Podcast

Podcast: Er Candy Crush harmløs afslapning eller ondskabsfuld afhængighedsmaskine?

Af Jens Haag
3 marts, 2023

I podcastet "Verdens Bedste Spil" interviewer Hardwire i denne omgang internetkulturekspert Maia Kalke Lorentzen, der har gennemført over 3500 baner i mobilspillet Candy Crush, på trods af sin skepsis overfor de griske metoder, spillet benytter til at tjene penge på brugerne.

Candy Crush Saga, det nuttede, sukkersøde tre-på-stribe-mobilspil, som udkom i 2012, havde forrige år ikke mindre end 255 millioner brugere. Spillet, der produces og ejes af udvikleren King, der oprindeligt er fra Sverige, men nu har hovedkvarter i Malta, er blevet downloadet svimlende 2,7 milliarder gange og har en årlig omsætning på næsten 4 milliarder dollars.

Pengene tjenes i overvejende grad ved, at brugernes lokkes til at betale små summer penge for ekstra fordele i spillet – og det løber altså op. Spillet er i overvejende grad populært hos kvinder i 40’erne, som, på trods af de rigtig mange timer, de spiller spillet, aldrig ville kalde sig selv for “gamere”.

Maia Kalhke Lorentzen, som er internetkulturekspert hos Cybernauterne spiller Candy Crush Saga. Rigtig meget Candy Crush Saga, efter eget udsagn. Hun er fuldstændig klar over de etiske problemer i spillet og hvordan, det forsøger at lokke hende til bruge penge og har også slettet det flere gange fra sin mobil.

Alligevel vender hun tilbage til spillet.

I denne udgave af podcastet “Verdens Bedste Spil” dykker vi ned i en verden, som på den ene side består af pangfarvede lakridssnører, vingummier og holdkæftbolcher og på den anden side af udprægede gråzoner




© Copyright - arkaden.dk