Ad Banner
Ad Banner

Preview

Of Ash & Steel-preview – Et action-RPG, der vil genoplive ånden fra de klassiske rollespil

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
18 november, 2024

På en grå november eftermiddag havde de gode folk hos Cosmocover og tinyBuild inviteret Arkaden.dk til et online preview-event på Fire & Frosts kommende action-RPG Of Ash & Steel. Her fik vi en præsentation af det ambitiøse spil, så femten minutters gameplay og deltog i en Q&A-session med udviklerholdet.

Hvad er så Of Ash & Steel? Jo, som spillets Lead Game Developer, Viktor Kondakov, fortæller, så er der her tale om et godt gammeldags action-RPG, der er godt og grundigt inspireret af de rollespil, vi spillede i starten af 00’erne. Forestil dig, hvis Gothic fik et kærlighedsbarn med The Witcher – så har du fat i den vibe, som Of Ash & Steel udsender. Spillet udspiller sig i en farlig, low-fantasy verden med en middelalderlig atmosfære og en åben struktur, der i høj grad opfordrer til udforskning.

Min første indskydelse var, at det lignede en blanding af The Witcher og Kingdom Come: Deliverance, men da Of Ash & Steel foregår i et tredjepersonsperspektiv og udspiller sig i en low-fantasy verden, giver udviklerens sammenligning mere mening. Viktor Kondakov fortæller også, at inspirationskilderne, udover Gothic og The Witcher, inkluderer spil som Vampire: The Masquerade og det første Fable. Kender man lidt til disse titler, får man en fornemmelse af, hvad Fire & Frost med deres kommende spil sigter efter.

Og lad os slå det fast med det samme – Fire & Frost har i deres forsøg på at skabe deres eget drømme-RPG lånt lidt her og der, men hvor de gerne vil adskille sig fra inspirationskilderne, er i deres åbne verden, som ikke er plastret til med ikoner og markeringer. Kondakov gør meget ud af at fortælle, at spillet gør meget lidt for at holde dig som spiller i hånden. Præmissen er derimod, at man som spiller skal opdage verden i sit eget tempo.

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

Det er en flot spilverden, man bliver præsenteret for i Of Ash & Steel, og den virker umiddelbart meget dynamisk og naturlig. Vi fik fremvist et vejrsystem, som rent faktisk gav tegn på, at det ville begynde at regne, inden de første dråber ramte jorden. Det blæste pludseligt op, og man kunne se græs og træer begynde at svaje i vinden, og belysningen ændrede sig også gradvist. Det virkede overbevisende, og det samme kan man sige om resten af verdenen, som udviklerne må siges at være lykkedes med. Verden føles levende, og NPC’er lever deres eget stille liv uanfægtet af din tilstedeværelse.

Kondakov fortæller også, at der vil være forskellige biomer på øen, hvor spillet foregår, som vil have forskellig flora og fauna. Samtidig vil øen være stor, men dog ikke så stor, at den kommer til at føles tom – hvilket er vigtigt, når man ikke plastrer kortet ind i ikoner. Når man derimod gerne vil opfordre spillerne til selv at gå på opdagelse, må der ikke være for langt imellem det interessante indhold.

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

Inspirationen fra The Witcher blev igen tydelig, da vi i gameplay-præsentationen passerede en lille landsby, hvor der var en opslagstavle eller bulletin board, hvor man kunne starte nye missioner. Missionerne var præsenteret meget lig den måde, man ser i CD Projekt Reds populære spil – og der var også flere momenter, hvor man kunne se, at Fire & Frost havde ladet sig inspirere af andre kendte RPG-titler. Som et andet eksempel er det også muligt at slå lejr i naturen og tilberede mad, der giver forskellige bonusser – meget lig med, hvad vi så i Dragon’s Dogma 2 tidligere på året.

Mens omgivelserne i Of Ash & Steel så imponerende ud, kan det samme ikke helt siges om spillets karakterer, som umiddelbart bevæger sig lidt stift. Det samme er tilfældet med kampsystemet, som udviklerholdet ellers er meget stolte af. Det skal dog siges, at det stadig er en tidlig version af spillet, vi har fået fremvist, og der kan stadig nå at ske meget inden udgivelsen, men kampsystemet så lidt “floaty” ud – forstået på den måde, at det virkede meget svævende. Man kan derfor være bekymret for, om der er noget reelt gods i systemet. Kan man mærke, når man rammer en fjende, eller er det lidt for vattet?

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

På den positive side er det muligt at benytte omgivelserne i kamp. Man kan for eksempel sparke til en krukke, der så rammer en fjende, hvilket gør det muligt at overraske med et hurtigt angreb. Systemet udvikler sig også undervejs i spillet, alt efter hvordan man opgraderer sin karakter. På den måde er Of Ash & Steel opbygget meget som et klassisk action-RPG, hvor du tilpasser din karakter efter din egen spillestil, og hvor forskellige våben giver forskellige muligheder. Derudover så progressionssystemet ret interessant ud – og jeg ser frem til at finde ud af, hvor dybt det i virkeligheden er. Udviklerne lovede dog, at kampsystemet bliver mere varieret og robust, som både spillet og spilleren udvikler sig.

Der vil også være fokus på crafting i spillet, og som spiller kan man eksempelvis specialisere sig inden for forskellige områder. Kondakov nævner, at man kan blive Master Blacksmith, hvilket også vil have en indflydelse på din karakter og de våben, du bærer. Samtidig vil der også være små minispil, som kan give dig en ekstra indtægt – og de er ikke nødvendigvis alle lovlige. Der vil for eksempel være lockpicking i spillet.

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

Vi fik ikke mange informationer om spillets narrativ. Det, vi dog ved, er, at spillets hovedperson, Tristan, fra spillets begyndelse er draget af sted på en hemmelig mission og derfor nu befinder sig på den ø, hvor Of Ash & Steel udspiller sig. Der er tale om en fast protagonist, så der er ikke på den måde mulighed for at skabe sin egen unikke karakter. Dog kan man ændre på Tristans udseende og give ham forskellige frisurer og skæg. Det er ikke muligt at spille som andre end Tristan, der til gengæld har en omfattende baggrundshistorie – det er et valg, udviklerne tog tidligt i udviklingsprocessen.

Spillets narrative designer, Andrey Emashov, fortæller, at man går efter en dyb og rig fortælling, hvor dine valg som spiller vil få indflydelse og konsekvenser. Samtidig skal fortællingen fungere i spillets verden, der som tidligere beskrevet er en low-fantasy setting, hvor vi ikke kommer til at se elvere og orker. Dog vil der være monstre, og vi så også antydningen af noget magi.

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

Derudover vil spillets historie blive spundet ind i øens to fraktioner, hvor den ene er en religiøs orden, og den anden er en gruppe, der lever i naturen. Her vil man kunne finde under-fraktioner, hvor nogle vil være i konflikt med hinanden. Er det tilfældet, kan man som spiller kun blive en del af én af de stridende parter.

Der er mange spændende idéer i måden, hvorpå man går til formidlingen af historien – og jeg håber, at spillet kan leve op til de ambitiøse mål. Der er som sådan ikke noget, man ikke har set før i andre spil, men det er kombinationen af de mange systemer, der kan være med til at adskille Of Ash & Steel fra de mange andre spil i genren.

Foto: Fire & Frost/tinyBuild

For at opsummere, så sigter Of Ash & Steel efter at levere en intens oplevelse i en brutal middelalderlig fantasyverden, hvor spilleren bliver en del af en levende og detaljeret verden. Spillet vil have et strategisk action-RPG-kampsystem, hvor hver beslutning og taktik tæller, og spilleren får muligheden for at undergå en dyb og personlig udvikling gennem historien – en fortælling om transformation og valg. Derudover har spillet en omfattende karakterprogression, som giver spilleren frihed til at forme sin karakter gennem en række forskellige valg og muligheder.

Hvordan alt dette kommer til at fungere i virkeligheden, bliver spændende at finde ud af, når spillet udkommer – men én ting er sikkert. Efter dette preview er jeg blevet meget nysgerrig på Of Ash & Steel, og jeg ser meget frem til at finde ud af, om spillet har noget unikt, eller om det drukner i mængden af de mange andre action-RPG’er, der også kæmper om vores opmærksomhed. Men hvis man sidder og sukker efter en moderne udgave af det klassiske action-RPG, så er det værd at holde øje med Of Ash & Steel.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk