Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter  

Foto: Slipgate Ironworks/3D Realms

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
22 april, 2024

Danske Slipgate Ironworks som også stod bag det nye Graven og Ghostrunner, er netop ude med sit nye førstepersons skydespil

Phantom Fury er en efterfølger til studiets tidligere spil kaldet Ion Fury. Man spiller som Shelly “Bombshell” Harrison som vågner op fra en koma iført en stærk ny robot arm. Shelly begiver sig nu ud på en rejse igennem USA hvor man møder alt fra soldater, cyborgs og mutanter, som alle har hver deres evner. Med en bred vifte af våben og en interaktiv verden at udforske, er det nu blevet tid til at se om denne shooter kan være på lige fod med en klassiker som Half Life, hvilken de har taget inspiration fra.  

Foto af: Slipgate Ironworks/3D Realms

Velfungerende med irritationsmomenter 

Når man starter spillet som det første, skal man lære de basale ting som at bevæge sig og skyde osv. Rent gameplay mæssigt føltes det ret velfungerende og gnidnings frit. Indtil jeg mødte den første modstander. Det første våben man fik, var en stun baton som mange gange ikke registrerede at man ramte en fjende. En anden ting der irriterede mig nogle gange var de store tip bokse som kommer op på skærmen når en person taler til en. Jeg oplevede også en bug hvor en af hjælpeboksene sad fast på min skærm igennem de første to baner i spillet.  

Men kødet af spillet er selvfølgelig når man er i direkte konfrontation med fjenderne. Når man bruger sine revolver til at skyde dem til plukfisk eller man kaster en bombe eller sprængfarlig tønde i hovedet på dem så de springer til atomer, alt sammen fungere vildt godt. Der er et stort mutantvæsen som godt kan være ret uforudsigelig da han springer rundt, men det gør også at man er tvunget til at være på dupperne konstant. Man har også en slags special-ability i sin robot arm, som man kan bruge til at slå RIGTIG hårdt, og decideret lave fjender til kødstumper med et slag. Den kan også bruges til at slå togvogne væk eller åbne metalskakter .  

Her ses en info boks som ikke forsvandt i de første to baner. Foto af: Lasse Rasmussen/Slipgate Ironworks og 3D Realms

Tekniske problemer til tider 

Jeg er desværre stødt på nogle små tekniske problemer hist og her. Udover at en hjælpeboks i starten af spillet ikke forsvandt, så var der momenter i spillet, der ikke kørte optimalt. Jeg ligger på en stabil 144 billeder i sekundet største delen af tiden, dog kan jeg opleve steder i nogle af banerne, hvor spillet dykker ned til 60, nogle gange lidt under, også selvom der faktisk ikke sker noget. Det er en teknisk ting, som kan blive opdateret og fikset, heldigvis. Spillet fungerede stadig og det var ikke en dealbreaker for mig.  

Som jeg også nævnte tidligere, kan jeg tit misse slag med min stunbaton. Om det er et teknisk problem eller et “jeg-problem”, er op til diskussion. 

Foto af: Slipgate Ironworks/3D Realms

Konklusion 

Danske Slipgate Ironworks har formået at lave et adrenalin pumpene action brag hvor man virkelig føler sig sej! Med et stort arsenal af våben og en fed grafisk stil som bringer en tilbage til de klassiske boomer shooter spil. Til tider snubler spillet med lidt teknisk hosten og har nogle små fejl. Men alt i alt er det en fed oplevelse, som jeg helt sikkert håber, de vil arbejde mere med i fremtiden.

Jeg håber Slipgate laver et tredje spil i Fury-serien hvor de tager alt hvad de har lært ved de tidligere, men finjusterer det så det bare kører med klatten. Man skal helt sikkert gå ud og spille det her. Man får lyst til at gå tilbage i tiden og spille de klassiske førstepersons skydespil igen. Man kan mærke kærligheden som udviklerne har lagt i spillet, og jeg håber det kommer til at gå dem godt med denne udgivelse. 

Udvikler/Udgiver: Slipgate Ironworks/3D Realms

Genre: Førstepersons skydespil, Boomer Shooter

Platform: PC

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk