på

Danmark har nemlig fået et nyt indie-spilstudie, KeyQuest Studio, der er grundlagt af Niels Ryding Olsson og Christian Stanislav Kobbernagel. Efter mange års erfaring inden for iværksætteri og webudvikling har de nu kastet sig over spilindustrien med deres første projekt, Dead Ends.

Hvem er KeyQuest Studio?

Niels og Christian har været venner hele livet og har arbejdet sammen de sidste otte år, hvor de har været med til at starte og drive to af Danmarks største B2B-webportaler, Saxis.dk og Capino.dk.

Niels Ryding Olsson fungerer som CEO, lead programmør og teknisk ansvarlig. Med en baggrund i markedsføring og en HD-uddannelse samt erfaring med iværksætteri, har Niels selv lært at programmere. Han står for både historieudvikling og lyd i spillet. Christian Stanislav Kobbernagel er lead grafisk designer og animator. Han styrer den visuelle identitet for både spillet og studiet. Uddannet som multimediedesigner, har Christian arbejdet som webdesigner og animator. Han er også selvlært inden for 3D-modellering og visuelle effekter.

Niels og Christian elsker spil, hvilket er deres indgangsvinkel til spiludvikling. De havde længe ønsket at arbejde med spil og overvejede først at lave en webportal i spilbranchen, da det var deres baggrund. Men efter nogen tid blev de enige om, at det, der virkelig tændte en ild i dem, var tanken om at lave spil. Det er den kreative proces, de brænder for.

– Vi vil rigtig gerne være med til at bidrage til den voksende danske spilscene. Vi synes, at vi har så meget kreativitet at byde på herhjemme, og vi vil gerne være med til at sørge for, at kreativiteten bliver forløst og kommer ud over landets grænser, udtaler de og fortsætter:

– Vores vision er at lave spil, som folk elsker at spille sammen med deres venner. Så må vi jo se, hvor det bærer hen.

Brugeroplevelsen i centrum

Nu er de to kammerater klar til at vise deres første spilprojekt frem. Et projekt, hvor deres baggrund inden for webudvikling har gjort, at de er meget fokuserede på brugerorientering, hvilket de bringer med sig ind i spiludviklingen.

– Jeg tror, vi er meget fokuserede på brugeroplevelsen, fordi vi har brugt så mange år på at optimere hjemmesider og sørge for, at de var nemme at navigere. Det er noget, vi taler meget om, når vi udvikler. Forstår folk det her? Er det tydeligt, hvad man skal gøre? Det er spørgsmål, vi ofte stiller hinanden, forklarer Niels Ryding Olsson.

Generelt er teamet meget brugerorienterede, derfor går de også meget op i at være åbne omkring udviklingen og være lette at komme i kontakt med, så de kan tage imod feedback og forslag fra folk, som potentielt kunne tænke sig at spille deres spil, når det udkommer.

Mon ikke også brugeroplevelsen er i top i Dead Ends inventory system. Foto: KeyQuest Studio

Navnet KeyQuest Studio

Da det nye studie søgte efter et navn til virksomheden, var Niels begyndt at læse bogen Ready Player One, som handler om en virtuel verden inde i et VR-spil. Historien handler grundlæggende om kærlighed til popkultur, hvor hovedpersonerne sendes på en “Quest”, hvor de skal finde tre “Keys” for at vinde. For at vinde denne quest skal man have en enorm kærlighed til popkultur og kende alle de rigtige referencer til gamle film, spil, bøger, tegneserier osv.

– På en måde er dette studie vores Key Quest, fordi vi tror, at det er vores enorme kærlighed til popkulturen, som skal være fundamentet for de ting, vi laver. Når vi nu laver et zombie-spil som Dead Ends, bruger vi referencer fra alle de film, spil, tegneserier m.v., som vi selv elsker inden for den genre, siger Niels Ryding Olsson.

Dead Ends

Dead Ends foregår i et post-apokalyptisk USA, hvor spilleren som lejesoldat skal hente forsyninger og redde overlevende i farlige zoner fulde af zombier og andre udøde skabninger. Spillet skiller sig ud ved at kombinere scavenging fra survival-spil med intense action-sekvenser og loot progression, som vi kender fra spil som Destiny, Borderlands og Diablo.

– Regeringen, militæret og verdens største våbenproducent WMD Industries har nu indledt Project Dead Ends. Projektet har til mål at indhegne afgrænsede zoner med kæmpe betonmure, sådan at ingen kan komme ind eller ud. Ideen er, at disse zoner kan genetableres som små samfund. Inde i disse zoner er der fuldt af zombier og andre udøde skabninger. Desværre er der også vigtige forsyninger, som det tilbageværende samfund har brug for, for at fungere. For ikke at tale om overlevende, der ikke nåede med ind i karantænezonen, før portene blev lukket, forklarer teamet.

Der udloddes store pengepræmier til dem, der melder sig til at begive sig ind i disse zoner for at hente forsyninger, redde overlevende og klare forskellige opgaver for regeringen og WMD Industries. Spilleren tager rollen som en af disse modige sjæle.

– Zombie-spil er ofte survival-spil, hvor fokus er på at holde sig i live. Derfor skal man samle ressourcer og mad, og man skal bygge en lejr og crafte ting osv. Vi har beholdt scavenging-delen, altså det med at gå på opdagelse og finde brugbare ting, men har smidt alle survival mechanics ud, forklarer Niels.

Spilleren bliver ikke sulten eller træt eller forkølet, som man ser i andre survival-spil. I stedet er dette et action-spil. I Dead Ends er du lejesoldat med adgang til alt, hvad regeringen og WMD Industries kan tilbyde af droner, tanks, turrets, miner, bombardementer og avancerede våben, som du kan kalde ned fra himlen, når du er inde i zonen. Samtidig byder spillet også på tilfældigt genererede våben og udstyr med perks i forskellige niveauer af sjældenhed, som man kender fra Destiny, Borderlands, Diablo og lignende spil.

– Kombinationen af at have det her korte intense loop, hvor du dropper ind i zonen og skal klare dig frem til extraction på 15-30 minutter, blandet med scavenging fra survival-spil og loot progression, mener vi er en unik sammensætning i en zombie apokalypse setting, uddyber de.

Foto: KeyQuest Studio

Små bump på vejen

Den største udfordring for KeyQuest Studio har været at finde balancen mellem at være åbne for nye idéer og holde sig til det, de er i gang med.

– Det kræver en stor mængde af systemer, animationer, lyd, effekter, lys og UI, før et spil føles som et spil. Alle disse elementer skal spille sammen for at skabe en samlet oplevelse, siger Niels og supplerer:

– Det betyder også, at det er ret svært at vurdere, om man er på rette vej, før mange af disse ting er på plads. Man skal virkelig have is i maven nogle gange og stole på, at det man tænker er rigtigt, for det kan tage mange måneder, før man faktisk kan spille det og se, om man havde ret.

Inspiration og fremtidsplaner

KeyQuest Studio henter inspiration fra både nye og gamle spil samt popkultur. De har lavet en liste over zombiefilm, som de ser sammen for at hente inspiration. De har erfaret at der kan komme nogle sjove idéer ud af at se film og så tænke over, hvordan man kan lave en game mechanic ud af det, der sker i filmen. Studiet er også inspireret af spil som Command and Conquer Generals, Hitman og Resident Evil.

– Vi er inspireret af spil der kan balancere tingene og have det bedste fra begge verdener, så det hverken bliver for fjollet eller for seriøst, siger de.

Foto: KeyQuest Studio

Hvad angår fremtiden, så ser KeyQuest Studio ikke meget længere ud i fremtiden end deres penge rækker til. De prøver derimod at lave Dead Ends så godt som muligt med den tid, de har.

– Det er nøglen til at låse op for alle de muligheder, der ligger i fremtiden, men der er ingen tvivl om, at vi begge ser os selv lave spil resten af livet, siger Niels Ryding Olsson.

De har også et designdokument på et andet projekt, som de begge synes kunne være sjovt at lave en dag, hvis de får muligheden. Men hvad er det fedeste ved at lave spil? Det kan næsten være svært at vælge.

– Vi går meget op i alle dele af processen. Nogle gange har man arbejdsopgaver, hvor man ikke kan lade være med at grine lidt af det, man sidder og laver. Som for eksempel at lave effekterne til, når en zombie splattes ud af en droppod, der kommer drønende ned fra himlen. Så står man og diskuterer helt alvorligt, om zombien splatter ud på den rigtige måde, eller om der flyver nok indvolde ud. Det er ret sjovt, siger Niels Ryding Olsson.

KeyQuest Studio er et spændende nyt skud på den danske spiludviklingsscene, og med Dead Ends viser de allerede stort potentiale. Det bliver spændende at følge deres rejse og se, hvordan de fortsætter med at bidrage til spilindustrien. Hos Arkaden har vi i hvert fald tænkt os at følge med på sidelinjen, så vi er klar til at fortælle mere om KeyQuest og Dead Ends.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk