Ad Banner

Nyheder

PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet

Foto: Adrenaline

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
4 december, 2024

Den tidligere chef hos PlayStation, Shawn Layden, afslører i et interview, hvordan PlayStation 3-æraen næsten kostede Sony hele deres konsolforretning

For få dage siden kunne PlayStation stolt fortælle, at PlayStation 2 har rundet imponerende 160 millioner solgte eksemplarer, hvilket gør den til en af de mest populære konsoller nogensinde. Men midt i glæden over PlayStation 2’s enorme succes har den tidligere PlayStation-chef, Shawn Layden, løftet sløret for en tid, hvor PlayStation nær havde mistet fodfæstet. Ifølge Insider Gaming var PlayStation 3-æraen nemlig tæt på at blive enden for hele PlayStation-brandet.

I et interview beskriver Layden, hvordan lanceringen af PlayStation 3 i 2006 blev en smertefuld oplevelse for Sony. Konsollen blev kritiseret for at være for dyr, mangle stærke spil ved udgivelsen og give udviklere problemer med at lave spil til den. Resultatet var en kaotisk tid, som Layden husker som PlayStations mest usikre periode.

– PS3 var vores Ikaros-øjeblik. Vi kom fra succeserne med PS1 og PS2, og så besluttede vi os for at bygge en supercomputer. Vi smed Linux på den og forsøgte at gøre alt muligt. Vi fløj for tæt på solen og var heldige at overleve, fortæller Layden.

Shawn Layden. Foto: Sony

PlayStation 3-krisen førte efterfølgende til nogle vigtige refleksioner hos Sony, og de erfaringer skulle senere bane vejen for PlayStation 4’s succes. En af de vigtigste lektier var, at Sony ikke behøvede at opfinde alting selv.

– Vi lærte, at det er okay at købe komponenter fra andre. Du kan få bedre priser fra leverandører og styre omkostningerne mere effektivt, end hvis du bygger alt selv, forklarer Layden.

Samtidig blev det klart, at PlayStation skulle have en mere tydelig identitet. PlayStation 3 forsøgte at være lidt for meget på én gang – en spillemaskine, en medieafspiller og meget mere. Sony besluttede derfor, at de skulle gå tilbage til rødderne.

– Vi fandt ud af, at kernen skal være spil. Det handler ikke om, hvorvidt du kan streame film eller bestille pizza gennem din konsol. Det handler om at lave en fantastisk spillemaskine, understreger Layden.

Selvom PlayStation 3 fik en svær start, lykkedes det dog for konsollen at rejse sig – og med 87,4 millioner solgte konsoller overhalede den Xbox 360’s 85,7 millioner og sikrede PlayStation endnu en generation på markedet.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk