Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Sony har endnu engang leveret en “midtvejs konsol” og lover en markant forbedring, på hvad der nu er markedets stærkeste spilkonsol. Men hvor stor er forskellen reelt, og lever opgraderingen op til forventningerne?
Siden den første PlayStation så dagens lys i 1994, har Sony sat standarden for, hvad en spilkonsol kan levere. Med ikoniske titler som Final Fantasy VII og Gran Turismo etablerede PlayStation sig hurtigt som en favorit blandt gamere verden over. Efterfølgende modeller fortsatte denne succes og cementerede Sonys position som en af branchens største og stærkeste aktører.
Med PlayStation 5, lanceret i 2020, har Sony satset på hurtigere SSD-teknologi, ray tracing og generelt grafisk imponerende spil. Nu, tre år senere, introducerer Sony PlayStation 5 Pro – en midtvejsopgradering, der følger traditionen fra PS4 Pro. Formålet er at levere forbedret hardware og en endnu bedre gamingoplevelse, i den højest mulige kvalitet.
De første indtryk
Det første som er slående, er hvor meget PlayStation 5 Pro minder om alle andre PlayStation 5 konsoller, når det kommer til indpakning og præsentation af produktet.
Indpakningen består af hvid pap, der føles billig og uinspirerende. Faktisk føles det næsten som at pakke en budgetstøvsuger ud – en oplevelse, der slet ikke matcher forventningerne til et high-end produkt. Det er ærgerligt, at Sony endnu engang vælger at nedprioritere præsentationen, især på en konsol, der retter sig mod forbrugere, som søger en premium oplevelse.
Når konsollen endelig er pakket ud, er oplevelsen heldigvis mere positiv. Designet er både mindre, lettere og skarpere sammenlignet med den originale PlayStation 5. Konsollen er mærkbart mere kompakt og minder designmæssigt om PS5 Slim. Den tidligere runde stander, som fulgte med til at sikre konsollens stabilitet i både vertikal og horisontal position, er ikke inkluderet i Pro-pakken. I stedet medfølger to små plastikstykker, der stabiliserer konsollen, når den ligger. Overraskende nok fungerer de rigtig godt og giver faktisk mere stabilitet end den runde stander fra den originale PS5.
Men hvis du foretrækker at placere konsollen lodret, støder du på en udfordring. Der medfølger ingen vertikal stander i pakken – den skal købes separat, og den koster i skrivende stund 229 kr. Dette føles som en unødvendig ekstraudgift til en konsol, der allerede ligger i den højere ende af prisskalaen.
Når du får sat strøm til din nye investering, og konsollen booter op, er der underligt nok ingen visuel indikation af, at du har købt en Pro-model.
Installationsprocessen refererer til konsollen som “PS5”, og ingen steder er det et ”Pro” mærkat at finde. Sony har simpelthen valgt, at alt skal fremstå identisk med standardmodellen – i hvert fald indtil du starter et spil.
Den reelle forskel
Sony har markedsført PlayStation 5 Pro som konsollen, der eliminerer behovet for at vælge mellem høj grafisk kvalitet ved 30 fps (billeder i sekundet) og en mere flydende oplevelse ved 60 fps. Heldigvis leverer konsollen på dette løfte – i hvert fald i mange af de spil, der er optimeret til den nye hardware. Spil som Spider-Man 2, God of War Ragnarok, The Last of Us og især Horizon Forbidden West imponerer med en stabil billedhastighed på 60 fps, samtidig med at de bevarer en høj visuel kvalitet.
Det er dog ikke alle spil der er en stor forbedring, trods et ”enhanced for PS5 Pro” mærkat. Spil som Assasin’s Creed Mirage leverer så lille en forbedring, at det nærmest er umuligt at spotte. Samtidig er et spil som Silent Hill 2 mærket af en underlig ”rysten” i vandpytter, og andre mindre fejl, som ifølge undersøgelser, skulle skyldes deres AI opskaleringsteknologi.
Det er sikkert fejl som bliver rettet på sigt, men for nu er det ret forstyrrende.
De fleste optimerede spil tilbyder en ny grafiktilstand, der typisk kaldes “PS5 Pro Performance” eller noget lignende. Denne tilstand erstatter ikke blot de eksisterende grafikindstillinger fra standard PS5, men introducerer også yderligere muligheder, og ofte en fidelity mode, der leverer endnu højere grafisk kvalitet ved 30 fps.
Selvom det giver flere valgmuligheder, føler jeg personligt, at en konsol af denne kaliber bør prioritere én ting: high quality ved 60 fps uden kompromisser, og uden en masse nye valgmuligheder.
For dem, der nyder at eksperimentere med detaljerede grafikindstillinger, er PlayStation 5 Pro maskinen der giver dig disse muligheder. Men hvis det er tilfældet for dig, så har du sikkert allerede en PC, hvor du spiller de fleste af dine spil.
For mig handler en konsoloplevelse om enkelhed. Jeg ønsker at kunne starte et spil og vide, at jeg får den bedste visuelle og flydende oplevelse uden at skulle justere indstillinger, eller igen prioritere mellem 30- og 60 fps.
PlayStation Spectral Super Resolution
PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) er en ny teknologi, der debuterer med PlayStation 5 Pro. Ved hjælp af avanceret kunstig intelligens analyserer PSSR spillets visuelle data og opskalerer billederne til højere opløsninger. Resultatet er på papiret markant skarpere og mere detaljerede grafiske oplevelser, alt sammen uden at belaste konsollens hardware yderligere.
Teknologien minder om eksisterende løsninger som NVIDIAs DLSS og AMDs FSR, men PSSR er skræddersyet specifikt til PlayStation 5 Pro, hvilket gør den til en spændende ny udvikling inden for konsolspil. En af PSSR’s største styrker er dens evne til at frigøre systemressourcer, der ellers ville være optaget af grafikbehandling. Dette åbner døren for højere billedhastigheder, mere avanceret ray tracing og generelt en mere flydende spiloplevelse.
Sony’s egne spil drager rigtig god nytte af denne teknologi, mens 3 parts titler er af mere svingende kvalitet.
Det bliver interessant at se, hvordan udviklere udnytter PSSR i fremtiden, efterhånden som de bliver mere fortrolige med teknologien. Allerede nu er det tydeligt, at PSSR leverer imponerende resultater i spil som Spider-Man 2 og Horizon Forbidden West, hvor grafikken fremstår exceptionelt detaljeret og skarp.
Optimering af PlayStation 4-spil
En mindre omtalt, men alligevel spændende tilføjelse med PlayStation 5 Pro, er dens evne til at optimere PS4-spil. Ifølge Sony kan op til 8.500 PS4-titler opleve forbedringer i billedhastigheder og opløsning. Et spil som Days Gone står mærkbart skarpere på PS5 Pro sammenlignet med tidligere.
Desværre er forbedringerne begrænsede. Spil som Bloodborne forbliver låst ved 30 fps, hvilket er en skuffelse for dem, der havde håbet på en mere dramatisk opgradering. Blandt de titler, jeg har testet, har optimeringerne været minimale og langt fra revolutionerende. Dog kan spil, der allerede understøtter 60 fps og dynamisk opløsning, som Days Gone, drage større fordel af den ekstra kraft. Her er grafikken mere detaljeret end tidligere, og giver en mere poleret spiloplevelse.
Hvis du forventer en optimering på niveau med FPS Boost på Xbox Series X, risikerer du dog at blive skuffet. Mens PS5 Pro’s forbedringer er velkomne, lever de ikke op til det samme ambitionsniveau som hos konkurrenten.
Værdi for pengene
Det helt store spørgsmål er, om PlayStation 5 Pro er prisen værd. Svaret afhænger i høj grad af dine behov og forventninger, da vurderingen i sidste ende er individuel. Du får en forbedret grafisk oplevelse, og den ekstra ydeevne giver ikke kun fordele i optimerede titler, men også i spil med dynamisk opløsning og variabel billedhastighed. For eksempel ser spil som Returnal markant flottere ud, selvom det ikke officielt er optimeret til PS5 Pro.
Når det er sagt, skal du være forberedt på, at forbedringerne ikke er revolutionerende. Med introduktionen af PS5 Pro har Sony også implementeret nye grafiske indstillinger, der kan efterlade en følelse af, at konsollen ikke udnytter sit fulde potentiale. Det kan give indtrykket af, at endnu kraftigere hardware ville være nødvendig for at levere den lovede præstation.
For mig handler det om enkelhed, når jeg vælger en konsol. Jeg køber en Pro model for at få den bedste oplevelse direkte ud af boksen – ikke for at navigere gennem et væld af grafiske indstillinger, som det ofte er tilfældet på en PC. Her føles det, som om Sony misforstår sin målgruppe ved at tilbyde for mange valg, frem for at levere en standardindstilling, der udnytter hardware fuldt ud.
Derudover mangler der simple softwareoptimeringer, som burde være selvskrevne. Det er f.eks. ikke muligt at filtrere sit bibliotek efter spil, der er optimeret til PS5 Pro. I stedet må du ty til Google eller gennemgå PlayStation Store for at finde en liste over optimerede titler. Dette giver en følelse af at udviklerne ikke har testet maskinen ordentlig af, inden den er sendt ud til forbrugerne, og underminerer endnu engang konsollens premium følelse.
Konklusion
PlayStation 5 Pro er uden tvivl en kraftfuld maskine, men den kæmper med en tydelig identitetskrise. Hvad er dens egentlige formål, og hvordan skal den ekstra hardware udnyttes? Sony har overladt disse beslutninger til udviklerne, hvilket har ført til vidt forskellige måder at implementere kræfterne på under forskellige optimeringsnavne. For forbrugeren skaber det mere forvirring end klarhed. I stedet for at tilbyde en standardiseret “4K high quality ved 60 fps”-oplevelse, bliver spilleren i mange spil præsenteret for et væld af grafikindstillinger.
De nye grafiske muligheder, som justeringer af ray tracing, skygger og refleksioner, kan måske tiltale hardcore-entusiaster. Men for mig, der vælger en konsol for enkelheden, føles det som en uønsket tilnærmelse til PC-oplevelsen. Vi blev lovet high fidelity ved 60 fps, men introduktionen af endnu flottere grafikindstillinger, der tvinger spillene tilbage til 30 fps, skaber mest af alt en skuffelse. Det efterlader en følelse af, at konsollen stadig ikke er stærk nok til at levere ”high quality, ved 60 fps”.
Mens maskinen har stort potentiale, udnyttes det ikke fuldt ud i øjeblikket. Mange spil kører præcis som på en standard PS5, medmindre de er specifikt optimeret til Pro-modellen. Selv blandt de optimerede spil er det ofte ældre first-party titler, som mange allerede har gennemført.
Men det skal siges: Når Pro’en leverer, gør den det virkelig godt. Flere spil, der er optimeret, kører fantastisk med skarpere grafik og mere stabil performance, hvilket i glimt føles som en næste-generationsoplevelse. Desværre kræver det at spillet fra udviklerens side er optimeret til PlayStation 5 Pro, for at levere denne optimerede oplevelse, og for nu, er det kun et fåtal af de titler der er tilgængelig på PS5.
PS5 Pro er ikke et dårligt produkt, men det er heller ikke den store revolution, som mange måske havde forventet – i hvert fald ikke endnu. Den er i sin nuværende form mere et uforløst løfte om, hvad der kan komme, end den endegyldige opgradering.
Min anbefaling? Vent. Vent, til prisen falder, og flere spil begynder at udnytte maskinens fulde potentiale. PlayStation 5 Pro er et solidt skridt fremad, men lige nu mangler den at leve op til sit fulde potentiale som konsollen, der skulle sætte nye standarder.
Produkt: PlayStation 5 Pro
Producent: Sony Interactive Entertainment
Produkttype: Spillekonsol
Michael Engelbreth – Skribent & Anmelder
Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.