F1 25-preview – Nye systemer, mere kosmetik og en tilbagevendende story mode


Lasse Bjørnsten Rasmussen
Estimeret læsetid: 6 minutter.
April 24, 2025
Codemasters har taget en masse spillerfeedback og implementeret det, plus en masse nye systemer og en helt ny måde at integrere med My Team på
Sidste år anmeldte jeg F1 24 og var ret begejstret for spillet. Det var det første i serien, jeg havde spillet, og jeg var derfor nytilkommer. Men ligesom mange af de andre store sportsspil fra EA, så kommer der en udgivelse hvert år – og nu er vi altså nået til F1 25. Spillet udkommer den 30. maj, men jeg har set et eksklusivt preview af spillet og kan nu dele, hvad jeg så, og hvad jeg synes om de nye tilføjelser og større forandringer, der kommer til at være.
Nedenfor har jeg opdelt al informationen om de største nyheder i tre kategorier og vil gennemgå de vigtigste nye elementer, som spilleren kommer til at opleve i F1 25, samt mine personlige holdninger til disse tilføjelser og ændringer.
My Team 2.0
My Team har i de tidligere F1-spil været lidt i familie med det, man kender som Ultimate Team i FC-spillene. Men i F1-spillene har man skullet skabe sin egen kører og stille og roligt progresse sig gennem spillet og blive et stærkere hold. Fokuset har dog for det meste ligget på ens egen kører og ikke så meget på selve holdet. Det system bliver nu lavet om fra bunden i F1 25.
Der vil blive åbnet mere op for forskellige valg til begge sine kørere, da fokuset tidligere primært har ligget på én selv, mens ens holdkammerat for det meste blev glemt. Det nye system gør det mere favorabelt at sammensætte begge sine kørere, så de er lige stærke, og man undgår en skævvridning. Der vil også være et nyt Perk-system, som gør det muligt for ens ejer at specialisere sig i forskellige områder inden for Team Management, som f.eks. ingeniørarbejde.
Team HQ har fået et helt nyt design. Det er her, man har sit “hjem” i My Team, og hvor man tilbringer sin tid før og efter løb. Der er en opdateret facilitetsstruktur med et nyt forbedringssystem, der giver mulighed for nye og mere detaljerede opgraderingsvalg. Man skal også holde styr på størrelsen og effektiviteten af sin arbejdsstyrke, så de ikke koster for meget og ender med at gøre mere skade end gavn.
Research and Development, som tidligere har været slået sammen, bliver nu delt op og er nu to separate enheder. At konstruere de dele, du har researchet, er nu et separat spilsystem, der interagerer med fordele og opgraderinger fra hele My Team. Sponsorsystemet er også blevet ændret en smule. Nu kan man nemlig opbygge en stærkere relation med sin titlesponsor, hvilket kan åbne op for nye kosmetiske muligheder eller andre fordele.
Alt dette er i grove træk de største ændringer i My Team. Ud fra det, jeg så af forandringerne, er jeg overordnet set positiv. Jeg glæder mig til, at det ikke længere kun er ens egen kører, man ender med at fokusere på og give alle fordelene til, men at man rent faktisk skal tage hele sit hold i betragtning via det nye HQ-system.
Men hvor stor en forandring det faktisk er – eller om det i sidste ende bare kommer til at minde for meget om det, vi så i F1 24 – må tiden vise. Ud fra det, de har vist indtil videre, er jeg dog positivt stemt.
Visuelle forbedringer
F1 25 fortsætter med at innovere gennem brugen af spillets EGO-engine. Der er fem circuits, der er blevet opdateret ved brug af LIDAR-teknologi. Disse fem baner er Bahrain, Miami, Melbourne, Suzuka og Imola. Hvis man ikke ved det, så er LIDAR en teknologi til at indsamle store mængder afstandsmålinger med høj præcision. Normalt henføres termen til at være en forkortelse for Light Detection and Ranging, men oprindeligt er det en sammenstilling af ordene “light” og “radar”.
Brugen af denne teknologi gør banerne mere autentiske og nærmest skræmmende realistiske sammenlignet med den ægte bane i virkeligheden. Der er en forbedret fornemmelse af højdeforskelle og underlag samt realistiske visuelle detaljer, der afspejler løbsweekenderne.
Vegetation er også blevet forbedret, og nu ser man langt mere virkelighedstro træer, i stedet for at alle træer i baggrunden faktisk bare er ens på alle baner. Der er også blevet opdateret shaders og meget mere.
Til PC-folket vil man nu også få muligheden for at slå Path Tracing til. Path Tracing er en metode inden for computer-grafikrendering, der genskaber lysets opførsel så præcist som muligt og troværdigt viser, hvordan det reflekteres og interagerer med overflader.
Alt i alt er det altid dejligt at se forbedringer og brugen af ny teknologi til at fremme realisme i banerne, både grafisk men også i systemerne under overfladen. Jeg har en fornemmelse af, at indlevelsen bliver forhøjet endnu mere, nu hvor brugen af LIDAR træder i kraft, men ændrer det noget på selve grundspillet? Det tror jeg ikke. Det er rent guf for øjnene, som dog altid er et plus.
F1 World og Braking Point 3
F1 World vender også tilbage som en spilhub, hvor spillerne kan gennemføre nye udfordringer hele sæsonen for at forbedre deres færdigheder på banen og låse op for autentiske F1-designs, dragter og hjelme. Her er der også kommet nogle nye tiltag.
Der er kommet en ny eventtype, som hedder Invitationals. Hver invitation, du får, er en éngangs-nøgle til et multiplayerløb med spilmodifikatorer/egenskaber, der er unikke for den specifikke invitation. Spillere konkurrerer som hold mod AI i løbet for at samle så mange point som muligt og dermed vinde præmier sammen. Jo flere venner du tager med, desto nemmere er det at samle de point, I alle har brug for.
Det glæder jeg mig til at prøve og faktisk se, om det er noget, der er værd at bruge tid på. Fordi hvis det er for svært at gøre solo, eller hvis de rewards, man kan få, ikke er særlig spændende, kan jeg se mange hoppe fra og bare spille andre typer af events.
Braking Point vender tilbage med den nyeste udgave af den fan-favoriserede historiemode. Vi får lov at se, hvordan historien fortsætter for de velkendte karakterer i sagaen. Konnersport-holdets arv står nu på spil. Holdet, der nu kæmper om mesterskabet, står over for en dramatisk begivenhed, der kaster dem ud i kaos. Kan holdet kæmpe sig tilbage og endelig bringe sig i spil til verdensmesterskabet?
Som jeg skrev tidligere, var mit første F1-spil det, jeg spillede sidste år, så jeg har ingen forventninger eller kendskab til historien fra F1 21 og F1 23. Men jeg glæder mig til at se, hvordan en story mode fungerer i et spil som F1.
Det var faktisk alle de store punkter og mine overordnede følelser omkring det. Jeg glæder mig til at dykke ned i det nye My Team 2.0, da det virker til at blive noget helt nyt og anderledes, end det var i de tidligere spil. Men jeg er dog lidt skeptisk alligevel, da det også nemt bare kan være “det samme”, men bare rykket lidt rundt.
Men vi må se, hvordan det bliver, når F1 25 udkommer til alle den 30. maj.
Mest læste

Nyhed
May 8, 2025
Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed
May 8, 2025
Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Anmeldelse
May 9, 2025
Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse
May 9, 2025
DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance
© Copyright - arkaden.dk